Lectii de business

ZF/FirstBank. Lecţii de business. Ionuţ Leahu, fondator & CEO Dr. Leahu: Atrage un partener când totul este impecabil. Dacă doar vrei să scapi din afacere, înseamnă că lucrurile deja nu mai funcţionează

14.10.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Reţeaua de clinici stomatologice Dr. Leahu a ajuns deja la 20.000 de abonaţi, ţinta fiind de a avea 100.000 de clienţi-abonaţi pe actuala infrastructură ♦ Lansată în 2010 de către medicul Ionuţ Leahu, reţeaua Dr. Leahu este azi în 13 oraşe cu 19 clinici.

În prima jumătate a anului, com­pa­nia a înregistrat venituri din exploa­tare de 59,3 milioane de lei, în urcare cu 32,8% faţă de rezultatul de anul trecut.

„Am început totul cu un simplu da“, a spus Ionuţ Leahu, fondator & CEO Dr. Leahu, în cadrul unui nou episod al emi­siunii Lecţii de Business, un proiect edito­rial ZF susţinut de First Bank. „Când mi s-a pus întrebarea dacă vreau să preiau un ca­binet din Popeşti-Leordeni, cu două scau­ne, am spus un simplu da. Planul de bază a fost să ne putem plăti chiria, apoi salariile, apoi a venit momentul să schimbăm apara­tura. Nişte planuri concrete am început să fac prin 2013. Până atunci am mers pas cu pas, de la un obiectiv mărunt la alt obiectiv mărunt.“

Printre momentele importante, medi­cul aminteşte de deschiderea clinicii din Flo­reasca, Bucureşti, sau de unitatea deschisă la parterul unui hotel de lux din capitală. „Acolo chiar am putut să punem la lucru filosofia noastră de stomatologie într-o singură zi.“

Ieşirea din Bucureşti a fost un alt pas important, politica de extindere a clinicilor Dr. Leahu punând accent pe parteneriate cu antreprenorii din fiecare regiune ţintită.

„În fiecare oraş unde vrem să deschi­dem o clinică, mergem să discutăm cu an­tre­prenorii locali. Am irosi resurse să o luăm mereu de la zero, dacă deja există o clinică care funcţionează conform standar­delor noastre.“

Ionuţ Leahu spune că pentru el defini­ţia antreprenoriatului este să te arunci de pe o stâncă şi să-ţi construieşti aripi în cădere, dar că asumarea acestui risc nu este obliga­toriu. Parteneriatul în business elimină pentru mulţi specialişti volatili­tăţi nedorite, dându-le to­tuşi accesul la resurse de dezvoltare mai ample decât cele de care dis­pun pe cont propriu.

„Nu trebuie să îţi baţi capul cu tot ce în­seamnă să fii proprie­tar. Poţi să fii intrapre­nor. Acum suntem 650 de oameni în toată re­ţea­­ua, din care doar 200 sunt medici. Restul au grijă ca me­dicul să poată să îşi vadă de paci­ent.“ Potrivit lui Ionuţ Leahu, ideea ca fiecare medic stomatolog să se ocupe şi de zona administrativă faultează chiar nivelul de pregătire al respectivului specialist.

„Eu am devenit un specialist mai bun abia după ce mi-am făcut o echipă de senior management, abia când mi-am făcut o structură în consiliul de administraţie. Asta mi-a eliberat foarte mult timp permiţându-mi să mă gân­desc pe termen lung. Sunt mulţi specialişti care au de suferit din cauza aceasta, suferă timpul pentru familie. Acel timp pe care nu îl aplici acolo unde îţi place te va afecta în viitor.“

La finalul anului 2020, chiar fondatorul Dr. Leahu a decis să aducă ală­turi de el un partener de business prin cedarea unui pachet minoritar de acţiuni către fondul de investiţii Morphosis Capital Fund I.

„Niciodată de când am început compa­nia, nu a fost vorba despre mine, ci despre ce construim. Când mi-am dat seama că am nevoie de un partener pentru a merge mai departe, am făcut-o. La fel, rămân ma­joritar atâta timp cât ajut pentru că, la un moment, dat eu, ca antreprenor, pot deveni o piedică pentru companie, nu un ajutor.“

Ionuţ Leahu mai spune că timpul pentru un exit parţial sau total nu este atunci când lucrurile merg rău, ci când tot businessul este perfect.

„Dacă îţi dai seama că trebuie să faci un pas în spate, este deja prea târziu. Trebuie să fii deschis la a face acest pas când ţi se pare că totul funcţionează, când simţi că mai ai puterea să mai faci asta 20 de ani. Dacă devine o scăpare din ce ai construit, deja nu mai funcţionează. Alege-ţi partene­rul când totul este impecabil, când vii cu bucurie la muncă.“

Pandemia a fost un moment care a dovedit că dincolo de parteneri, investiţia în tehnologie şi în protocoale de lucru poate face diferenţa între a închide un business şi a merge mai departe. Medicul spune că decizia autorităţilor de a închide unităţile stomatologice pentru a opri răspândirea virusului s-a transformat într-o oportunitate pentru reţeaua Dr. Leahu în contextul în care clinicile erau printre puţinele care puteau trata urgenţe.

„Ne-am dat seama că protocolul nostru de protecţie COVID este extrem de sigur. Aşa că am putut să ne organizăm şi să ţinem urgenţe. Activam în 6 oraşe şi ne-am dat seama că eram singura entitate privată pentru urgenţe din România.“ Azi, Dr. Leahu a ajuns 13 oraşe şi numără 19 clinici. Peste 5.000 de pacienţi trec pragul acestor clinici lunar.

Următorul pas este mai degrabă un efort dus spre a face din mersul la stomatolog un obicei din partea pacienţilor.

„Mersul la stomotalog nu este privit ca o necesitate în România. Jumătate dintre români nu merg la stomatolog activ. Pe locul întâi ca motiv este că oamenii cred că nu au probleme stomatologice. Adevărul este însă că la stomatolog eşti pacient toată viaţa.“

Astfel, de anul acesta clinicile Dr. Leahu au lansat abonamentele, numărul acestora ajungând până acum la 20.000.

„Putem ajunge până la 100.000 de abonaţi cu ce capacitate avem dezvoltată. Am decis să dezvoltăm partea de servicii necostisitoare. Permitem ca tot mai mulţi pacienţi să acceseze serviciile care nu costă mult. Un pacient care se ocupă de dinţii lui cheltuieşte între 150 şi 400 de lei pe an pentru a se întreţine, pentru a nu ajunge un caz de nişă. Pentru anul viitor ne mai uităm la câteva oraşe, discutăm cu mai mulţi antreprenori care să ni se alăture. Deja ne dăm seama că nu are sens să rămân singur în războiul ăsta de supravieţuire. Trebuie să înţelegem că anul viitor va fi dificil pentru toată lumea.“


 

5 Lecţii de Business de la Ionuţ Leahu

► Lecţia 1: De fiecare dată am încercat să construim împreună cu cineva. Irosim resurse dacă o luăm mereu de la zero.

 Lecţia 2: Când mi-am dat seama că am nevoie de un partener, l-am adus alături de mine.

► Lecţia 3: La un moment dat, un antreprenor poate deveni o piedică pentru afacerea sa, nu un ajutor.

► Lecţia 4: Definiţia antreprenoriatului este să te arunci de pe o stâncă şi să îţi construieşti aripi în cădere.

► Lecţia 5: Dacă îţi dai seama că trebuie să faci un pas în spate este posbil să fie deja prea târziu pentru afacerea ta. Fă un exit când totul este impecabil.


Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

 

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15

LecŢii de Business,

noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank