♦ În tsunamiul lansat de listarea Hidroelectrica de acum un an, o singură companie a avut curajul de a se aventura în ringul principal al Bursei de Valori Bucureşti, Premier Energy ♦ Cu un istoric generos de achiziţii şi cu un apetit de creştere regional, ţinta Premier Energy este de a deveni o structură vertical integrată de business ♦ Toate aceste mişcări vin pentru că piaţa energiei în sine te forţează la creştere. Alternativa este să dispari.
Premier Energy, principala companie a grupului Premier, a terminat anul trecut cu un business de 1,3 mld. lei, în scădere faţă de cele 2,9 mld. lei din 2022, an record pentru firmă. Evoluţia rezultatelor oglindeşte de fapt volatilitatea din piaţa energiei, un loc unde mai degrabă te poţi adapta decât să anticipezi evoluţiile, cel puţin în ultimii ani. Premier Energy, al treilea mare furnizor de gaze pentru segmentul casnic, deţinut de fondul de investiţii ceh Emma Capital, a cumpărat anul trecut CEZ Vânzare şi a devenit şi unul dintre principalii furnizori de energie din România. Mai departe, compania construieşte un portofoliu de producţie de energie verde, aceasta fiind de altfel direcţia în care se duc banii veniţi din listare. Ca expunere regională, cea mai reprezentativă piaţă, dincolo de cea locală, este Republica Moldova. Iar în acest parcurs accelerat de creştere, care a presupus securizarea unor linii de finanţare care să se muleze pe obiectivele companiei, listarea la BVB fiind în sine un exemplu, Iuliana Pănescu, head of treasury, om cu o experienţă în domeniul bancar de peste 15 ani, a avut un rol cheie.
„Mi s-a părut interesant domeniul bancar pentru că atribuia un anumit statut, era ca sectorul IT din ultimii ani. Parcursul meu a fost ascendent pentru că şi sistemul permitea acest lucru. Dacă tu erai responsabil şi voiai să creşti, aveai şansa să urci. Dacă tu nu vrei să creşti şi să înveţi, nu te ajută nimeni. Am avut şansa să lucrez alături de oameni de top din sistemul bancar românesc. Din 1 iulie 2019, m-am alăturat Premier Energy“, spune Iuliana Pănescu, head of treasury în cadrul companiei, în cel mai nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.
Iuliana Pănescu spune că tranziţia din sectorul bancar spre energie a fost naturală şi alimentată de nevoia de a face ceva nou. „Eu sunt om de construcţie prin definiţie, dacă îmi spui să mă opresc, nu ştiu ce să mai fac.“ Faţă de stabilitatea care caracterizează în general sectorul bancar, piaţa energiei, cel puţin din 2019 încoace, este un domeniu interzis riscofobilor.
Dar în acest context, Premier Energy a bifat cea mai importantă creştere de business şi cele mai multe achiziţii.
„Strategia oricărui manager este de a face bani pentru acţionari, iar pentru asta trebuie să mă gândesc ce vreau să fac, cum pot să cresc. Niciodată în economia reală nu vinzi ceva, plăteşti furnizorii şi stai pe nişte munţi de bani. Trebuie să creşti. Iar cel mai uşor este să faci bani cu banii altuia. Cei 15 ani de bancă m-au învăţat să fac asta“, spune Iuliana Pănescu.
Mai departe, strategia este esenţială. „În momentul în care decizi să creşti, trebuie să te uiţi strategic unde vrei să te dezvolţi. Noi am stabilit că vrem să devenim un un jucător regional, nu aveam cum să ne ducem mai departe pentru că aceasta este pătrăţica noastră. Următoarea întrebare este care îmi sunt resursele?“
Această gândire regională a fost accelerată şi de izbucnirea războiului din Ucraina. În acel moment, multe business-uri şi state întregi au văzut cât de periculoasă este dependenţa de un singur furnizor. Diversificarea este vitală, la fel cu extinderea pe mai multe pieţe. „Cu cât ai access la o piaţă mai largă de surse, cu atât ai mai multe soluţii când piaţa ta nu se mai potriveşte pe structura ta de business. În energie, mai avem şi Green Deal. Dacă stai doar în gaz, nu mai ai un business pe termen lung. Ce facem? Ne diversificăm.“
De aici a început diversificarea ca business, mai întâi cu achiziţii mici, apoi tot mai complexe. „A fost un proces de învăţare continuă. Un alt lucru benefic în ultimii cinci ani a fost ca la fiecare achiziţie să păstrăm oamenii. Aşa am securizat şi know-how-ul. Asta îţi dă un confort.“ Integrările de cele mai multe ori prezintă dificultăţi la nivelul armonizării sistemelor, cu oamenii te poţi înţelege, dar cu o condiţie, spune Iuliana Pănescu. „Managementul bun vine când începi să comunici bine schimbarea.“
Practic, acest parcurs arată importanţa adaptabilităţii în business. Despre partea de anticipare este aproape imposibil să vorbeşti în domeniul energetic.“Trebuie să fii flexibil şi adaptabil pentru că piaţa nu o să-ţi ofere niciodată condiţii de eprubetă. În piaţa de energie este foarte greu să anticipezi, este cel mai uşor să fii adaptabil şi flexibil.“
Iar pe acest drum, listarea de la Bursă a adus acea vizibilitate de care compania avea nevoie, alături de finanţarea necesare pentru extinderea pe partea de producţie de energie verde. „Pentru noi a însemnat obţinerea acelui pedigree necesar. Am căpătat mai multă vizibilitate şi ne-am bucurat că am reuşit să atragem finanţare pentru proiectele pe regenerabile. Am ales listarea tocmai pentru a deveni companie publică.“
Dar dincolo de provocările legate de piaţă, cele din zona de resurse umane sunt tot mai mari în domeniul energetic. Contează însă câteva lucruri. „La oamenii noi mă uit să aibă determinare şi voinţă. Dacă ai aceste calităţi, poţi dobândi orice. Şi mai este un lucru. Ca să fii manager, trebuie să fii mai întâi angajat. Trebuie să vezi cu ce să mănâncă business-ul. Nu îţi fie teamă să munceşti.“
Lecţii de business de la Iuliana Pănescu
Lecţia 1: Dacă tu nu vrei să creşti, nimeni nu te va ajuta să faci asta.
Lecţia 2: Niciodată în economia reală nu vinzi ceva, plăteşti furnizorii şi apoi stai pe un munte de bani. Eşti forţat la creştere.
Lecţia 3: Cel mai uşor este să faci bani cu banii altora.
Lecţia 4: Când apare rutina, nu mai are nimeni de câştigat.
Lecţia 5: Când te-ai decis că vrei să creşti, trebuie să te uiţi strategic unde vrei să te dezvolţi.
Lecţia 6: Piaţa nu îţi va oferi niciodată condiţii de eprubetă. Trebuie să fii flexibil şi adaptabil. Partea de anticipare este extrem de dificilă.
Lecţia 7: Cu cât ai acces la mai multe resurse, pieţe, cu atât performezi mai bine când piaţa ta nu mai dă rezultatele dorite.
Lecţia 8: Managementul bun este cel care ştie să comunice schimbarea.
Lecţia 9: Dacă ai determinare şi voinţă, poţi învăţa orice.
Lecţia 10: Ca să fii manager, trebuie să fii mai întâi angajat. Să nu îţi fie teamă să munceşti.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE