• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Sergiu Neguţ, cofondator al FintechOS: Banii altora sunt extrem de importanţi. Trebuie să ai abilitatea de a folosi fondurile altora pentru a-ţi scala afacerea

15.04.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

FintechOS, unul dintre cele mai promiţătoare start-up-uri din tehnologie, a trecut prin câteva etape-cheie de dezvoltare care i-au permis să devină un candidat puternic la titlul de viitor unicorn al României Orientarea către bănci, o industrie cu o pronunţată nevoie de automatizare, şi abilitatea de a atrage fonduri pentru a susţine dezvoltarea şi scalarea soluţiilor FintechOS au fost printre cele mai importante. Ce altceva a mai contat?

FintechOS, aplicaţia lansată în 2017, s-a pozi­ţionat ca un fur­ni­­zor global de tehno­­logie pentru bănci, asi­gurători, organizaţii de cre­ditare şi alte companii de servicii financiare, şi a înregistrat în 2021 o rată de creştere de peste 120%.

Compania estimează că până la finalul anului va ajunge la o echipă internaţională de 500 de oameni, valoarea finanţărilor atrase până acum fiind de 100 de milioane de euro. Anul viitor, compania se gândeşte să mai deschidă o rundă de investiţii prin care vrea să aducă circa 150-200 de milioane de dolari.

„Nu spargi toată gheaţa deodată. Faci o copcă mai întâi. Te gândeşti la o soluţie iniţială, aduci o sursă de finanţare şi apoi mergi mai departe“, a spus Sergiu Neguţ, cofondator al FintechOS, în cel mai nou episod al Lecţii de Business, proiectul editorial realizat de ZF alături de First Bank.

Dar aceste soluţii trebuie proiectate pentru domenii globale, care au disponibilitatea financiară de a investi în ele şi de a le asigura scalabilitatea. Pentru FintechOS acesta a fost sectorul bancar.

„Era un banc. De ce aţi spart banca? Pentru că acolo sunt banii. Noi ne-am uitat la faptul că orice industrie care lucrează cu clienţi are o mare nevoie de auto­matizare între construcţia de produs şi livrare de produs ca experienţă digitală. Consu­matorul nu mai vrea să cumpere produse, vrea o experienţă digitală. Treaba asta funcţionează peste tot, dar mediul bancar are o istorie de a investi mult în infrastructura digitală. Multe bănci au o structură eterogenă şi greu de gestionat astfel încât să fie costumer centric. Bucata asta de costumer centricity este oriunde, dar dorinţa de a investi este mai mare la bănci. De aceea ne-am dus către bănci.“

Această înţelegere a pieţei este primul pas în dezvoltarea unui pro­dus, unul dintre cei mai importanţi în tot procesul de con­strucţie. „Trebuie să înţelegi piaţa aia în maţele ei. Aşa obţii primii clienţi de la care înţelegi cum trebuie modificat pro­dusul. La început este tentaţia foarte mare să te concentrezi către produs, nu spre piaţă. Trebuie să te duci rapid către piaţă pentru că piaţa nu este statică.“

Mai departe, dezvoltarea de produs, cu dezvoltarea echipei şi dezvoltareă părţii de finanţare trebuie să fie sincronizate.

„Am pornit de la bun început pe ideea că vom ridica atâţia bani cât va fi nevoie pentru a pune cât mai mulţi oameni la lucru pentru a putea accelera procesul de creştere.“

De la lansare, FintechOS a depăşit graniţele, soluţia fiind implementată în toată Europa de Vest, în pieţe precum Franţa, Germania, Italia, Spania sau Marea Britanie. Una dintre cele mai noi pieţe accesate este cea din SUA.

„Nu ne-am pus nicio secundă problema că facem o tehnologie pentru România, pentru că piaţa de aici nu e destul de mare. De la bun început ne-am gândit cum arată early adopters, primii noştri clienţi, de la bun început am avut clienţi şi în Europa Occidentală şi în Marea Britanie. Acesta este un atribut al scalabilităţii globale.“

Neguţ spune că pe acest parcurs au existat şi greşeli, unele dintre ele absolut predictibile, cele mai multe legate de alegerea oamenilor în funcţiile de conducere.

„Cred că la început ai nevoie de nişte oameni care să te aducă cât mai aproape de ce ţi-ai dori să fii. Însă nu cei mai faini sau profesionişti oameni din univers vor veni pentru un start-up. De asta ai de ales câteva soluţii de compromis. Dificultatea stă în a găsi balanţa. Acesta e un lucru măreţ şi nouă nu ne-a ieşit din prima.“


Lecţia 1. La început este tentaţia foarte mare să te concentrezi către produs, nu spre piaţă. Trebuie să te duci rapid către piaţă. Aşa vin clienţii.

Lecţia 2. Dezvoltarea produsului, cu formarea echipei şi cu identificarea finanţării trebuie făcute simultan.

Lecţia 3. Munceşte, munceşte, munceşte. Antreprenoriatul e multă muncă şi puţin glamour.

Lecţia 4. Identifică resursele altora şi vezi cum pot face ele parte din povestea ta.

Lecţia 5. Sărbătoreşte fiecare succes pentru a putea merge mai departe.

 


Mai departe, estimările privind durata sau complexitatea unor etape din dezvoltarea produsului au fost uneori greşite.

„La orice nivel ai nevoie de o execuţie impecabilă. Asta se face cu presiunea, organizarea şi gândirea antreprenorului, dar mai departe execuţia trebuie predată către o echipă de senior management. Aici intervine problema. Oamenii pe care şi-i permit companiile la început de drum nu au nivelul de experienţă, autoritate, astfel încât să poată să preia execuţia şi să o facă la fel de bine ca antreprenorul. Fiecare bâlbă de schimbat înseamnă nişte luni pierdute. Odată cu accesul la finanţările mai mari, începi să poţi plăti nivelul de maturitate care să poată livra execuţia impecabilă la o scară de 10 ori mai mare, 100 de ori mai mare.“

Neguţ atrage însă atenţia că în ciuda euforiei care caracterizează acum domeniul dezvoltării de soluţii IT, antreprenoriatul este extrem de intens, lipsit de acel glamour aparent.

„În ţara asta s-a trecut de la antreprenorii patroni, nişte oameni în combinaţii cu statul, la o situaţie în care suntem într-o o euforie a antreprenoriatului. Trebuie să fim conştienţi că nu e deloc uşor. Toată treaba asta este o muncă de o intensitate şi un consum foarte mari. Este ca atunci când sapi la un şanţ în noroi. Este multă sudoare şi încrâncenare şi puţin glamour. De asta trebuie să fii conştient. Trebuie să faci treaba asta cu dârzenie şi consistenţă în fiecare zi.“

Apoi, trebuie să ieşi din când în când din acest mod de a te concentra exclusiv asupra propriei afaceri pentru a identifica instrumentele necesare pentru a face saltul de valoare.

„Trebuie să ridici capul pentru a vedea ce e nou, cu cine te poţi asocia, de la cine poţi lua hârleţul sau dacă nu cumva s-a inventat excavatorul. Şi dacă s-a inventat excavatorul, de unde iau banii să îl iau. OPM, Other People's Money (banii altora) sunt extrem de importanţi, adică abilitatea de a folosi fondurile altora pentru a scala este extrem de importantă.“

Dar după tot acest efort de construcţie, Neguţ spune că sărbătorirea ţintelor intermediare atinse este esenţială.

„Oamenii sunt la început într-un start-up din credinţă, nu pentru salariu, aşa că nu trebuie să uiţi niciodată să sărbătoreşti ce ai realizat. Bucuriile sunt puţine, dar sunt, şi atunci ele trebuie scoase la lumină şi împărtăşite cu toată echipa. Deci, munceşte, munceşte, munceşte. Ia un helicopter view şi uită-te la resursele altora pentru a vedea cum pot ele face parte din povestea ta. Sărbătoreşte fiecare succes ca să poţi merge mai departe.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank