Media & Advertising

in Statele Unite, ziarele tiparite pierd teren in favoarea variantelor online

12.05.2006, 00:00 9

Desi tirajul celor mai importante cotidiene din Statele Unite ale Americii a scazut simtitor in ultimii ani, veniturile din publicitate au reusit sa mentina publicatiile americane pe profit.

Media zilnica a tirajului celor mai mari ziare americane a scazut simtitor in perioada de sase luni incheiata in martie, pe fondul competitiei cu celelalte mass-media si al migrarii cititorilor spre mediul online, scrie presa internationala.

In topul celor mai bine vandute 20 de ziare din SUA, 15 publicatii au inregistrat scaderi ale editiilor tiparite, restul inregistrand cresteri usoare. Cea mai mare scadere a inregistrat-o San Francisco Chronicle, cu un numar mediu de 398.246 de exemplare vandute zilnic, in scadere cu 15,6% fata de perioada similara a anului trecut. Cea mai mare apreciere a vanzarilor a fost inregistrata de catre Chicago Tribune si The Star-Ledger of New Wark din New Jersey, de 0,9 procente, atingand o medie zilnica a tirajului de 579.079, respectiv 398.329 de exemplare.

Tirajul ziarelor a atins un varf maxim in anul 1984, iar de atunci pana azi a continuat sa se deprecieze din cauza competitiei acerbe cu celelalte mass-media, ca televiziunea prin cablu si Internetul.

Pe locul intai al topului se afla in continuare USA Today, ziar apartinand grupului media Gannet, cu o medie zilnica a ziarelor vandute de 2.272.815, in crestere cu 0,09%. Wall Street Journal pastreaza pozitia a doua cu o cifra de 2.049.786 de exemplare difuzate in medie pe zi, in scadere cu 1%. New York Times si-a apreciat media vanzarilor cu 0,5%, atingand pragul de 1.142.464 ziare distribuite contra cost. Topul primilor cinci jucatori de pe piata americana a ziarelor este completat de Los Angeles Times, in scadere cu 5,4% si de The Washington Post, in cadere cu 3,7%.

In ciuda evolutiei descendente a numarului total de ziare cumparate zilnic de cititorii din Statele Unite ale Americii, marile companii implicate in piata publicistica locala au reusit sa raporteze profituri in crestere in ultimii ani, veniturile obtinute din publicitate reusind sa acopere scaderile de tiraj.

In ultimii cinci ani, evolutia actiunilor marilor publisheri, cum ar fi Gannet, Tribune si Knight Rider, au reusit sa depaseasca ritmul de crestere al indicelui Standard and Poor''s 500, cu exceptia companiei Dow Jones, detinatoarea The Wall Street Journal, care a fost influentata negativ de scaderea veniturilor obtinute din reclamele la servicii financiare si produse din IT.

Un alt factor de scadere a vanzarilor il reprezinta si decizia guvernului de a interzice ziarelor obtinerea de abonamente pe cale telefonica din partea potentialilor clienti, pe baza reclamelor de pe posturile de televiziune. In 2000 procentul noilor abonati atrasi prin telemarketing era de 43,4%, in timp ce in 2002 a scazut pana la 39,1 procente, iar anul trecut a ajuns la 30,9%.

Analistii sunt de parere ca si recentele scandaluri legate de supraestimarea tirajelor difuzate de catre anu-mite ziare mari au afectat negativ modul in care publisherii au raportat numarul de ziare achizitionate de clienti. De exemplu, Newsday, Dallas Morning News si Chicago Times, care au prezen-tat eronat datele de circulare a proprii-lor editii, au fost sanctionate drastic de Biroul de Audit al Tirajelor din SUA.

Conform unei analize publicate de Asociatia Ziarelor din America (NAA), tirajul total al primelor 50 de ziare reprezinta doar 36% din tirajul total de pe piata si 37% in cazul ziarelor de duminica. "Atat tirajul, cat si numarul de cititori pe un exemplar sunt importante, metode valide de masurare a audientei unei publicatii. Insa luarea in considerare numai a numarului de unitati vandute la un anumit moment pune in umbra expunerea efectiva a cititorilor la reclame", a declarat presedintele si CEO-ul NAA, John Sturm. "Discutiile noastre avute cu comunitatea de publicitate si cu centrele de cercetare a acestui fenomen ne-au indicat ca audienta este foarte impor-tanta pentru cei care vor sa isi faca publicitate in diversele publicatii, pentru ca ofera un mijloc eficient de masurare a gradului de penetrare a reclamelor din ziare", a adaugat el. NAA este o asociatie non-profit care reprezinta interesele industriei de 59 de miliarde de dolari, cu peste 2.000 de membri in SUA si Canada.

Odata cu scaderea tirajelor, ziarele au fost nevoite sa gaseasca noi metode de a atrage cititorii, mai ales pe cei tineri, un potential public pentru editiile online ale publicatiilor. Multi publisheri au facut in ultimul timp investitii consistente in paginile lor de Internet, unii oferind chiar editii gratuite pe Internet, cum ar fi Express, apartinand The Washington Post.

Luna trecut, Rupert Murdoch, presedintele conglomeratului media News Corp, a declarat in cadrul unei intalniri cu noii directori ca pana in acest moment ziarele "au stat si au privit" cum noile generatii au migrat spre Internet. "Daca nu ne trezim in fata acestor schimbari, care sunt destul de diferite de cele de acum cinci sau sase ani, vom reusi, ca industrie, sa fim retrogradati la stadiul de simpli privitori", a declarat el.

Ca urmare a cresterii exponentiale a veniturilor din publicitate atrase de Internet, o serie de publisheri importanti au achizitionat in ultimul timp diverse siteuri sau companii specializate in publicitate si in difuzarea informatiilor pe Internet. Dow Jones a achizitionat pentru 500 de milioane de dolari Market Watch, furnizor de stiri si informatii financiare, in timp ce The New York Times a platit 410 milioane de dolari pentru a cumpara pagina web about.com.

Industria americana a ziarelor a cunoscut in ultimii zeci de ani un regres continuu. In doar 10 ani au disparut de pe piata aproximativ 800 de publicatii, in timp ce numarul angajatilor implicati in publishing a scazut constant din 1998 pana azi. Daca in 1998 mediul publicistic angrena forta de munca a 425.400 de oameni, in 2004 cifra scazuse pana la 374.800, in ciuda dezvoltarii continue a pietei si a extinderii si pe mediul online. Se poate ridica in acelasi timp si problema ponderii persoanelor din aceasta afacere in totalul fortei de munca. In 1970, dintr-o forta de munca totala a SUA de 71 de milioane de oameni, 357.800 de persoane participau in industria publicistica. In 2004, in SUA, totalul fortei de munca a fost estimat la 131.480.000 de oameni din care 374.800 de jurnalisti. In 35 de ani, desi forta de munca aproape ca s-a dublat, nivelul angajatilor din aceasta industrie a crescut cu doar 20.000 de persoane. Nici in ceea ce priveste perspectivele de viitor ale tinerilor absolventi de jurnalism situatia nu este prea optimista. Din generatia de studenti la jurnalism care a absolvit in 2003, 16,2% sunt someri, 8,7% isi continua studiile, iar 25,3% sunt angajati pe alte posturi decat cele care implica jurnalismul sau comunicarea. Procentul absolventilor americani de jurnalism din America angajati in mediul jurnalistic este de numai 7,4%, la care putem adauga cei 9,1% din relatii publice si advertising si cele 8,4 procente implicate in transmisiunile televiziunilor si ale posturilor de radio.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO