Media & Advertising

Jucatorii de baschet isi lanseaza propriile branduri de pantofi sport low-cost

06.10.2006, 19:47 13

Baschetbalistii de azi nu mai au nevoie sa dea bani buni pe o pereche de adidasi deoarece este mult mai profitabil sa isi creeze propria linie de pantofi sport.
Atunci cand Stephon Marbury va intra pe terenul de baschet pentru echipa New York Knicks in meciul de deschidere dinaintea inceperii sezonului, in luna octombrie, toata atentia nu va mai fi indreptata doar asupra lui, ci si asupra adidasilor pe care ii va purta.
Marbury, cel de-al cincilea cel mai bine platit jucator din Liga Nationala de Baschet, a anuntat ca in timpul meciurilor nu va purta nici adidasii Air Jordan, ai grupului Nike, care costa aproximativ 175 de dolari (136 de euro), nici cei Iverson Answer IX, ai celor de la Reebok, care costa 124,99 dolari (98 de euro), ci propria sa linie de adidasi, Starburry One, care vor avea un pret fara taxe de doar 14,98 dolari (11 euro).
Pantofii mai ieftini ai lui Marbury sunt piesa centrala a unei aliante sportive de marketing neobisnuita, prin care un atlet care a fost platit cu 16,5 milioane dolari (13 milioane de euro) sezonul trecut pune accentul in afaceri nu pe ultraperformanta, ci pe posibilitatea ca produsul sa poata fi achizitionat de cat mai multe persoane.
"Dai unui copil posibilitatea de a isi putea cumpara singur o pereche de pantofi, in loc ca mama sa sa fie responsabila pentru acest lucru si sa fie nevoita sa cheltuiasca 150 de dolari", spune Marbury intr-un videoclip care promoveaza pantofii in filiala din Manhatan a celor de la Steve & Barry, un lant care comercializeaza echipament sportiv low-cost.
Starbury One este unul dintre cele 50 de produse oferite de Steve & Barry, companie care si-a facut un renume prin preturile mici pe care le practica. Dupa pantofii Starbury, cel mai scump articol de echipament sportiv aflat la vanzare in magazinele celor de la Steve& Barry sunt gecile, care costa doar 9,88 de dolari (7,7 euro), si tricourile cu gluga si pantalonii, pentru doar 7,98 de dolari (6,27 euro).
"Noi ne administram afacerea intr-un mod foarte eficient. Nu exista niciun fel de cost extra", a spus Barry Prevor, presedintele si cofondatorul in varsta de 43 de ani al retailului.
Prevor si cofondatorul Steve Shore au deschis primul lor magazin atunci cand erau colegi la Universitatea Pennsylvania din Philadelphia. Dezamagiti fiind de preturile foarte mari cerute pentru hainele de firma din magazinele din campusurile universitatilor, au creat o operatiune rivala planuind sa comercializeze haine sport de firma la un pret acceptabil, si care in acest moment sunt distribuite in 350 de colegii, precum si catre branduri ca Ford, General Motors si Hershey.
Retailerul a deschis primul sau mall in Detroit in 1998, iar in acest moment are 144 de magazine cu un spatiu total de 70.000 de metri patrati si estimeaza ca va avea 200 de magazine pana la sfarsitul anului. Prevor spune ca este doar o intamplare ca pantofii Starbury si lansarea primului brand exclusiv al retailerului, care a atras publicitate nationala, au coincis cu tranzitia retailerului de la un lant regional, amplasat in nord-estul SUA, la o retea nationala. In schimb, el afirma ca ideea unei game low-cost Starbury a luat nastere cu un an in urma si a pornit de la agentia lui Marbury, The Agency Sports Management.
"Nu a fost in mod necesar un gand strategic de a lua legatura cu un atlet si de a intra in industrie", a declarat Howard Shacter, administratorul parteneriatelor pentru cei de la Steve & Barry. "Asemeni multor alte lucruri asemanatoare care au loc intr-o companie ca a noastra, atunci cand o idee pare buna si se potriveste atat de bine cu ceea ce brandul tau face, mergi pana la capat", a adaugat Shacter.
Retailerul a preferat o abordare de strategie distincta fata de alti retaileri pentru a exploata potentialul produsului, pantofii fiind creati de Rocketfish Design Studio, o firma fondata de doi fosti designeri de la Nike. Partea de marketing a proiectului a fost realizata de grupul Mastermind, o firma de marketing creata de Erin Patton, care in 1990 a fost primul brand manager al liniei de mare succes Air Jordan, a celor de la Nike.
Au mai fost si alti atleti inaintea lui Marbury care au sprijinit segmentul de pantofi low-cost. Linia Starter Pro, realizata de Nike si vanduta la Wal-Mart pentru aproximativ 40 de dolari (31 euro), este sprijinita de Brett Favre, mijlocasul celor de la Green Bay Packers. In 2004, Payless, cel mai mare lant de retail al SUA, a lansat pantofii sport purtati de Saquille O'Neal, baschetbalistul de la Miami Heat, de asemenea pentru suma de 40 de dolari.
Insa afacerea lui Marbury a integrat un nivel neobisnuit de implicare din partea atletului, nu doar prin aparitii in magazine si alte promotii, ci si prin stabilirea unei increderi a persoanelor care locuiesc intr-un mediu urban intr-o pereche de pantofi sport low-cost. Vedeta de baschet a mers chiar si intr-un turneu promotional in luna dinaintea inceperii sezonului de baschet. "Mare parte a carierei mele am lucrat cu atleti, dar nu am vazut nimic asemanator", a spus Schacter.
Echipa lui Potton si-a inceput lovitura de marketing in timpul verii, folosind initial magazine de baschet si site-uri de Internet pentru a lansa mesajul ca Marbury este implicat intr-o campanie de promovare a unei perechi de pantofi sport ieftine, si apoi determinandu-i pe jucatorii de baschet din licee sa incerce noua pereche de pantofi fara a sti pretul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO