Media & Advertising

Designerii vestimentari cer drepturi de autor pentru modelele create

15.09.2006, 20:45 38

Pentru a impiedica imitarea creatiilor vestimentare, designerii vestimentari din SUA au inaintat un proiect de lege prin care cer acordarea drepturilor de autor pentru modelele create.
La saptamana modei de la New York, modelele nu vor arata doar colectiile designerilor pentru sezonul de primavara 2007. Colectiile prezentate vor fi si in atentia producatorilor care copiaza creatiile marilor designeri ai lumii, urmand apoi sa le fabrice in masa, in centre de productie din alte tari, folosind materiale mai ieftine.
In speranta ca vor reusi sa schimbe acest lucru si din dorinta de a urma marii creatori de moda din Europa, designerii importanti din SUA au inaintat un proiect de lege prin care sa se ofere drepturi de autor pe o perioada de trei ani pentru creatorii vestimentari, de incaltaminte sau rame de ochelari, scrie Wall-Street Journal Europe.
Aceasta lege a dus la dezbateri aprinse in Congres asupra modalitatii de functionare a unei industrii care se ridica la aproximativ 101 mld. dolari (79,3 mld. euro).
Problema dezbatuta este daca designul vestimentar este demn de a fi considerat o arta care trebuie protejata sau este numai un mestesug, lucratorii din acest domeniu avand tot dreptul de a se imita unul pe celalalt. Intr-o industrie in care multi designeri aduc colectii asemanatoare sezon dupa sezon, creatorii de moda si infloritoarea industrie care produce modele la mana a doua se afla intr-o dezbatere aprinsa.
O alta intrebare cheie este daca producatorii in masa au de beneficiat de pe urma acestei industrii. Unii sunt de parere ca prin imitatie, industria modei este propulsata prin crearea unor modele populare care ii motiveaza pe designeri sa vina cu o idee si mai buna pentru urmatoarea colectie. In ceea ce numesc "paradoxul pirateriei", profesorii de drept Kal Raustiala de la UCLA si Christopher Sprigman de la Universitatea din Virginia sunt de parere ca imitarea unor modele duce la saturarea pietii, cunoscatorii orientandu-se spre alte tendinte.
"Daca copierea unor modele ar fi ilegala, industria modei ar lucra foarte incet, existand posibilitatea de a nu mai avea niciun fel de activitate", au declarat cei doi profesori de drept. In timp ce sustin ideea ca de pe urma imitatiilor, unii designeri ar avea de suferit, ei sunt de parere ca legea propusa in Congres ar trebui sa apere numai cand pirateria ataca inovatia in loc sa o incurajeze.
Joel Paris comercializeaza in medie 2.000 de genti, imitatii ale modelelor unor designeri de marca, pe site-ul sau Anyknockoff.com, si spune ca are de castigat de pe urma inspiratiei altor designeri, sustinand parerea ca productia in masa contribuie la cresterea renumelui unei mari case de moda.
"Sa spunem ca Versace creeaza un model de pantaloni. Trei luni mai tarziu, alti designeri produc o alta versiune a aceluiasi model de pantaloni, iar peste un an intri in magazinele Costco sau Target si gasesti acolo acei pantaloni", spune el. "Toata lumea va sti ca Versace a fost cel care a introdus acel model. Acest lucru va propulsa afacerea casei Versace", a mai adaugat el.
Adoptand o strategie diferita, fondatorul si directorul A.B.S, Allen Schwartz, spune ca firma sa produce imitatii ale costumatiilor purtate pe covorul rosu al decernarilor de premii si pe podiumul prezentarilor de moda pentru clientii care nu isi permit achizitionarea modelelor originale. De exemplu, Schwartz comercializeaza la pretul de 396 de dolari o copie a unei rochii Alberta Ferretti in valoare de 6.700 de dolari, purtata la decernarea premiilor Emmy de Debra Messing. Tot el mai vinde cu 385 de dolari si o imitatie a unei creatii purtate la premiile Emmy de Evangeline Lilly. Rochia originala a fost creata de Versace, care spune ca pretul acesteia este accesibil.
"Eu vreau sa aduc tendintele din moda consumatorilor la un pret accesibil", a spus Schwartz. "Sunt putini oameni care isi permit sa cheltuiasca 4.000 de dolari pe o rochie", a mai adaugat el.
Designerii vestimentari, care investesc timp si bani in schite, mostre de materiale si ajustari ale produselor, nu sunt de acord cu argumentele aduse de cei ca Schwartz. Creatoarea de moda Catherine Malandrino spune ca a vazut versiuni aproape identice ale creatiilor ei in magazine ca H&M sau Esprit si sustine ca imitarea modelelor unor creatori celebri nu este singura solutie de a face accesibila moda unui numar mai mare de oameni.
"Daca ai inspiratie, poti crea modele originale care sa fie accesibile unui public mai larg", a spus ea. "Nu trebuie sa imiti ceea ce produc alti oameni", a mai adaugat ea.
Designerul vestimentar Tracy Reese, ale carei rochii se vand cu cateva sute de dolari, spune ca a vazut de curand o rochie creata de ea pentru colectia de primavara 2003, imitata de firma Eci din New York, o firma ce comercializeaza branduri de imbracaminte sport in magazine ca Macyes sau Nordstrom. Rochia de 164 de dolari comercializata de Eci avea un model si o croiala similara cu cea creata de ea. "Primul meu gand a fost daca ii pot da in judecata pentru acest lucru", a declarat Reese.
In momentul de fata exista o lege care protejeaza marcile inregistrate de logo-uri, branduri sau modelele diferite. Falsificarea de genti, ochelari de soare sau alte articole vestimentare prin alaturarea numelui designerului in mod fraudulos este interzisa. Cand este vorba de croiala unei rochii sau de forma unei genti, producatorii au libertatea de a copia sau de a se inspira, dupa cum spun multi dintre ei, dupa orice model. Exista o protectie limitata asupra modelului creatiilor speciale, cum sunt adidasii special folositi de sportivi, totusi moda nu intra sub incidenta legii drepturilor de autor, lege destinata protejarii creatiilor artistice, mai mult decat a celor functionale.
Sub incidenta acestei legi, creatorii de moda ar putea, pentru prima data, sa-si inregistreze creatiile in cadrul Oficiului pentru Drepturi de Autor. Inregistrarea acestor modele ar putea sa ia in considerare toate aparitiile acelui model, impiedicand chiar accesul modelelor fabricate din materiale de calitate inferioara.
Totusi, designerii nu ar putea sa aiba drepturi de autor asupra creatiilor vestimentare obisnuite, cum sunt jeansii sau tricourile, sau orice altceva ce s-a fabricat inainte de promulgarea legii.
Daca un designer este de parere ca modelul sau a fost folosit in mod fraudulos de o alta persoana, va putea da in judecata pe cei care comercializeaza sau produc modelul. Cei gasiti vinovati va trebui sa plateasca o amenda de aproximativ 250.000 de dolari pentru fiecare model imitat.
In alte domenii, legea pentru drepturile de autor interzice imitatiile care au prea multe trasaturi in comun cu originalul. Criticii acestei legi spun ca aplicarea acestui standard pentru creatiile vestimentare va fi un lucru greu de realizat, unii din ei fiind de parere chiar ca aceasta lege va impiedica inovatiile, deoarece unii designeri s-ar putea teme ca vor fi dati in judecata.
"Aceasta lege ar putea fi in detrimentul partii creative a afacerii", a spus Schwartz.
"Creatorii se vor da in judecata fara rost din cauza acestei legi", a fost de parere Steven Feinstein, presedintele companiei Eci. El a mai spus ca firma a comercializat modelul asemanator cu cel creat de Reese dupa ce a auzit ca rochiile tip chimono vor fi tendinta vestimentara a primaverii trecute.
"Sunt curios sa vad cum vor incerca designerii sa dovedeasca ca ei au fost primii care au creat un model de rochie", a mai spus Feinstein.
Legea propusa in SUA va impune reglementari mult mai moderate fata de cele din Europa. Una din faimoasele dispute europene a fost cea dintre creatorul Yves Saint Laurent si Polo Ralph Lauren in 1994. Saint Laurent l-a dat in judecata pe Lauren pentru ca a imitat rochia tip smoching creata de el, rochie a carei valoare era de 15.000 de dolari.
UE acorda acum un termen de trei ani pentru dreptul de autor asupra modelelor vestimentare si permite creatorilor de moda sa ceara prelungirea termenului la 25 de ani.
Chiar si asa, cei care fabrica imitatii ale unor creatii renumite au in continuare o afacere care se dezvolta tot mai mult. In Europa, magazine ca H&M, Zara sau Top Shop, care comercializeaza imitatii ale unor creatori celebri, au inca libertatea de adapta contra unor preturi mai mici modelele recente ale designerilor renumiti. In unele cazuri, chiar si acestora le este greu sa recunoasca o copie fata de originalul creat de ei.
Designerul vestimentar Carmen Valvo spune ca a intalnit de curand o persoana care purta o creatie asemanatoare cu a lui. El povesteste ca initial a crezut ca rochia este modelul lui, dar la o privire mai amanuntita a vazut ca de fapt era o imitatie. "Cand m-am uitat cu atentie, am zis, stai putin, e ceva schimbat la rochia asta, are spatele altfel", a spus el.
Valvo e de parere ca o astfel de lege nu poate fi pusa in practica.
"Industria modei este intr-o continua schimbare, mereu un designer gaseste inspiratia in altceva. Pe langa toate acestea, daca cineva ar incerca sa ma imite, nu ar fi greu de descoperit", a mai spus Valvo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO