Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de business. Ovidiu Palea, Provita: Costul major în sănătate e legat de cât stă pacientul în spital, de aici vine eficienţa financiară. În România se stă excesiv în spital

15.10.2021, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Asocierea cu echipe medicale, identificarea unei nişe şi capacitatea de a susţine financiar businessul în primii ani, până la break-even, sunt principalele strategii în construcţia unei afaceri private în domeniul sănătăţii, crede medicul Ovidiu Palea, fondatorul Provita ♦ Lansat în urmă cu un deceniu, Provita este un business specializat în intervenţii pe pacienţii dificili, în primăvara anului viitor urmând să deschidă un nou spital în Bucureşti, după o investiţie de 12 milioane de euro.

Grupul Provita cuprinde în prezent două clinici medicale, două clinici de imagistică, un laborator de analize, un spital şi un centru de welness şi recuperare - toate situate în Bucureşti - pentru care are circa 180 de angajaţi cu normă întreagă, respectiv peste 200 de colaboratori.

Anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, Centrul Medical Provita a avut afaceri de 38 de milioane de lei, în creştere cu 37% faţă de 2019, la nivelul întregului grup fiind estimat un business pentru anul acesta de 65-70 de milioane de lei, cu 40% mai mari faţă de 2020.

„Locomotiva este de departe  spitalul multidisciplinar chirurgical, un spital din Bucureşti, cu 3 săli de operaţii, 39 de paturi, axat pe chirurgie oncologică, neurochirurgie şi tot felul de interevenţii com­pelxe. Avem un deceniu de existenţă şi lucrurile au început cu o clinică de imagistică“, a spus medicul Ovidiu Palea în cadrul Lecţii de Business, proiect edi­torial  al ZF susţinut de First Bank.

Cu o specializare pe zona de anestezie şi o practică de 10 ani în SUA, Palea a revenit în România la începutul anului 2007, alături de familia sa.

„Ne-am în­tors în 2007-2008 din motive pur emo­ţionale pentru că intram în UE. Eram genul de imi­granţi foarte nefe­riciţi, veneam acasă des, aşa că am văzut o siguranţă că intram în UE. Ştiam că profesional va fi foarte greu, dar am venit pe ideea că vom începe un proiect privat.“

În ciuda experienţei din zona statului, Palea spune că antreprenoriatul i s-a potrivit cel mai bine, pasul decisiv în această direcţie fiind făcut în 2011, prin preluarea unei clinici de imagistică.

„E interesant ca antreprenor când lucrezi. Eşti ultimul care mănâncă. Este un stres şi trebuie să te descurci cu toate. Antreprenoriatul este însă singura soluţie pentru că te face responsabil şi te scoate din zona de confort. Doar aşa  mergi mai departe.“

 

10 MBA-uri

În 2012 a urmat o nouă achiziţie şi în acel moment Provita a preluat o clinică am­bulatorie din Bucureşti. „Am făcut greşeli de preluare şi integrare care au făcut cât 10 MBA-uri. Cel mai bun mod de a învăţa este greşeala. Iniţial au fost probleme de personal foarte mari de integrare şi financiare. Au fost 2-3 ani dificili.“

În 2015, Provita face însă un pas major, printr-o investiţie de 9 milioane de euro într-un spital cu 39 de paturi.

„Faptul că am primit o cofinanţare de 60% a fost enorm. A fost o bulă de aer imensă. Cel mai greu ca antreprenor este să găseşti finanţarea. În 2012-2014, spitalele private nu funcţionau foarte bine, dar având această bulă de aer, am reuşit.“

Palea spune că timingul, banii şi oamenii sunt esenţiali în proiectele medicale de o astfel de dimensiune.

„Un an de zile nu am obţinut autorizaţia pentru transferul de sânge. Eram cu spitalul la cheie, gata să operăm, nu aveam autorizaţia, nu puteam face operaţii. A fost un blocaj major. Lucrurile sunt dincolo de a crea o clădire. Curba de învăţare a fost spectaculoasă.“

Alegerea unei nişe a fost însă un alt factor major care a contribuit la stabilizarea afacerii.

„Noi operăm high-end. Suntem nişaţi pe pacienţi foarte dificili, refuzaţi de alte părţi. Am intrat pe o piaţă de chirurgie foarte complexă. Piaţa medicală privată era la începuturi. Eram în competiţie pentru medici. A fost un moment de cumpănă până am stabilizat barca. Din 2019 lucrurile au început să meargă lin.“

 

Fluxuri rapide

Experienţa din SUA a fost din nou de ajutor în organizarea fluxurilor de pacienţi.

„Costul major e legat de cât stă pacientul în spital. În România, pacienţii stau excesiv în spital pentru că e un sistem social. În SUA, acolo unde sistemul este 80% privat, stai foarte puţin în spital. Avem peste 200 de operaţii pe lună, dar un număr mic de paturi. Eficienţa financiară de aici vine. Operăm eficient şi externăm rapid.“

Deşi izbucnirea pandemiei a declanşat un blocaj în primă fază, ulterior criza sanitară s-a transformat într-un boom pentru business-ul Provita.

„Ne-am trezit cu pacienţi mai mulţi decât puteam duce. 2020 a fost cu o creştere de neimaginat.“

La începutul acestui an, Provita a anunţat investiţii de 12 milioane de euro într-un spital multidisciplinar, care va include singurul centru de oncologie din Europa Centrală şi de Est, în care terapia durerii intervenţională este integrată în planul de tratament al pacientului.

„Proiectul major de dezvoltare este spitalul nou pe care vrem să îl deschidem în primăvară pentru că vom putea face un sistem medical complet. Problema de bază acum, la nivel de sistem, e că se plimbă pacientul dintr-o clinică în alta. Medicii comunică prost între ei şi asta nu din rea voinţă. Fiind într-un spital unde totul este centralizat, medicii comunică foarte bine între ei. Acesta va fi proiectul de bază care în 2-3 ani trebuie să îl punem pe roate. Este o cu totul altă ligă.“

 

Sfaturi pentru noii „concurenţi“

Noul spital este în zona Pipera şi va avea o suprafaţă de 16.500 mp, cu 8 săli de operaţii, 16 paturi de terapie, la care se adaugă 106 paturi de spitalizare.

„Nu ai nevoie de paturi multe pentru a face medicină, paturile sunt foarte scumpe pentru că trebuie să le dotezi cu oameni. Ca personal, probabil vom avea 3-400 de oameni angajaţi. Cred că intrăm într-o ligă pe care nu am anticipat-o. Ne-am implicat în proiectul nou în care vom face lucruri ultracomplexe. Asta le creează medicilor o siguranţă profesională. În caz de complicaţii ai totul, dar ai şi partea de dezvoltare profesională.“

Necesitatea de investiţii în sistemul medical este imensă, spune Palea, astfel că nici nu se poate vorbi de concurenţă. Mai departe, criza generată de pandemie se va resfrânge şi în anii care vor urma.

„Pandemia nu a făcut decât să sece şi mai mult resursele. Este un efect de tsunami. Mult mai târziu vom vedea efectele.“

Astfel, spune Palea, este loc de proiecte noi, dar investiţiile în acest domeniu au câteva particularităţi.

„Dacă te uiţi la modele de succes din piaţă, mulţi au medici în spate. E dificil să reuşeşti altfel în această piaţă. A avea simplu idea şi banii este dificil dacă nu ai o asociere cu o echipă de medicală.“

Nişa este mai departe calea cea mai sigură către pacienţi.

„E bine să dezviolţi nişa. La noi nişa este terapia intensivă. Noi susţinem pacienţi dificili. Toţi îşi asumă pacienţi cu riscuri mici, puţini merg pe zona de risc mare.“

Finanţarea este însă esenţială, iar la această se adaugă capacitatea de a merge pe minus ani de azile.

„Trebuie să ai destui bani nu doar să dotezi spitalul, ci să îl duci mai departe. La început mergi pe hemoragie, iar până ajungi la break even durează ani. Ai nevoie de o parte financiară foarte bine pusă la punct. Atfel mergi ca locomotiva, dar în spate nu mai e nimeni.“

 

5 lecţii de business

de la Ovidiu Palea, fondator al Provita

 Lecţia 1: În antreprenoriat, eşti ultimul care se pune la masă.

 Lecţia 2: Antreprenoriatul în medicină se face cu o echipă medicală alături.

 Lecţia 3: Dezvoltă o nişă. Acesta este cel mai scurt drum către pacienţi.

 Lecţia 4: Finanţarea foarte bine pusă la punct este esenţială.

 Lecţia 5: Cu un spital privat, în primii ani mergi pe minus. Asigură-te că ai reursele să rezişti până la break-even.

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România, prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank