♦ Principala provocare pentru organizaţiile care primesc tineri în echipele lor este de a construi procese de integrare şi de învăţare aproape customizate pentru fiecare în parte, altfel îi pierd. De partea cealaltă, vremea în care un angajat intra pe radarul unei companii aproape exclusiv în baza pregătirii sale tehnice a apus. Tinerii care vor trece de filtrele recruiterilor sunt cei care îmbină tehnicul cu competenţele de business şi relaţionare. Nu mai există bucăţica mea şi atât, orice mod de lucru este acceptabil, atâta vreme cât organizaţia ajunge la obiectivul setat, spune Cristina Raţiu, CEO al Bittnet Training, într-un nou episod al emisiunii Lecţii de Business.
Cu o experienţă de peste 10 ani în grupul antreprenorial Bittnet, Cristina Raţiu este acum CEO al Bittnet Training, cel mai mare furnizor de traininguri IT pe plan local. Prin rolul său gestionează partea de training atât pentru angajaţii Bittnet, cât şi pentru partenerii companiei. Grupul de companii de IT Bittnet (simbol bursier BNET) a înregistrat anul trecut un profit net de 609.245 de lei, de la o pierdere de 2,2 milioane de lei în 2022, conform raportului financiar consolidat, preliminar şi neauditat de la BVB. Însumând 383,2 milioane de lei, veniturile din contractele cu clienţii au crescut cu 99,4% faţă de rezultatul de 192,16 milioane din 2022. Grupul are circa 400 de angajaţi.
ÃŽn ultimii ani, sectorul IT a devenit cel mai vânat loc pentru o carieră, datorită salaÂriilor mari, dar în ultima vreme domeniul este marcat de restructurări masive. Mai este IT-ul la fel de apetisant pentru cei la început de drum? Cristina RaÅ£iu spune că da, dar regulile jocului se schimbă, atât pentru angajaÅ£i, cât ÅŸi pentru angajatori.
„În generaţia nouă, este mai mult despre angajat decât despre organizaţie. Povestea lui trebuie integrată în povestea organizaţiei, iar asta nu este uşor. Dar nu se poate sări peste etapa asta“, atrage atenţia Cristina Raţiu, CEO al Bittnet Training, într-un nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.
Aceste schimbări în profunzime pe care organizaţiile trebuie să le implementeze sunt cerute de o nouă specie de angajat, Gez Z, dar şi de mai tinerii Alfa, care vin cu trăsături mult diferite faţă de Mileniali.
„Dacă ne uităm la generaţia şi mai nouă, Alfa, ei vin cu înţelegerea că pot să facă orice, iar locul de muncă trebuie să îi dea siguranţa că poate face orice. Va fi necesar mult efort să te adaptezi la nevoia fiecăruia. Sunt un million de feluri în care ne putem face treaba, toate sunt acceptabile şi ele contribuie la atingerea unui obiectiv. Ne aflăm la un T 0, un tărâm foarte fertil, pe care poţi să sădeşti multe.“
Procesele de învăţare trebuie adaptate pentru un public care nu mai este la fel de răbdător. „Gen Z creÅŸte deja în zona digitală cu multe resurse, au multe oportunităţi, atunci preferinÅ£a lor de învăţare este spre lecÂÅ£ii mai scurte, mai aplicate. Este o geÂneraÅ£ie focusată pe o învăţare adaptată la neÂvoile lor, învaţă mai mult online, dar păsÂtrează componenta de instructor. La Gen Z merge mixul acesta de învăţare pe cont propriu, dar unde se adaugă comÂpoÂnenta de mentorat cu care să comunice atunci când au nevoie de o înÅ£elegere în proÂfunzime.“
E-learningul este un instrument foarte util, dar trebuie utilizat cu atenţie, atrage atenţia Cristina Raţiu. „Doar e-learning nu funcţionează. Învăţarea azi, în milionul de task-uri pe care îl avem de făcut, trebuie să fie fun şi atractivă.“
„Trebuie să aibă o lansare, în care să fie toată lumea adusă, să aibă o durată definită, să aibă un fel de a-i măsura progresul şi trebuie să aibă elemente de joc. Şi adulţii învaţă prin experinţe de joc. E-learning-ul poate avea o rată mare de succes dacă e fun şi urmărit.“
Mai departe, în absenţa unui sistem educaţional care să aibă şi componenta vocaţională, este misiunea companiilor de a face aceste evaluări şi de a vedea unde se potriveşte cel mai bine fiecare angajat.
„Trebuie să mă uit la fiecare coleg şi să-mi dau seama, într-un timp potrivit, care este locul în care poate fi pus ca să performeze cât mai bine pentru organizaţie şi pentru el ca individ. Trebuie să îi desenezi un traseu în care el să fie fericit. Dacă doar organizaţia e fericită, dar omul nu se simte bine, relaţia va fi de scurtă durată. Organizaţiile sănătoase sunt cele care definesc traiectoria unui om astfel încât să-i sprijine obiectivele, dar într-un fel în care omul face ce-i place. Trebuie să ne asigurăm că angajatul are ceva de câştigat. Practica necesită timp din partea liderilor din organizaţie pentru a defini o cultură organizaţional solidă.“
Dar de partea cealaltă angajatorii aflaţi în această tranziţie au nevoie de un angajaţi puţin diferiţi.
„Profilul angajatului ideal este angajatul care are competenţe tehnice, nu într-un nivel avansat, are competenţe de business, dar şi competenţe de relaţionare cu colegii şi echipa. Va trebui să fii genul de om care să ştie şi puţin business, dar trebuie să mergi către această triadă a skillsurilor, trebuie să fii omul care ajută organizaţia să facă urmatorul pas în evoluţia tehnologică, nu doar execută. Nu mai există îmi fac bucăţica mea şi atât, rolurile sunt foarte întrepătrunse, trebuie să ai competenţe în mai multe arii. Un om care e tehnic, dar comunică bine şi înţelege cum să-şi ajute organizaţia să-şi atingă obiectivele, este omul de care organizaţia nu se poate lipsi. Acesta este profilul care va trece în fruntea listelor de recrutare.“
Iar în acest proces de regăsire dintre angajat şi angajator, Inteligenţa Artificială (IA) chiar poate juca rolul unui facilitator, cu condiţia să fie bine înţeleasă şi corect folosită de toate părţile.
„Cred că putem dezamorsa teama aceasta că IA ne va lua joburile dacă înţelegem ce este IA şi ce putem face cu ea. Trebuie să fim deschişi pentru a vedea cum o putem integra în viaţa de zi cu zi. IA nu va lua locul oamenilor, dar oamenii care ştiu să o folosească îi vor înlocui pe cei care nu o folosesc.“
Lecţii de business de la Cristina Raţiu
► Lecţia 1: La Gen Z merge mixul de învăţare bazat pe studiu pe cont propriu, dar la care se adaugă componenta de mentorat.
► Lecţia 2: Povestea angajatului trebuie inserată în povestea organizaţiei, iar asta nu este uşor deloc.
► Lecţia 3: Sunt milioane de feluri în care ne putem face treaba, toate acceptabile, care contribuie la atingerea unui obiectiv.
► Lecţia 4: Generaţiile tinere vin cu înţelegerea că pot face orice, iar tu ca organizaţie trebuie să le dai certitudinea că poţi să le asiguri asta.
► Lecţia 5: Dacă doar organizaţia este fericită, dar omul nu se simte bine, relaţia nu va fi de durată.
► Lecţia 6: Învăţarea trebuie să fie atractivă. Inclusiv adulţii învaţă prin joc.
► Lecţia 7: IA nu va lua locul oamenilor, dar oamenii care vor şti să o folosească vor lua locul altor oameni.
► Lecţia 8: Nu mai există bucăţica mea şi atât când lucrurile în organizaţii sunt atât de întrepatrunse.
► Lecţia 9: Angajatul ideal va avea competenţe tehnice, de business şi de relaţionare. Acesta este profilul care va trece în fruntea listelor de recrutare.
► Lecţia 10: În generaţia nouă, accentul se pune pe angajat, mai puţin pe organizaţie.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE