Media & Advertising

Doina Bîrsan, PwC: Piaţa de publicitate din România va atinge 1,18 mld. euro în următorii patru ani, de la 967 mil. euro anul acesta, dar nu va depăşi consumul de internet şi cheltuielile de consum

Doina Bîrsan, Partener, PwC

Doina Bîrsan, Partener, PwC

Autor: Cristina Bellu

28.07.2022, 10:58 127

Piaţa de publicitate din România - online, TV şi Out-of-home, va atinge 1,18 miliarde euro în 2026, de la 967 milioane euro anul acesta, dar nu va depăşi consumul de internet estimat la 2 miliarde euro şi cheltuielile de consum, care vor atinge 1,4 miliarde euro, arată o analiză făcută de Doina Bîrsan, Partener în cadrul companiei de audit şi consultanţă financiară PwC România, pe baza raportului Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026 (GEMO) realizat de instituţie.

“Evoluţia va fi dictată tot de publicitatea pe internet care a depăşit publicitatea tradiţională pe TV pentru prima oară în 2019. Anul trecut a atins pragul de 500 milioane euro, plus 35% faţă de 2020, şi va creşte constant, cu rate între 4-14%, până în 2026. În 2026, valoarea pieţei de publicitate online din România este estimată la 712 milioane euro”, spune Doina Bîrsan.

Deşi va avea cea mai rapidă creştere, piaţa de publicitate pe internet din România rămâne una dintre cele mai mici din regiune.

Spre exemplu, în 2026, piaţa de publicitate pe Internet din Cehia este estimată la 1,7 miliarde euro, iar cea din Polonia la 2,7 miliarde euro.

La nivel global, publicitatea va domina piaţa de media şi divertisment în 2026, urmând să ajungă la o valoare de un trilion de dolari, din care trei sferturi vor fi generate de reclamele online, pe fondul creşterii consumului de servicii digitale, de la cumpărături până la platformele de streaming şi la programele de exerciţii fizice.

După un an 2020 în care companiile au frânat cheltuielile cu publicitatea din cauza incertitudinilor create de pandemia COVID-19, iar valoarea acestui sector a scăzut cu aproape 7% la nivel global, în 2021 a fost înregistrat un avans de peste 22%, potrivit raportului Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026 (GEMO).

“Industria de media şi divertisment se prefigurează din ce în ce mai digitală, orientată către media care atrage tinerii şi mai dependentă de publicitate în toate formele sale”, spune Doina Bîrsan.

În acest an publicitatea (32,2%) va depăşi cheltuielile pentru accesul la internet (31,9%), iar până în 2026 va surclasa şi cheltuielile consumatorilor, urmând să devină cel mai mare sector al industriei, cu o cotă de 35,1% din piaţă.

Pe parcursul perioadei de prognoză de cinci ani din cadrul raportului, veniturile globale din publicitatea pe internet vor creşte cu o rată anuală compusă de 9,1% şi vor ajunge la 723,6 miliarde de dolari în 2026, trei sferturi urmând să fie obţinute din publicitatea pe mobil.

Numai reclamele video pe mobil vor atinge 138,9 miliarde dolari în 2026. În schimb, publicitatea non digitală este de aşteptat să scadă după 2025.

“Toate acestea înseamnă o schimbare în ceea ce priveşte influenţa şi puterea, de la cheltuielile de consum (cărţi, abonamente la cablu, platforme streaming, presă etc.) şi acces la internet (persoane care plătesc pentru acces online şi date), la publicitate”, concluzionează Doina Bîrsan.

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 16 segmente ale industriei de media şi divertisment din 52 de teritorii şi facilitează compararea datelor referitoare la consumatori şi cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cărţi, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare şi reviste, muzică, radio şi podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradiţională şi consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video şi sporturi electronice, realitate virtuală.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO