Media & Advertising

Moda multimedia scoate din sertar cartile povestite

15.08.2003, 00:00 14



Dupa carti in format electronic (ebooks) si carti online a venit din nou randul cartilor audio, pe care editura Humanitas le-a scos din nou la lumina. Inca nu se poate vorbi despre existenta unei piete, dar editura este decisa sa profite de toate avantajele epocii multimedia.



Humanitas Multimedia se numeste de fapt si firma care editeaza audiobook-urile, iar ideea infiintarii ei pleaca de la una din marile probleme ale umanitatii: timpul.



"Ne-am gandit in primul rand la oamenii care nu pot sa citesca, adica la cei care nu au timp. Exista oameni care citesc reviste culturale, dar datorita jobului pe care il au nu au timp sa citeasca," spune Dumitru, care a adaugat ca ideea ii apartine lui si lui Gabriel Liiceanu. #leadend#



"Este adevarat ca ne-am gandit sa venim in intampinarea nevazatorilor sau unor persoane cu handicap fizic, care nu pot tine o carte in mana sau batranilor cu vederea slaba. De asemenea, se adreseaza si copiilor care n-au invatat inca sa citeasca sau scolarilor carora le este mai usor sa asculte in timp ce fac altceva, avand astfel de castigat," a adaugat el.



Printre cei care au inregistrat pana acum la Humanitas Multimedia se numara Mircea Cartarescu, Horia-Roman Patapievici, Andrei Plesu sau Constantin Noica. Spre deosebire de alte initiative similare din alte tari, in acest caz autorii insisi sunt cei care isi lectureaza cartile.



"Nu exista interpreti, exista doar autori-interpreti, iar acest lucru confera o valoare de document acestor casete sau CD-uri. De pilda, inregistrarea cu Constantin Noica din 1971 este inedita si consideram ca, in timp, si cele cu autorii contemporani vor deveni documente," spune Dumitru.



De fapt, audiobook-ul exista, chiar si la noi, de mult mai multa vreme, chiar daca nu se numeau atat de pretentios: inregistrari cu poezii sau povesti se gaseau chiar si in perioada comunista.



"Eu m-am gandit ca exista in Romania o serie de documente care trebuie sa fie folosite, e pacat sa stea undeva fara sa fie valorificate," este de parere Dumitru.



Inregistrarile pentru CD-urile si casetele editate sunt realizate de catre studiol Total Professional Records, unde s-a procesat sunetul pentru mai multe filme romanesti.



Dumitru nu a dorit sa mentioneze care a fost investitia in infiintarea noii firme si nici care au fost vanzarile inregistrate pana acum. Cat priveste promovarea noilor produse, editura a investit in lansari, postere, o campanie de mailing.



Pretul pentru o caseta este de 90.000 lei, iar pentru un CD este de 190.000 lei, astfel incat sa reprezinte "doua puteri financiare diferite."



Cu o singura excetie- cartea lui Bebe Mihaescu "A face dragoste aproape perfect"- editorii au preferat inregistrarile sobre, fara sunet.



Desi este de presupus ca productia audio implica un numar de oameni mai mic, deci si costuri mai mici, Dumitru spune ca totusi lucrurile nu stau chiar asa, ci se poate vorbi chiar despre o anumita echivalenta.



"Chiar daca lipseste corectura sau tipografia, la audiobook-uri sunt alte lucruri- inregistrarea in sine, masterizarea. Este un alt business, care are dificultatile lor, care trebuie surmontate," a spus el.



Ce sanse are aceasta initiativa sa ia amploare insa, intr-o perioada in care oamenii sunt tot mai putin dispusi sa asculte- dovada si audientele incomparabil mai mici ale posturilor de radio in raport cu televiziunea- si mai mult sa vada?



"Oamenii nu mai au rabdare sa mai asculte pentru ca, in general, sunt lucruri impuse, pe cand un audiobook poate fi ascultat oricand, oriunde, poate fi reascultat oricand. Totusi, acest obiect nu are nici o pretentie academica, se adreseaza oamenilor care nu au timp," spune Dumitru.



De fapt, adauga el, cu mijloacele tehnicii moderne, cititorii au posibilitatea sa se intoarca la oralitate: la inceput, cartile erau recitate, abia apoi a aparut tiparul.



"Alternativa neconventionala la carte e ca o predecesoare a cartii, desi te-ai astepta sa fie altceva, un al treilea fenomen," a conchis Dumitru.



Editura Humanitas a fost fondata in 1990, sub patronajul lui Gabriel Liiceanu, iar pana in 2001 a publicat peste 1.000 de titluri, cu o frecventa anuala de 90 de titluri pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO