Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Doina Cepalis, CEO & fondatoare, Te-Rox: Puteam să fac mall din fabrică, dar am mers mai departe. România are nevoie de producţie

17.12.2021, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

„Noi nu mai producem aproape nimic“, spune Doina Cepalis, CEO & fondator al grupului Te-Rox, un business de 30 mil. euro, activ pe 49 de pieţe internaţionale prin scaunele auto pentru copii şi sistemele de siguranţă produse în Paşcani. Cepalis, una dintre cele mai puternice antreprenoare din România, spune că Moldova, zonă ocolită de mulţi investitori, a fost unul dintre elementele succesului său în business, forţa de muncă de aici fiind mult mai fidelă faţă de angajator comparativ cu alte regiuni Mai departe, antreprenoarea face o pledoarie pentru orientarea investiţiilor locale în producţie, ultimii doi ani dovedind clar vulnerabilitatea la care se expune o economie concentrată excesiv pe zona de servicii.

„Noi nu mai producem aproape nimic. Suntem dependenţi de Asia. România are foarte multă nevoie de ingineri, economişti, tehnicieni. Nu putem să fim toţi în servicii. Este extraordinar că România se poziţionează într-un loc fruntaş în IT, dar economia unei ţări nu poate sta doar în asta“, a spus Doina Cepalis, CEO & fondatoare a grupului Te-Rox, în cadrul Lecţii de Business, proiect editorial realizat de ZF alături de First Bank.

Te-Rox, grup înfiinţat acum 14 ani printr-o resetare completă de business, este azi concentrat numai export, activ în 49 de pieţe, cu un portofoliu de produse de 4.000 de articole diferite, un business de circa 30 de milioane de euro cu 900 de an­ga­jaţi. Cu trei unităţi de producţie, Te-Rox a fost preluat la finalul anului 2020 de gru­pul suedez Holmbergs, urmând să fie vec­to­rul de extindere al suedezilor pe plan re­gio­nal.

„Exportatorii aduc bani. Poţi să câştigi foarte bine şi în zonele de industrie. Puteam să fac din fabrică un mall, dar am vrut să rămân aici, în producţie.“ Mai departe, spune Cepalis, Moldova, o zonă ocolită de investitori şi de proiecte de infrastructură, a fost pentru businessul ei un atu.

„Toţi investitorii şi antreprenorii fug de Moldova, dar aici e un mare avantaj pentru că este un pool extraordinar de forţă de muncă bine pregătită, care se identifică cu nevoile companiei, oameni care muncesc şi au alte repere. Nu pleacă, nu migrează de la o companie la alta. Sincer, eu dacă nu aş fi avut firma în Paşcani, nu aş fi reuşit. Problema de partea investitorilor e că le era teamă să ajungă în Paşcani. În 2007-2008, veneau cu lanterne, conserve şi pături aici. Vă daţi seama? Aşa era percepută România. Dar, noi, antreprenorii, suntem realii ambasadori. Am pus Te-Rox pe harta a 49 de ţări. Când am decis să vând, toţi ştiau compania asta.“

 

Cum te reinventezi peste noapte

Te-Rox a pornit la drum cu un capital împrumutat de 10.000 de euro şi a presupus o tranziţie aproape peste noapte din industria textilă spre cea a articolelor pentru industria automotive. În 2020, compania a intrat în portofoliul grupului suedez Holmbergs.

„Această afacere a pornit cu un capital de 10.000 de euro, împrumutaţi, după o to­ta­lă resetare de business, de acum 14 ani. Practic, Te-Rox a pornit din cenuşa unei com­panii textile. Pierdusem tot ca urmare a libe­ralizării preţurilor şi a politicii de dumping din Asia. În momentul acela, în 2006, am rămas cu câteva ziduri şi peste 500 de angajaţi. Trebuia să fac ceva pentru că eram responsabilă pentru 500 de oameni.“

Adrenalina momentului a făcut-o pe Doina Cepalis să caute soluţii imediate.

„Din disperare m-am conectat cu mulţi tehnicieni şi întrebam dacă nu sunt licitaţii, ca să folosim platforma industrială pe care o aveam. Printr-un tehnician am găsit o licitaţie. Au par­ticipat şi am câş­tigat. Şi aşa am plecat şi am înfiinţat o com­panie nouă. Am participat la licitaţie pe 6 martie, com­pania am înfiinţat-o pe 2 aprilie cu 10.000 de euro împrumutaţi. În 2 mai am făcut primul export. Prima factură a fost de 1.500 de euro. O am înrămată. Aşa am început compania.“

Domeniul eram complet nou, aşa că odată intrată în acest sector conectat cu industria auto, Doina Cepalis a trecut la reconfigurarea vechilor active.

„Într-o zonă desfiinţam şi dădeam la fier vechi, în altă parte cumpăram echipamente ca să încep o afacere nouă. Mereu am plătit însă oamenii, chiar dacă nu aveam de lucru, cu împrumuturi, cum am putut. A fost o perioadă de coşmar.“

 

Lecţia ultimilor doi ani

Între 2007 şi 2018, afacerile Te-Rox au crescut de 100 de ori, ultimii doi ani de pandemie fiind un nou test trecut de grupul fondat de Doina Cepalis.

„A fost o perioadă foarte grea pentru mine, simţeam că am şira spinării îngheţată, eram într-un stres total. Mi-am dat seama că trebuie să acţionez. Evident că mi-am revenit. Aveam o experienţă de peste 20 de ani. Am luat decizia de a rămâne o lună în şomaj tehnic. A fost pentru prima dată când am simţit real sprijinul statului român. Prima grijă a fost să pot să plătesc salariaţii. Problema pandemiei nu putea să îi afecteze dramatic. Statul român ne-a dat un sprijin, dar trebuia să ai bani pentru plata taxelor. Statul a investit atunci în companiile sănătoase din punct de vedere financiar.“

Continuarea activităţii s-a făcut şi datorită unei lecţii de business pe care Doina Cepalis a asimilat-o în urma experienţei din 2006.

„Înaintea profitului este foarte important să ai un cash flow pozitiv. Asta mi-a dat mie posibilitatea să rezist trei luni până când compania şi-a revenit la nivelul iniţial. Eram deja călită. Întotdeauna, 10% din profitul companiei a fost transformat în rezervă.“


Lecţii de Business este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul


Apoi, Te-Rox a lucrat pe stoc, pe baza unei evaluări privind evoluţia livrărilor pe următorii cinci ani.

„Am discutat cu partenerii mei pentru că aveam parteneri de peste 15 ani, adică furnizori şi proprietari de spaţii, şi le-am explicat că e bine să trecem împreună de această perioadă. Compania Te-Rox este un buiness în care şi partenerii au crezut.“

Tot în plină pandemie, Doina Cepalis a continuat procesul de vânzare al Te-Rox.

„În aprilie, 2020, am reluat negocierile cu grupul Holmbergs. Avusese loc o vizită, dar nimic concret. A fost o tranzacţie care s-a desfăşurat în perioada a 7 luni, un due diligence extrem de complicat, pentru că totul a fost online. Am răspuns în 35 de zile la peste 600 de întrebări, am scanat peste 10.000 de pagini şi aşa s-a născut acest nou parteneriat.“

 

Ţinteşte sus, cât mai sus

Tranzacţia, spune Doina Cepalis, va duce Te-Rox acolo unde ea a visat mereu, dar unde nu mai putea duce compania doar pe forţele proprii.

„Ca antreprenor, cred că există un moment în care trebuie să renunţi la ataşament . Noi suntem generaţia de antreprenori pionieri, fondatori, dar trebuie să înţelegi că la un moment dat compania este o entitate în care sunt oameni, e o echipă care trebuie să evolueze alături de companie. Eu nu mai puteam să cresc. Am atins un nivel maxim. Ca o companie de familie eram pe o platformă de unde nu mai puteam să cresc. Însă întotdeauna am ţintit sus, aşa că m-am gândit că firma are nevoie de un parteneriat, de continuitate. Sub nicio formă nu am vrut să cad. Am pus totul în balanţă şi am spus că asta este drumul meu şi al companiei.“

Suedezii, spune antreprenoarea, au găsit o platformă industrială extrem de bine organizată, dar căreia îi lipsea un singur lucru, numele.

„În următorii cinci ani vom mări considerabil numărul de angajaţi, cifra de afaceri. Ei (grupul Holmbergs) sunt foarte mulţumiţi de această tranzacţie şi vor să mai achiziţioneze, cu sprijinul meu, încă două companii. Suntem în discuţie, încă nu am semnat şi suntem încă în zona de confidenţialitate. Companiile sunt adicente cu domeniul nostru de activitate, complementare pentru a putea produce articole in-house. Tot companii antreprenoriale, afaceri de familie.“

Obiectivul este de a echilibra producţia din Asia cu cea din Europa, Te-Rox fiind perfect poziţionat pentru această strategie. Anul viitor, ar trebui să ajungă circa 150 de oameni noi în companie.

Deşi în prezent este implicată şi în alte afaceri, Cepalis spune că partea de producţie şi Te-Rox rămân în continuare pasiunile ei de business.

„Am alte investiţii, dar nu îmi dau aceleaşi satisfacţii ca zona de producţie în care eşti zi de azi alături de oameni, ai alte proiecte, alte provocări, totul e în schimbare. Îmi place foarte mult să fiu în producţie, cu toate grijile şi tot stresul. Sunt ataşată de ceea ce fac.“

 

Lecţii de Business de la Doina Cepalis

 Lecţia 1: Înaintea tehonologiei şi a contractelor e echipa ta.

Lecţia 2: Trebuie să înţelegi toate mecanismele unei afaceri. Altfel nu vei reuşi.

Lecţia 3: Ţinteşte foarte sus. Nu te plafona.

Lecţia 4: Trebuie să înveţi mereu, dacă ţinteşti sus. Leadershipul este un talent. 

Lecţia 5: Toţi cei care au reuşit au trecut prin eşec. Până nu înveţi nişte lecţii din eşec, nu ajungi mai departe.

Lecţia 6:  Pune bani deoparte. Profitul este important, rezervele te salvează.

 Lecţia 7:  Trebuie să ştii să-ţi împarţi timpul între familie şi viaţa de antreprenor. Altfel, îţi vei pupa copilul doar

în somn.

Lecţia 8: Când porneşti pe drumul antreprenoriatului, trebuie să fii foarte responsabil pentru că aduni oameni alături de tine. Nu ne putem juca de-a antreprenoriatul. Acesta nu e un job.

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank