Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Dan Fiterman, Arcadia: Noi ştim doar să cumpărăm, nu să vindem. Rămânem concentraţi 100% pe regiunea Moldovei. Credem foarte mult în potenţialul ei

13.05.2022, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Brandul Arcadia - Spitale şi Centre Medicale este deţinut de familia Fiterman, care are afaceri şi în domeniul producţiei de medicamente. Reţeaua include două spitale, în Iaşi, două centre de imagistică, cinci centre medicale şi un centru de recuperare.

„Decizia (de a investi în sectorul medical - n.red.) a fost una extrem de per­sonală şi cea mai bună pe care am luat-o vreodată. A avut la bază nevoile noastre nesatisfăcute în sistemul public, acum mai bine de 14 ani când am deschis prima clinică de imagistică de înaltă perfor­manţă“, a spus Dan Fiterman, general manager Arcadia - Spitale şi Centre Medicale, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF realizat alături de First Bank. Deşi fără un background în domeniul medical, Dan Fiterman provine dintr-o familie de medici, aşa că dezvoltarea unei cariere în acest sector a fost un pas natural. Primul buget de investiţii al Arcadia, pe zona de medicină privată, a fost de 1,5 milioane de euro, dar de atunci proiectele au căpătat amploare, odată cu dezvoltarea afacerii.

„Am început cu o investiţie de peste ,5 milioane de euro când am adus primul RMN de înaltă performanţă. De la început am mers big (pe proiecte mari).“

„Am continuat după foarte scurt timp cu deschiderea celui mai mare spital privat din zona Moldovei.“

Dan Fiterman spune că reţeta de dezvoltare a companiei se bazează pe un grad de îndatorare mic şi pe reinvestirea profitului, astfel că la acest moment Arcadia este un business bancabil. Arcadia a ajuns la circa 1.000 de angajaţi, în 2020 având un business de 109 milioane de lei şi o creştere de două cifre anul trecut.

Deşi Moldova este o regiune care a fost ocolită de investiţii sau de mari proiecte de infrastructură, Dan Fiterman spune că aceste minusuri au ajutat dezvoltarea business-ului Arcadia.

„Aud foarte multe poveşti despre lipsa autostrăzilor din Moldova. Autostrăzile sunt căi foarte rapide de intrare, dar la fel de rapide pentru ieşirea capitalului. Am văzut fiecare minus ca pe o oportunitate. Credem foarte mult în potenţialul regiunii.“

Astfel, una dintre cele mai mari investiţii ale grupului este aproape de finalizare şi anume noul Spital de Recuperare Medicală Bârnova (Iaşi). Spitalul va deservi pacienţii cu afecţiuni ale aparatului locomotor, ale coloanei vertebrale, sistemului neuromuscular şi cardiovascular care au nevoie de recuperare medical.

„Ne pregătim ca peste câteva luni să deschidem cel mai mare spital de recuperare medicală robotizată din România, o investiţie mai mult decât importantă pentru noi. Am estimat că ne vom putea încadra în 15 milioane de euro, dar i-am depăşit.“ Unul dintre motivele care au dus la depăşirea bugetului este completarea aparaturii medicale cu noi achiziţii, de cele mai multe ori sumele pentru echipamente depăşind 6 cifre, spune Dan Fiterman.

„Deschidem acest spital având alături o echipă de profesionişti care pot acoperi o plajă foarte mare de patologii. Vom avea atât secţii de geriatrie, cât şi secţii de recuperare, de pregătire operatorie şi recuperare post-operatorie. Nu este un spital care va funcţiona independent, ci o unitate care se va adăuga reţelei.“

Dan Fiterman a mai precizat că noul spital porneşte la drum cu o echipă de 130 de oameni, unii dintre ei fiind chiar medici întorşi din străinătate.

„Fiecare nouă investiţie are nevoie de un timp de decolare până îşi atinge viteza de croazieră. Noi pornim la drum cu o echipă de 130 de oameni. Suntem în aceeaşi horă în care ne confruntăm cu lipsa oamenilor, dar am reuşit să repatriem câţiva medici de elită. Suntem într-un joc în care vânăm, dar şi suntem vânaţi.“

Mai departe, dezvoltarea pe următorii cinci ani se va concentra tot pe regiunea Moldovei, familia meavând niciun plan de exit la acest moment din business-ul Arcadia.

„Unul dintre cele mai aşteptate momente pentru fiecare antreprenor este exitul. Avem un istoric în familie de peste 30 de ani de business şi un pattern de la care nu ne abatem, noi doar cumpărăm, nu vindem. Opţiuni de exit am avut, piaţa este extrem de efervescentă, doar că noi suntem total dezinteresaţi. Rămânem focusaţi pe Moldova 100%.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank