Media & Advertising

Cum ar putea ziarele gratuite sa declanseze o mare galceava

01.04.2005, 00:00 10

Decizia luata saptamana trecuta de primarul Londrei Ken Livingstone de a invita oferte pentru un al doilea ziar gratuit ce va fi distribuit prin intermediul retelei de metrou a capitalei britanice va intensifica rivalitatea binecunoscuta dintre editorii ziarelor nationale britanice, comenteaza Financial Times.


Richard Desmmond, editor al Express Neswspapers, este in mod deosebit nerabdator sa puna capat dominatiei de care se bucura pe aceasta piata Associated Newspapers, grupul condus de Lord Rothermere, ce publica Evening Star si Metro, ziarul gratuit existent deja al metroului londonez.


Express Newspapers si-a exprimat cu peste doi ani in urma intentia de a lansa un ziar gratuit in capitala, insa se afla in asteptarea unei decizii a Oficiului pentru Supravegherea Tranzactiilor cu privire la caracterul, din punct de vedere concurential, al contractului exclusiv pe care-l detine pentru distribuirea in cadrul retelei de metrou.


Associated va depune probabil o oferta pentru distribuirea Standard Life, o editie gratuita, restransa, de pranz, a Evening Standard, pe care l-a lansat anul trecut, insa asteapta decizia OFT inainte de lansarea oficiala a unui anunt in acest sens.


Alte grupuri editoriale sunt asteptate sa intre in lupta pentru unul dintre cele mai ravnite contracte din domeniul editarii de ziare si pentru o cota din piata ziarelor gratuite, aflata in crestere.


In intreaga lume exista peste 130 de titluri de ziare gratuite, fiind distribuite un numar total de 16 milioane de exemplare zilnic.


In Statele Unite, noi editori intra pe piata aproape lunar, acest format, finantat din publicitate, dovedindu-se nu numai un mijloc de a spori numarul de cititori de ziare, ci si un potential mijloc de a face bani.


Cel mai mare jucator este Metro International, grupul suedez ce publica 45 de editii cotidiene in 67 de orase din intreaga lume, saptamana trecuta lansand cinci noi editii in orasele italiene.


Multe orase europene au cel putin doua ziare gratuite, acest produs diversificandu-se in noi nise. In Suedia, de exemplu, Metro a lansat Hus & Hem, pentru cei interesati de domeniul proprietatii; in Franta, Economie Matin, un cotidian de business, este distribuit gratuit la iesirile de metrou si in centrele de afaceri, iar in Coreea de Sud exista titluri gratuite din domeniul sportului.


Segmentul-tinta al Standard Life sunt femeile, insa desi a crescut numarul de cititori ai marcii Standard a Associated, lansarea sa ar putea afecta vanzarile editiei contra-cost a ziarului ce a raportat o scadere a vanzarilor de 12,5% in februarie comparativ cu aceeasi luna a anului anterior.


In aceeasi luna, Audit Bureau of Circulations (ABC) a raportat ca vanzarile de ziare britanice, in special de ziare de format tabloid, continua sa scada. The Sun a inregistrat o scadere de 3,7%. Rupert Murdoch, proprietarul acestui ziar, a declarat ca firma sa "elaboreaza strategii" menite sa o ajute sa faca fata dezvoltarii segmentului de ziare gratuite.


Dar cat de serioasa este amenintarea venita din partea titlurilor gratuite?


"De fiecare data cand ne lansam pe o piata, toata lumea intra in panica", spune Greg Miall, director al departamentului de international advertising al Metro International. "Totusi, noi avem drept tinta un public diferit."


Jim Chisholm, consilier pe probleme de strategie in cadrul World Association of Newspaper, spune ca ziarele cu doua surse de venit, pretul de coperta si publicitate, nu ar trebui sa abordeze acest segment al ziarelor gratuite decat daca sunt sigure ca banii din publicitate pot compensa pierderea veniturilor din pretul de vanzare.


"In Statele Unite, unde editorii obtin profit din publicitate si nu neaparat din vanzari, exista o adevarata explozie a acestui segment de ziare gratuite, insa in Franta veniturile din publicitate nu sunt inca suficiente", spune acesta.


Pentru comunitatea britanica a advertiserilor, cotidienele gratuite ofera o alternativa valoroasa, dar distincta fata de titlurile contra-cost. Claudine Collins, director in cadrul Mediacom, o agentie de media planning & buying, spune: "Standard Life nu este un produs comparabil cu Evening Standard si cele doua nu ar trebui comercializate sub forma unui singur pachet".


Advertiserii Metro International sunt afaceri orientate catre tineri, cum ar fi Zara, retailerul din domeniul modei, ce nu au publicat reclame in mod traditional in ziare.


Vanessa Clifford, managing partner in cadrul agentiei media Mindshare, spune ca pe masura ce punctele slabe ale titlurilor gratuite vor aparea, "titlurile gratuite si cele contra-cost vor ajunge sa se completeze reciproc". "Avand in vedere sistemul de distributie, ziarele gratuite nu vor ajunge decat la o mica parte din populatie", spune Clifford.


Unii sustin ca exista un fenomen de migratie a cititorilor, de la titlurile gratuite catre cele contra-cost. Desi nu exista dovezi in acest sens, editorii din orasele unde cele doua tipuri de ziare coexista de catva timp incep sa sugereze ca o astfel de miscare ar putea explica o recenta crestere a numarului de cititori tineri ai unor titluri contra-cost din Spania.


In plus, editorii ziarelor contra-cost descopera modele de business ce le permit sa concureze cu ziarele gratuite. Companiile mixte sunt o ruta populara. Astfel, New York Times si-a unit recent fortele cu Metro International pentru a detine impreuna o parte din Metro Boston.


In Germania nu exista titluri gratuite, insa Axel Springer, cel mai mare editor de ziare, a lansat anul trecut o versiune mai ieftina, redusa, a cotidianului sau national Die Welt, denumita Welt Kompakt, pentru a-i atrage pe tinerii cititori. Apoi, compania a combinat operatiunile celor doua titluri cu cele ale ziarului sau regional Berliner Morganpost, injumatatindu-si personalul si reducandu-si costurile editoriale cu 40%.


Aceasta miscare reflecta modelul de centralizare a operatiunilor in cazul Metro International. Multi il considera un model de eficienta ce le-ar putea da de gandit proprietarilor britanici de ziare, avand in vedere ca grupul suedez este asteptat sa depuna o oferta pentru un ziar gratuit londonez.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO