Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Iulian Nedea, Simtel Team: Este foarte important să gândeşti mare. Gândeşte-te mereu la o piaţă globală, la milioane de euro, nu la sute de mii

01.04.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Simtel Team, un business pornit de pe băncile facultăţii de o echipă de trei absolvenţi de Electronică şi Telecomunicaţii, a devenit una dintre cele mai importante companii locale de inginerie şi tehnologie, fiind acum într-o piaţă cu o creştere exponenţială, cea a energiei verzi. ♦ Listată anul trecut la Bursa de Valori şi devenită una dintre cele mai dinamice acţiuni din ringul de tranzacţionare, Simtel Team se uită acum spre zona de stocare, mobilitate electrică sau robotică pentru a găsi noi direcţii de creştere.

Simtel Team a fost înfiinţată în anul 2000, fiind iniţial un furnizor de servicii pentru zona de telecomunicaţii. Ulterior însă, compania a intuit tendinţe importante, una dintre ele fiind chiar boomul de energie verde experimentat de România în perioada 2009-2014, lucru care a contribuit la dezvoltarea sa ulterioară.

„Am fost dornic să fac asta, să intru în antreprenoriat, dar a fost şi o nevoie pentru că mă uitam mereu în faţă, la ce se va întâmpla cu mine. Mă gândeam că voi avea o famlie, voi avea nevoie de o locuinţă, un nivel de trai bun. Mă simţeam capabil“, descrie Iulian Nedea, cofondator şi CEO al Simtel Team, începuturile sale în mediul de afaceri, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, proiect ZF sprijinit de First Bank.

Lucrurile nu au mers de prima dată, una dintre lecţiile de carieră fiind legată de necesitatea de a investi per­manent în pregătirea per­sonală. „Am crezut iniţial că e suficient ce ai făcut în facultate. Lucrurile nu stau aşa. Acum, in­vestim în fiecare an 40.000 de euro în traininguri, expo­ziţii, dezvoltare per­sonală, coaching.“

Dar poate cel mai important sfat este legat de nevoia de a gândi lu­crurile la scară mare. Efortul este acelaşi, spune Nedea, dacă gândeşti ceva mic sau mare, dar rezultatele pot diferi mult.

„Este foarte im­por­tant să gândeşti mare. Gândeşte-te la o piaţă globală, nu te gândi la 100.000 de euro, ci la zeci de mi­lioane de euro. Gândeşte mare. In­ves­teşte per­manent în învăţare, fă focus pe ce îţi doreşti să faci. Focusul este cel care ne duce înainte, când pier­dem focusul pierdem energia.“

Alături de idee, implicarea în afacere a oame­nilor generativi, aşa cum îi numeşte Nedea, adică a persoanelor care pot crea mai departe idei, este esenţială.

„Oamenii trebuie să aibă o atitudine foarte bună. Asta contează foarte mult în ceea ce facem noi. Multe dintre lucrurile pe care le facem noi nu au mai fost făcute în România. Apoi este foarte important ca pe oameni să îi ţii unde sunt competenţi şi să îi provoci tot timpul.“

În ultimii trei ani, Simtel Team a proiectat şi instalat pentru beneficiari peste 30 MWp de centrale electrice fotovoltaice, ce însumează peste 70.000 de panouri fotovoltaice. Din calculele Simtel Team rezultă că beneficiarii economisesc anual energie în valoare de peste şapte milioane de euro pe care nu o mai plătesc către furnizori clasici. Kaufland, Penny şi Fan Courier sunt printre clienţii Simtel Team. Recent, compania a anunţat semnarea unui parteneriat cu dezvoltatorul de spaţii industriale şi logistice CTP România privind construirea şi instalarea a aproximativ 30.000 de panouri fotovoltaice pe mai multe clădiri din cadrul parcului industrial CTPark Bucharest West. Simtel Team estimează afaceri de peste 103 mil. lei la finalul anului, plus 76% an/an, şi profit în creştere cu 87% faţă de 2021, până la 11,6 milioane de lei.

Piaţa de energie verde şi mai ales cea solară este într-o perioadă de creştere spec­ta­culoasă. Dincolo de direcţia stabilită oricum la nivelul UE privind decar­bo­ni­zarea, explozia preţurilor la energie, dar şi răz­boiul de la graniţă i-a făcut pe foarte mult consumatori de energie să lanseze pro­iecte propria de producere a electricităţii.

Economiile devin palpabile, dincolo de discursul de sustenabilitate din ultimii ani. „Eu văd comunităţi care-şi vor produce energia, multe companii care se vor duce spre zona de independenţă energetică. Visul nostru ca şi companie este să creăm comunităţi energetice.“

Nedea spune că planul iniţial era de a construi 30 MW în proiecte solare anul acesta, dar după primul trimestru compania deja contractase 35 MW. „Va fi cu siguranţă mai mult decât ne-am propus.“

Mai departe, dincolo de a dezvolta proiecte pentru alte companii, Simtel Team analizează posibilitatea de a avea producţia proprie de energie verde.

„Chiar noi dezvoltăm un parc propriu la Giurgiu, 51 MW. Ne propmen să construim proiectul dezvoltat de către noi şi ne uităm cu atenţie la ce înseamnă dezvoltarea din piaţă. Când ne vom apropia cu partea de autorizare de final, atunci vom decide dacă ţinem parcul în proprietate, dacă luăm o altă companie alături de noi sau în vindem la stadiul ready-to-build.“

Dincolo de partea de energie verde, Nedea spune că firma se duce şi spre alte direcţii în ideea de a-şi securiza creşterile viitoare.

„Ne-am deschis noi linii de business, staţii de încărcare de maşini electrice, vom începe un proiect în zona de stocare de energie, urmată de comercializare a energiei şi de asemenea mergem către zona de vânzare de energie. Mai nou, investim într-o companie care poate dezvolta o platformă robotică.“ Simtel Team a preluat recent pachetul majoritar de acţiuni al ANT Power Energy, furnizor de servicii de prognoză pentru centralele electrice fotovoltaice şi eoliene.

Pentru următorii ani însă, va fi foarte mult de muncă pe partea de energie solară, lucru care pune compania pe o pantă aproape sigură de creştere.

„Din ce în ce mai multe companii îşi vor pune direct în proiect centrale fotovoltaice. Totul se va gândi integrat de acum încolo. Cred că în perioada 2026-2027 se vor construi circa 4.000 MW, investiţii de 3 miliarde de euro. Doar aşa putem să ne reîntoarcem la preţurile de acum câţiva ani de zile, dar nu văd ca acest lucru să se întâmple mai devreme de 2-5 ani. Este foarte mult de lucru. Provocarea mare va fi legată de oameni şi de zona de implementare. Bani vor fi. Suntem cum nu se poate mai bine. Prognozăm că pentru anii următori vom avea creşteri importante.“

 

5 Lecţii de Business de la Iulian Nedea

 Lecţia 1: Investeşte permanent în învăţare.

 Lecţia 2: Gândeşte mare. Gândeşte-te la milioane de euro, nu la sute de mii.

 Lecţia 3: Fii focusat pe ceea ce îţi doreşti. Când pierzi focusul, pierzi şi energia.

 Lecţia 4: Adu lângă tine oameni care au o atitudine bună.

 Lecţia 5: Provoacă-ţi mereu echipa.


Lecţii de Business este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul


 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank