♦ Andreea Bădală, fondatoare şi head of design al brandului MURMUR, a avut de partea sa câteva atuuri în construcţia uneia dintre cele mai vizibile mărci de fashion româneşti pe plan global, dar încrederea în sine şi abilitatea de a identifica avantaje în teritorii „necartografiate“ au fost determinante. ♦ Puţine lucruri sunt pur întâmplătoare pentru succesul în afaceri.
Brandul vestimentar MURMUR a fost lansat în 2011 şi a devenit una dintre cele mai cunoscute etichete made in Ro pe plan internaţional datorită unei estetici diferite, dar şi consecvenţei cu care au fost păstrate liniile de-a lungul anilor.
Madonna, Beyonce sau Kylie Jenner sunt doar câteva dintre vedetele care au purtat brandul MURMUR, în spatele căruia se află Andreea Bădală şi echipa sa. Cu o pasiune inspirată din copilărie chiar de către bunica sa, care era croitoreasă, dar dublată de studii la Londra la London College of Fashion şi experienţa de lucru la Alexander McQueen Menswear şi Richard Nicoll, Andreea Bădală revine în ţară, unde lansează propriul brand, unul ultrafeminin, geometric, inspirat din lenjeria intimă vintage. Dar de la idee la rezistenţa în afaceri, drumul a fost lung, cu mii de greşeli, după cum spune chiar Andreea Bădală, convertite multe în lecţii de business.
„Mi-am dorit să creez prin MURMUR o stare de spirit a femeii, un mijloc prin haină de a face femeia să-şi readucă aminte despre feminitatea proprie. Cumva, în timp, am ajuns de la produs la un crez, o atitudine şi văd şi acum la clientele pe care le avem acel sentiment că fac parte dintr-un trib. Până la urmă, un brand trebuie să fie o lume întreagă, un univers, o comunitate. De asta îmi place ceea ce fac, nu există limite“, spune Andreea Bădală, fondatoarea şi head of design al brandului MURMUR, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.
Revenită în ţară în 2011, după experienţa în legendarele ateliere McQueen, Andreea Bădală observă pe piaţă acest vid estetic, partea de haine cu geometrii aparte, bine executate. România nu este o ţară lipsită de experienţă în industria textilă, dar zona de construcţie de brand propriu i-a lipsit mereu.
„Găsisem o nişă care se plia cu felul meu de a gândi. Ca şi creator este important să bifezi ce este în interiorul tău cu ceva ce nu există pe piaţă. Părea că în momentul respectiv lumea e deschisă către branduri noi, creatori noi care nu sunt din marile centrele de fashion. Mi s-a părut un drum mai simplu să încep la noi“, explică Andreea Bădală decizia de a reveni în România. Acolo unde alţii ar fi văzut piedici, ea a sesizat oportunităţi. „Mi-am zis, ok, nu există o industrie la mine în ţară, dar există o mie de avantaje din acest lucru. Avantajul de a găsi mult mai uşor oameni pe care să îi angajez, avantajul de a începe cu o investiţie foarte mică, avantajul de a avea confortul de acasă în anii de început care sunt foarte grei, avantajul de a produce la calitate foarte bună pentru că se produce foarte bine aici. M-am dus mai mult în direcţia asta. M-am dus tot timpul acolo unde era terenul viran. Realitatea este însă că e foarte greu oriunde ai fi în domeniul de fashion.“
Inpiraţia din lenjeria intimă vintage era acolo, dar dorinţa Andreei Bădală a fost de a transpune această estetică în viaţa de zi cu zi
„Feminitatea este şi despre a-ţi recunoaşte personalitatea, vulnerabilitatea.“ Numele brandului, MURMUR, a fost dragoste la prima audiţie, dar nici aici alegerea nu a fost întâmplătoare. „Era în contradicţie cu geometria pe care eu o am în produs.“ În plus, MURMUR este un nume internaţional, iar acest lucru avea să conteze în dezvoltarea business-ului care mai întâi a început pe pieţele externe. Abia apoi MURMUR a revenit acasă.
„Ce nu m-a ajutat deloc în România a fost faptul că nu am avut unde să distribui. Un designer la început de drum nu are cum să aibă un magazin propriu. Am început invers, am început să vând în afară şi după ani de zile am ajuns în România. La acel moment, lumea era diferită, nu cumpăra online. Expunerea internaţională a săltat brandul pe mai multe planuri.“
Următorul pas a fost targetarea unui club select de A-listers. Contrar aşteptărilor, vedetele, mai ales cele din State, vor să poarte designeri noi, iar nume precum Madonna sau Beyonce au vrut să fie îmbrăcate de MURMUR. Dar faptul că cineva îţi poartă brandul nu înseamnă automat business.
„Cum faci să se vadă în vânzări această expunere? Tu în spate nu ai nicio o fabrică, nici 20 de oameni angajaţi, nici 3 milioane de euro pe care să îi investeşti. Echilibrarea verticalelor a fost greutatea care a venit după expunerea internaţională şi care mi-a luat ani de zile să o pun la punct. Provocarea a fost transpunerea acelui awareness în vânzare.“
Apoi asocierile cu persoane cunoscute pot să creeze buzz în jurul brandului, dar nu tot timpul sunt de ajutor.
„Contează să ai ambasadorii potriviţi“, spune Andreea Bădală, dând exemplul lui Kylie Jenner, îmbrăcată în MURMUR, pe stradă. „Este o imagine cu o tipă super-hot care ne-a generat o vânzare care a explodat şi are toată logica să fie aşa. Madonna în concert pe scenă nu a avut acelaşi efect pentru că lumea nu se vede pe scenă, se vede pe stradă.“ Mai departe, uneori asocierea cu A-listers poate să lucreze şi împotriva brandului pentru că îl face să pară inabordabil.
„Clienta din România a considerat că brandul este greu de atins. Aşa că un alt moment de success în evoluţia noastră poate fi considerat că avem în sfârşit magazinul nostru propriu, în mall Promenada. Nu toată lumea este obişnuită cu online-ul. Avem preţuri preferinţiale pentru piaţa din România, cu costumer care bine pus la punct. Adevărul este că femeia nu se vede pe scenă sau pe covorul roşu. Dacă produsul nu este lângă ea, nu îl atinge, produsul rămne sus, nu ajunge la ea.“
Iar înaintea magazinului, e-shop-ul MURMUR a fost bine pus la punct pentru că este mai uşor să lucrezi direct cu consumatorul şi să încasezi de la el decât să depinzi de platformele altora.
„Trăim nişte vremuri super complexe în sensul în care comportamentul consumatorului nu se mai schimbă de la un an la altul, ci de la o lună la alta. Trebuie să fii adaptabil. Cred că porneşti de la un mix de intuiţie, creaţie, documentare hard, iar apoi păstrezi proporţiile în funcţie de nevoie. Lucrăm foarte mult pe date, de ani de zile, în sisteme pe care le-am coordonat şi am investit în ele. Partea de date a început să influenţeze partea de creaţie şi este firesc. Nu mai putem vorbi doar de o fantezie. E un vis pe dinafară să crezi că un designer face asta. La mijloc este o strategie.“
Pe acest drum, greşelile sunt inevitabile şi normale.
„Mă uit la greşeli cu o foarte mare empatie. Ca antreprenor, dacă nu încerci o mie de lucruri, nu ai cum să avansezi. În fiecare zi, eşti într-o situaţie nouă. Dacă ţi-e frică de nou, atunci nu ai cum să progresezi. Dacă nu eşti dispus să schimbi pătrându-ţi o coloană vertebrală de consecvenţă, nu ai cum să progresezi. Sunt o mie de greşeli pe care le-am făcut şi care mă ajută să fac lucrurile mai bine acum.“
Pentru MURMUR, se anunţă o toamnă încarcată, marcată de lansarea colecţiei de denim, un make-over la magazinul din Promenada şi planuri pentru creşterea expunerii pe pieţele din State şi UK.
„Uneori, o viaţă de antreperenor te trage doar acolo şi când eşti doar acolo nu mai poţi face zoom out. Am foarte multă răbdare şi cred în ceea ce fac. Eu sunt primul om care crede în ceea ce face. Dar deopotrivă trebuie să ai încredere în tine şi să-ţi alegi oamenii cheie din jurul tău pe care să îi asculţi când te contrazic într-o idee în care tu ai mare încredere“, a conchis Andreea Bădală.
Lecţii de business de la Andreea Bădală
Lecţia 1. Un brand trebuie să fie o lume întreagă, un univers, o comunitate.
Lecţia 2. Pentru un creator este important să bifeze ce este în interiorul său cu ceva ce nu există pe piaţă.
Lecţia 3. Niciodată nu am luat decizii mari 100% pragmatic şi s-a dovedit de cele mai multe ori că au fost corecte.
Lecţia 4. M-am dus tot timpul acolo unde era terenul viran. Când am început nu era o industrie la noi în ţară, dar în asta am văzut o mie de avantaje.
Lecţia 5. Trăim nişte vremuri foarte complexe în care comportamentul consumatorului nu se mai schimbă de la un an la altul, ci de la o lună la alta.
Lecţia 6. Partea de date a început să influenţeze partea de creaţie şi este normal să fie aşa. Nu mai vorbim doar de fantezie.
Lecţia 7. Provocarea majoră la un moment dat a fost cum transform awarenessul de brand în vânzări.
Lecţia 8. Am învăţat să mă uit la greşeli cu o mare empatie. Sunt o mie de greşeli pe care le-am făcut şi care m-au ajutat să fac lucrurile mai bine acum.
Lecţia 9. Eu sunt primul om care crede în ceea ce fac şi primul finanţator al brandului meu când alţii cred că nu dau calculele.
Lecţia 10. Trebuie să-ţi alegi oameni cheie în jurul tău pe care să îi asculţi când te contrazic într-o idee în care tu ai mare încredere.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE