• Leu / EUR4.9022
  • Leu / GBP5.4884
  • Leu / USD4.5747
Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Iulian Stanciu, eMAG: Din 7.500 de angajaţi, 3.000 pot lua singuri decizii pentru că au acces la date. Cu cât descentralizezi mai mult, cu atât te mişti mai repede

20.08.2021, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Economia digitală va fi principalul vector de creştere pe plan local, iar în acest mod complet nou de a face business, rapiditatea cu care se iau deciziile este esenţială.

Descentralizarea procesu­lui decizional prin conec­ta­rea angajaţilor la datele com­paniei este unul din­tre principalele sfaturi pe care Iulian Stanciu, preşedintele executiv al eMAG, cel mai puternic retailer online din România, îl dă comunităţii de an­tre­prenori locali. Investiţiile continue sau atenţia la cash sunt la rândul lor importan­te, a mai spus omul din spatele eMAG, în ca­drul emisiunii Lecţii de Business, un pro­iect editorial marca ZF, susţinut de First Bank.

„Nu există un glob de cristal care să îţi spu­nă ce vrea clien­tul, dar în această no­uă eco­no­mie, fă­cută în noul context, eco­nomia digitală, ai acces la mai multe date. Felul în care interpretezi datele şi deciziile luate pe baza datelor te ajută să mergi cu viteză mai mare şi să iei un pro­cent tot mai mare de decizii co­recte. Asta este busi­nessul, o sumă de decizii luate de mai mulţi oameni“, spune Stanciu.

eMAG a fost unul dintre businessu­ri­le privilegiate în 2020, restricţiile de mo­bilitate producând o activare fără pre­ce­dent a apetitului de achiziţii online. Astfel, la nivel de grup, eMAG a ajuns anul trecut la venituri de 8,9 miliarde de lei, cu o echipă de 7.500 de angajaţi. Adap­ta­rea la noul context a depins în ma­re măsură de rapiditatea procesului decizional, iar aici descentralizarea a jucat un rol esenţial.

„Cu cât este mai descentralizat procesul, cu atât decizia sa ia mai repede. În momentul când dai accesul la date şi îi înveţi pe oameni cum să îşi ia deciziile, ai mulţi oameni care deodată iau decizii. Într-un astfel de context nu mai trebuie ca procesul să escaladeze până la vârf şi apoi din nou la bază, pentru că durează. Când ai 1.000 de oameni care iau decizii rapid, lu­cru­rile funcţionează rapid. Dar trebuie să structurezi datele şi să ai un set de re­guli. Mai mult, dacă greşeşti, recunoaş­te că ai greşit, învaţă ceva şi mergi mai departe.“

 

Greşelile trecutului

Stanciu spune că a învăţat lecţia de­legării deciziilor prin­tr-un episod per­so­nal, când în­tr-o perioadă de spita­lizare nu a mai putut fi la fel de activ în busi­ness. Mai mult, spune Stanciu, el însuşi face parte dintr-o generaţie de antre­prenori care au fost educaţi în ideea că a deţine controlul total este cel mai sănătos lucru pentru o afacere. Rapidi­tatea schimbă­ri­lor din ultimul an dovedeşte că lucrurile nu stau aşa.

„Este o greşeală a antreprenorilor din generaţia mea, o credinţă că deciziile bune sunt luate doar de ei. Aşa am fost învăţaţi, dar abia în momentul în care delegi, oamenii nu se mai raportează la tine. Problema este că dacă oamenii doar execută, în cazul unei decizii greşite dau vina tot pe tine. Delegarea este tot în sus. Când ai un sistem cu mulţi oameni res­ponsabili care iau decizii, tu ca manager te poţi uita la lucrurile cu adevărat impor­tan­te. Oamenii trebuie să ştie că dacă iau o decizie şi greşesc, dar învaţă, e ceva normal. La fel fac copiii, iar în business suntem toţi nişte copii.“

Astfel, spune Stanciu, la nivelul eMAG, prin accesul la date, 3.000 de oameni pot lua decizii. „Aici ne-au ajutat foarte mult tehnologia şi conceptul de big data, iar eu am mai mult timp să citesc, să mă informez.“

 

Ce faci dacă nu ai big data?

Însă nu toate businessurile au şansa de a avea în spate baze de date imense, care transmit informaţii în timp real, ca în cazul eMAG. Informaţia rămâne însă una dintre principalele resurse de business, un alt sfat pentru antreprenorii din alte domenii fiind investiţia în studii de piaţă şi contactul direct cu clientul.

„Când nu ai acces la date, trebuie să stai foarte aproape de client. Stai la call center, stai lângă client. Când ai deja foarte mulţi clienţi, te uiţi pe statistici, feelingul poate să te înşele. Research-ul este extrem de valoros, iar investiţiile în studii de piaţă încep de la 1.000 de euro şi ajung la 20.000 de euro. Dar când ai re­search-ul ăsta şi îl interpretezi cum trebuie este ca şi cum aprinzi lumina. Accesul la informaţie este extrem de valoros. Aici trebuie să investeşti pentu a te putea să te dezvolţi.“

Dincolo de informaţia de business pură, investiţia în sine şi în afacere trebuie să fie   constante, altfel nu există creştere.

„Învaţă, citeşte, fă cursuri. Scara cunoaştereii a evoluat foarte mult. Nu reuşeşti să faci foarte mult doar cu o facultate. Trebuie să înveţi toată viaţa pentru a te diferenţia, altfel îţi vinzi doar munca. Agilitatea, adaptarea continuă şi investiţia continuă sunt foarte importante. Nu există o zonă de confort. Când nu mai investeşti, te vei duce în jos. Concurenţa este extraordinar de mare.“

 

Ţinteşte sus

Obiectivele ambiţioase de business sunt la fel de importante, mai spune Stanciu.

„Este foarte important să ţinteşti sus în momentul în care te apuci de un business. Dacă nu ţinteşti sus, şansa de a ajunge acolo este destul de mică. Dacă ţinteşti, nu înseamnă că vei ajunge, dar măcar ştii unde te îndrepţi.“

Dincolo de profit, sănătatea financiară a companiei stă în cash, iar în timpuri dificile, aşa cum a fost anul trecut, reputaţia prin respectarea promisiunilor faţă de parteneri devine un activ strategic.

„Nerespectarea promisiunilor este cea mai mare greşeală. Neatenţia faţă de cash e la fel de importantă. Profitul nu e chiar atât de important pe termen lung precum cash-ul. Cash is king, asta te ţine în business sau te scoate.“

 

Importanţa schimbării

Revenind la anul trecut, Stanciu spune că 2020 a venit peste un eMAG călit oricum în schimbări dese.

„De-a lungul timtpul, la fiecare 2-3 ani schimbam cu totul lucrurile, le întorceam cu susul în jos. Am reuşit foarte repede să ne adaptăm.“

Criza sanitară a validat însă cea mai importantă lecţie de business, şi anume importanţa clientului.

„Ne-am întrebat care este misiunea noastră? Să aducem produsele pentru oameni. Am colaborat cu TAROM, am scos scaunele şi am făcut avioane cargo ca să cărăm măşti. Am fost acolo unde trebuia. Întotdeauna trebuie să faci ceea ce îşi doreşte clientul tău, chiar dacă ar putea să te coste, chiar dacă nu câştigi niciun ban. Este o construcţie pe termen lung.“

Schimbările aduse de anul trecut vor rămâne, spune Stanciu, la nivelul macro digitalizarea accelerată în 2020 fiind un proces ireversibil. În acest nou context, sistemul de educaţie trebuie să se schimbe şi el, elementele de educaţie financiară şi de competenţe digitală trebuind să devină noul abecedar.

„Cred că în continuare nu stăm bine la capitolul educaţie, dar avem multă speranţă. Avem foarte multe companii mici care sunt la limită şi se bat în fiecare zi şi avem foarte puţine companii mari. La fel e cu educaţia. Avem foarte puţini oameni pregătiţi. Educaţia este cea mai bună investiţie pe care o putem face.“

Stanciu spune că puterea de munci şi creativitatea locală sunt marile competenţe care pot fi modelate de un sistem de educaţia adaptat pentru a produce valoare adăugată mare, cu accent pus pe educaţia financiară timpurie.

 

Care sunt oportunităţile

Oportunităţile de a face business sunt majore, iar ele sunt perfect vizibile din direcţiile de dezvoltare stabilite la nivelul UE prin Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă, un instrument de 672 de miliarde de euro gândit pentru a repune pe creştere economia blocului european în urma crizei sanitare. Cheia stă însă în direcţiile pe care se vor duce aceşti ani.

„La nivel naţional trebuie să ne uităm cum se schimbă contextul. Avem două indicii foarte importante în PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă). Astfel, 37% din bani se duc în zona economie verde şi 20% pe partea de tranziţie digitală. Aceste două zone vor redefini economia, în general. Economia digitală reprezintă un procent din fiecare ramură economică a României, în sănăttate, în educaţie, în retail. Nu vorbim numai de soft. Economia digitală va ajunge principalul driver de creştere economică al României“, a mai spus Stanciu.

 

10 Lecţii de Business de la Iulian Stanciu, preşedintele executiv eMAG

 „Când ai 1.000 de oameni care iau decizii rapid, lucrurile funcţionează rapid. Dă acces la date şi descentralizează procesul decizional.“

 „Accesul la informaţie este extrem de valoros. Aici trebuie să investeşti pentru a putea să te dezvolţi.“

 „Învaţă, citeşte, fă cursuri. Nu reuşeşti să faci foarte mult doar cu o facultate. Trebuie să înveţi toată viaţa pentru a te diferenţia, altfel îţi vinzi doar munca.“

 „Nu există o zonă de confort. Când nu mai investeşti în afacerea ta, te vei duce în jos. Concurenţa este extraordinar de mare.“

 „Este foarte important să ţinteşti sus în momentul în care te apuci de un business. Dacă nu ţinteşti sus, şansa de a ajunge acolo este destul de mică.“

 „Nerespectarea promisiunilor este cea mai mare greşeală în afaceri.“

 „Profitul nu e chiar atât de important pe termen lung precum cash-ul. Cash is king, asta te ţine în business sau te scoate.“

 „Întotdeauna trebuie să faci ceea ce îşi doreşte clientul tău, chiar dacă ar putea să te coste, chiar dacă nu câştigi niciun ban. Este o construcţie pe termen lung.“

 „Avem două indicii foarte importante în PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă). Astfel, 37% din bani se duc în zona economie verde şi 20% pe partea de tranziţie digitală. Aceste două zone vor redefini economia.“

 „Economia digitală va ajunge principalul driver de creştere economică al României.“


Urmăriţi în fiecare joi, de la ora 15, Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România, prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank