Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Eduard Burghelia, fondator, Confidas: Primul lucru pe care l-am făcut în antreprenoriat nu a fost să cer bani, ci să caut clienţi

10.12.2021, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Eduard Burghelia, fondatorul şi CEO-ul Confidas.ro, o platformă online care agregă prin procese automatizate date despre companii, este, la 24 de ani, unul dintre cei mai tineri antreprenori din România, produsul pe care l-a dezvoltat fiind acum utilizat de peste 20.000 de companii Cu un apetit pentru afaceri încă din liceu, Eduard Burghelia spune că pentru a începe un business cea mai importantă etapă este identificarea clientului. Mai departe, un potenţial client poate deveni primul investitor în ideea ta.

Platforma Confidas oferă o mulţime de date de business despre companiile din România, de la structura acţionariatului, deţinerile asociaţilor sau identificarea firmelor rău-platice, fiind astfel un instrument util pentru orice business în căutare de noi clienţi. Până acum, platforma a necesitat investiţii de circa 250.000 de euro, fiind acum accesată, pe bază de abonament anual, de peste 20.000 de companii din România.

„Avem mulţi utilizatori în continuă creştere. Confidas a luat naştere ca o idee când eu aveam vreo 18 ani. Atunci eram în clasa a 12-a, făceam curierat pe bicicletă, iar câţiva dintre clienţii noştri nu ne plăteau la timp. Cu aceeaşi problemă se confrunta şi tatăl meu care era un mic antreprenor în Constanţa. Între timp, Confidas a evaluat mult“, spune Eduard Burghelia, fondatorul şi CEO-ul platformei Confidas.ro, în cadrul emisiunii Lecţii de Busiess, proiect ZF susţinut de First Bank.

Partea de implementare a început când Eduard Burghelia avea 19 ani şi deşi credea că tot procesul va dura câteva luni, în realitate Confidas.ro a ajuns la un nivel satisfăcător la începutul anului trecut. Ca o lecţie din acest prim business dezvoltat, Eduard Burghelia spune că identificarea clientului, nu neapărat a finanţării, este cheia pentru multe afaceri.

„Am avut nişte precontracte, nişte clienţi care au vrut produsul înainte de a-l avea, ceea ce m-a validat în ochii investitorilor. Primul lucru pe care l-am făcut nu a fost să cer bani, ci să caut clienţii.“

Mai departe, odată câştigaţi câţiva clienţi, aceştia la rândul lor pot deveni investitori.

„Mulţi antreprenori se blochează la finanţare. Nu îţi trebuie bani să începi o afacere, ci să o scalezi. Ca să începi o afacere, faci research, să vezi dacă produsul tău e cerut. Făcând research, e posibil să găseşti clienţi care să te plătească înainte de a avea produsul. Curajul şi nebunia de a începe sunt foarte importante. E cât se poate de simplu şi de normal să începi o afacere aşa.“

 

Dezvoltând alături de client

Burghelia spune că în faza iniţială pur şi simplu a prezentat ideea clienţilor, inputul primit de la ei devenind mai departe idei pentru dezvoltarea Confdas.ro.

„Mi-am făcut o listă de presupuneri pe care am încercat să o validez cu clienţii, presupuneri legate de piaţă, de ce vede clientul că ar fi valoros. Am presupus că e valoros să vadă lista de asociaţi, de exemplu, şi am avut dreptate. O altă presupunere a fost că ar plăti un abonament lunar. Nu a fost cazul, aşa că am trecut la un abonament anual.“

În dezvoltarea afacerii, dincolo de echipa de produs sau de clienţi, şi pregătirea academică a lui Eduard Burghelia a contat. În loc de a alege o univeristate de stat, antreprenorul a urmat cursurile Entrepreneurship Academy, o instituţie privată, specializată în dezvoltarea aptitu­dinilor necesare în afaceri, partea de teorie fiind completată de elemente practice. Şi în această alegere, spune Eduard Burghelia, a contat curajul de a pune întrebări.


Lecţii de business este o campania editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul


„Am avut norocul să studiez la Entrepreneurship Academy din Bucureşti unde nu înveţi doar să fii antreprenor, ci să fii lider. Când aveam 17 ani şi aveam firma de curierat, am vorbit cu studenţi din anul 3 de la ASE (Academia de Studii Economice), dar nu ştiau să facă o factură. Pentru ce erau pregătiţi? Voiau să facă afaceri, dar nu ştiau să facă o factură. Sunt convins însă că antreprenoriatul depinde şi de motivaţia personală. Dacă vrei să fii antreprenor, înveţi, faci, te descurci, nu aştepţi de la facultate.“

Pornind de la propriul exemplu, sfatul fondatorului Confidas pentru cei din clasa a 11-a sau a 12-a, care se gândesc încă de acum că poate antreprenoriatul este „meseria“ care li se potriveşte cel mai bine, este să vorbească direct cu studenţii pentru a vedea dacă merită sau nu să urmeze cursurile unei facultăţi. 

„Întreabă-i dacă facultatea respectivă e ceea ce trebuie. S-ar putea să realizezi că poate nu te ajută. În loc să investeşti trei ani într-o facultate, poate mai bine munceşti.“

 

Planuri pentru 2022 şi mai departe

Revenind la business-ul său, Eduard Burghelia spune că până acum platforma Confidas a necesitat sume de 250.000 de euro pentru dezvoltare, opţiunea unui exit fiind analizată.

„Am avut câteva discuţii, dar nu am depus un efort considerabil în această direcţie. O lecţie foarte importantă pe care am învăţat-o pe proprie piele e că o tranzacţie nu este finalizată până nu vezi negru pe alb şi verde în cont.“

Perioada pandemiei a fost ca un accelerator de creativitate pentru Confidas, Eduard Burghelia spunând că valoarea se creează exact în perioadele când echipele ies din zona de confort.

„Am reuşit să creştem, să devenim tot mai populari. Avem acum suficient cash în bancă pentru a testa orice idee ne vine în minte.“

Pe lista de obiective pentru anul viitor se numără atingerea unor venituri de 1 milion de lei, îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor Confidas, dar şi completarea platformei cu noi tipuri de date.

„Ne-am gândim să ne extinem în străinătate, dar mai întâi trebuie să ne ancorăm bine aici. Adică să ajungem la peste un milion de euro cifră de afaceri astfel încât să avem o poziţie în piaţă suficient de stabilă pentru a aloca resurse pentru extindere în afară.“ 

 

Cinci lecţii de business de la Eduard Burghelia

 Lecţia 1:  Nu ai nevoie de bani ca să începi o afacere, ai nevoie de bani ca să o scalezi.

Lecţia 2: Când faci research-ul pentru afacere ta, este posibil să găseşti chiar viitorii clienţi.

Lecţia 3: Primul lucru pe care l-am făcut nu a fost să cer bani, ci să caut clienţi.

Lecţia 4: În loc să investeşti trei ani într-o facultate, poate mai bine munceşti. Fă alegeri informate.

Lecţia 5: O tranzacţie nu este finalizată până nu vezi negru pe alb şi verde în cont.


Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank