Media & Advertising

Nu este suficient doar modificarea formatului. Si continutul editorial al ziarului trebuie imbunatatit

10.03.2006, 00:00 12

Printre ziarele care au promovat agresiv schimbarea, tiparele de circulatie sunt remarcabil de consistente.

In scurt timp dupa ce editiile modificate sunt lansate, tirajul creste cu un procentaj situat intre 10% si 15%. Dar dupa un an, putine titluri mai arata castiguri in tiraj. "Rezultatul final este, in cel mai bun caz, o crestere de 1%, sau pentru majoritatea, vanzari stabile. Multi editori, care s-au confruntat cu un declin, au privit aceasta transformare ca o solutie suficienta pentru eforturile lor", a spus Jim Chisholm, consultant de strategie pentru Asociatia Mondiala a Ziarelor (WAN).

Cititorii de ziare prefera formatul mai mic. In timp ce cresterile importante in tiraj raportate de ziarele ce au adoptat modificarea de format tind sa dispara in timp, acele ziare care utilizeaza modificarea formatului ca parte dintr-o strategie comerciala mai larga pot inregistra castiguri de loialitate si beneficii din publicitate.

"Modificarea formatului nu parea sa reprezinte o solutie,dar se dovedeste ca este o miscare ce merita, in termeni de crestere a satisfactiei cititorului, si ofera o baza pentru alte inovatii editoriale si comerciale", a continuat el.

Chisholm a atentionat ca graba de a reduce marimea ziarului este improbabil sa ofere o modificare importanta in viata ziarului. Proiectul SFN ( shaping the future of the newspaper) a urmarit modificarile de format; in ultimii doi ani, mai mult de 80 de titluri majore au suferit o transformare de la modelul afis fie spre tabloid, fie spre modelul de format mediu, Berliner.

"Ce este incurajant sunt posibilitatile oferite de aceasta activitate", a spus Chisholm. De exemplu, un ziar din Suedia si-a invitat cititorii sa-si foloseasca telefoanele mobile pentru a se abona pentru o perioada de proba, gratuita, la noua versiune tabloid: 40.000 de oameni au acceptat oferta si 10.000 s-au abonat dupa terminarea perioadei de proba.

Cel mai semnificativ este numarul editorilor care sustin ca cea mai importanta realizare este incurajarea inovatiei in redactie.

"De asemenea, nu este suficienta doar modificarea formatului, cititorii se asteapta ca ziarul sa fie nou, deci continutul trebuie sa fie modificat", a continuat Chisholm. "Modificarea formatului nu rezolva totul, trebuie luat in considerare si continutul editorial pentru satisfacerea clientilor".

Aceasta abordare a fost valabila si pentru departamentul de marketing, unde pregatirea pentru mentinerea pretului si pentru demonstrarea valorii, indiferent de marime, este considerata esentiala. Multe ziare au ales modificarea de format ca punct de pornire pentru schimbarea modului de a vinde publicitate de la modelul bazat pe "suprafata vanduta"(in centimetri) la criteriul modular (suprafata fixa). Cercetarile arata ca pagina de publicitate a unui tabloid este la fel de eficienta casi cea a unei pagini gen afis.

"In general, formatul mai mic este o idee buna. Cititorii, fara indoiala, il prefera, iar orice notiune asupra faptului ca marimea este in vreun fel un certificat de calitate este un mit. In timp ce putine ziare prezinta castiguri in tiraj, problemele anticipate asupra beneficiilor din publicitate au fost depasite, si multe ziare beneficiaza de imbunatatiri in continut, si de costuri reduse", a concluzionat Chisholm.

Asociatia Mondiala a Ziarelor (WAN), cu sediul la Paris, organizatie globala pentru industria jurnalistica, reprezinta 18.000 de ziare; intre membrii sai sunt incluse 72 de asociatii jurnalistice nationale, companii si ziare din 101 de tari, 13 agentii de stiri si 9 grupuri de presa de importanta regionala si mondiala. WAN este unul dintre cei mai importanti furnizori de cercetari si analize prin proiectul SFN, care identifica, analizeaza si publica toate descoperirile si oportunitatile care pot fi in beneficiul ziarelor din intreaga lume.

SFN ofera membrilor WAN rapoarte despre imbunatatirile din domeniu, o librarie de studii de caz si idei de afaceri, precum si multe alte informatii vitale pentru toti cei care urmaresc trendul industriei jurnalistice. WAN desfasoara proiectul SFN cu ajutorul a 5 parteneri internationali - PubliGroupe, grup de publicitate si promovare elvetian; MAN Roland, o companie importanta in industria sistemelor de productie pentru ziare; Telenor, importantul grup norvegian de telecomunicatii; si Samsung Electronics.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO