Media & Advertising

În business şi în show-business, postul de televiziune îşi păstrează relevanţa şi dă direcţia pieţei de publicitate în 2013

Anca Budinschi, directorul general al Pro TV: Îmi doresc să continui dezvoltarea acestor branduri, să le conserv intacte valorile, să continuăm acest proces firesc în care televiziunea îi oferă telespectatorului divertisment de calitate, dar şi o imagine corectă asupra lumii în care trăieşte. Vreau să păstrez intact spiritul PRO - o valoare intangibilă şi imposibil de replicat. Eu sunt parte dintr-un proiect unic al comunităţii oamenilor care vorbesc limba română: PRO TV. Sunt parte din această construcţie încă de la început, am crezut în succesul acestui proiect, am învăţat aici să fac televiziune. Am şansa să conduc cea mai bună echipă de profesionişti de televiziune!

În business şi în show-business, postul de televiziune îşi păstrează relevanţa şi dă direcţia pieţei de publicitate în 2013

30.11.2012, 00:07 604

1 decembrie 1995: totul a început cu un generic lucrat într-un computer de ultimă generaţie, ilustrat cu muzică plină de energie, difuzat la ora 7 seara, înainte de apariţia unei tinere într-un sacou roşu, pe numele ei Andreea Esca. Albastrul domina scena, un albastru intens şi electric, care avea să devină foarte curând emblema vizuală a televiziunii lider a României.

Şase luni mai târziu, supremaţia PRO TV se simţea în toate domeniile audiovizualului, de la ştiri şi până la emisiunile de dimineaţă, reinventate de Florin Călinescu, un actor convertit la meseria, şi ea reinventată, de entertainer. Expansiunea brandului în mass-media a urmat apoi un drum presărat cu extensii de brand (ProTV Magazin sau ProMotor), dar şi cu inovaţii în programming şi producţie de televiziune, cu show-uri de televiziune extrem de complexe. Începea epoca businessului modern de media. Cel dominat de investiţii curajoase şi ghidat de logica expan­siunii şi a exploatării comerciale a fiecărei nişe de audienţă.


Când libertatea talentului se întâlneşte cu rigoarea businessului

PRO TV este astăzi o instituţie de media matură. Anca Budinschi, directorul postului, explica o parte din logica internă a organizaţiei: "De 17 ani, PRO TV îşi dimensionează businessul şi acţiunile de business după un set de reguli foarte clare, impuse în primul rând de reglementatorii bursei americane. Aceşti ani au coincis cu o perioadă pe care am putea să o numim «copilăria» economiei de piaţă în România, o perioadă grea în care mulţi antreprenori şi-au început proiectele de business, dar care a fost zguduită de numeroase tatonări, eşecuri, proiecte abandonate, lipsa de know how, import de know how, iniţiative curajoase sau anomalii economice întâlnite în multe dintre statele postcomuniste".

În toţi aceşti ani de creştere, PRO TV a servit nu doar ca reper cultural, ci şi ca unul de business. Era, să nu uităm, prima televiziune guvernată de reguli corporatiste. Prima televiziune care a arătat practic că se poate face succes de public şi comercial în acelaşi timp, la un nivel de calitate a producţiei şi a discursului absolut comparabil cu cel occidental.

Anca Budinschi: "PRO TV a fost, într-un fel, oglinda acestei tinere economii. Toţi aceşti playeri s-au văzut la PRO TV: unii au fost subiecte de ştiri, alţii clienţi de publicitate. Businessul de media a fost influenţat, ca toate sectoarele din economie, de indeciziile şi deciziile politice, care s-au transformat în taxe şi în reglementări şi care, în foarte multe cazuri, au încetinit procesul normal de creştere. Deciziile noastre de management au fost în unele cazuri contrazise sau anihilate de politicile statului, alteori au fost susţinute. În linii mari, lipsa coerenţei ne-a încurcat planurile. În anii de dinaintea crizei economice, lucrurile păreau că încep să se aşeze şi eforturile noastre de management erau mult mai focusate pe dezvoltarea de proiecte noi şi de conţinut nou. Începând cu 2008, regresul economic ne-a obligat să ne reaşezăm în logica incertitudinii, să ne redimensionăm toate resursele şi să ne conservăm brandurile create în 13 ani".

Un brand făcut cu materialul clientului

Construcţia de brand nu se poate face însă fără cunoaşterea consumatorilor lui. Încă de la început, PRO TV a fost brandul care şi-a bazat dezvoltarea de noi produse audiovizuale pe o investigare atentă, în prealabil, a aşteptărilor publicului, a universului său mental, a experienţelor sale şi a visurilor sale. Nu e vorba însă doar de un produs fabricat exact pe aceste specificaţii, pentru că în showbiz contează şi altceva: surpriza. Trebuie "să împlineşti şi aşteptările ne-aşteptate", ca să folosim o expresie care circulă în PRO TV.

Concurenţa a crescut în ultimii ani, iar piaţa s-a fragmentat. Cu atât mai relevantă este deci performanţa PRO TV de a păstra leadership-ul în cifre, dar şi în idei, spune Anca Budinschi.

"Comportamentul de vizionare nu s-a modificat ca şi cantitate în ultimii ani. Publicul din România este foarte răsfăţat şi se plictiseşte repede, are foarte multe opţiuni şi vrea permanent ceva nou. Telespectatorii nu renunţă însă la ştirile şi show-urile bine făcute. O spune însăşi istoria PRO TV, care are programele lider de ştiri din România şi cele mai vizionate producţii de ficţiune şi de divertisment."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO