Media & Advertising

Pentru ziarele britanice, decorurile se schimba radical

04.03.2005, 00:00 24

Ziarele britanice erau impartite pana acum in doua mari categorii: ziare serioase, de informatie si ziare de scandal. Dar, pe ansamblul societatii, diferentele intre aceste doua mari categorii incep sa dispara, scrie The International Herald Tribune.


Acum pana si ziarele de informatie cu traditie in domeniu, care le condamnau pe cele de scandal, si-au adaugat o rubrica de stiri mondene, pentru a atrage cat mai multi clienti. De curand, doua ziare importante au trecut la formatul tabloid. Intre timp, publicatiile gratuite castiga din ce in ce mai mult teren, iar internetul atrage tot mai multi cititori de ziare traditionale.


Dupa o criza de 3 ani, sectorul publicitar isi revine si, o data cu acesta, si ziarele care au suferit pierderi mari din cauza acestei crize. Insa, pe termen lung, aceasta industrie se va confrunta cu o continua reducere a vanzarilor si cu o piata care se anunta destul de aglomerata. Desi competitia este considerata un lucru bun pentru jurnalism, unii editori se tem ca aceasta rivalitate, condusa de presiunea economica, ar putea indeparta mai mult cititorii decat sa ii atraga. La o conferinta recenta, Alan Rusbridger, editor la ziarul The Guardian, a vorbit despre posibilitatea "unui conflict real pe piata presei britanice".


"Si daca este asa, cred ca vor fi atat invingatori, dar si invinsi", declara el. "Vor fi victime, dar si castigatori, dar cred ca vor fi si dezbateri constructive legate de ceea ce reprezinta jurnalismul."



Ziarele britanice trebuie sa iasa in evidenta


Unii analisti considera aceasta consolidare inevitabila pe termen lung, dar pentru moment, toate ziarele nationale britanice sunt decise sa iasa in evidenta. Dar asta nu inseamna ca nu vor mai fi schimbari pe piata presei britanice.


Ziarele The Times si The Independent au trecut deja de la formatul clasic de ziar, la formatul tabloid, anul trecut. The Guardian planuieste, de asemenea, propria schimbare, dar cauta o cale de mijloc. Conducerea ziarului nu a declarat cand se va petrece aceasta schimbare, ci doar ca va avea loc pana la sfarsitul anului viitor.


Alte ziare investesc importante resurse financiare in noi capacitati de tiparire, deoarece vor sa vanda mai multe spatii cu reclame color. Intre acestea se afla si ziarul The Times, care a pierdut sume importante de bani din cauza investitiilor substantiale pentru a recupera avansul castigat de The Daily Telegraph in randul cititorilor.


"Publicul care prefera jurnalismul serios, de calitate, este in crestere, dar trebuie sa tinem seama ca jurnalismul de calitate este si foarte scump", declara Robert Thomson, editor la The Times, ziar detinut de News Corp.


Ziarele The Daily Telegraph si The Sunday Telegraph, vandute anul trecut de Hollinger International, au o noua conducere, David si Frederick Barclay, care a impus o strategie diferita de a celor de la The Times. Ziarele au anuntat luna trecuta un plan care presupune concedierea a 90 de jurnalisti (adica 17% din echipa editoriala), pentru a finanta cumpararea de noi prese color.


Si Telegraph Group a inceput sa ofere reclamelor un rol privilegiat, incheind luna aceasta o afacere in care Vodafone, operatorul de telefonie mobila, va colabora alaturi de jurnalistii de la Sunday Telegraph, la crearea unei sectiuni de afaceri.



Analistii afirma ca, o data cu trecerea ziarelor The Times si The Independent la formatul tabloid, acestea se vor apropia de sectorul de mijloc al presei britanice, dominat pana acum de The Daily Mail si The Daily Express, care atrag cititorii cu titluri socante despre cautatori de azil.



Intre timp, si in partea de jos a presei britanice, in sectorul rosu, denumit asa din cauza culorii head-ului de ziar, se petrec numeroase schimbari. The Mirror, care are acum head-ul de culoare albastra, a pierdut o mare parte a cititorilor sai dupa ce a publicat fotografii false cu soldati britanici care abuzau de irakieni.



The Sun, detinut si el de News Corp, ramane cel mai vandut ziar britanic.



Presedintele Consiliului de Administratie al News Corp, Rupert Murdoch, a declarat ca vanzarile sunt in declin din cauza publicatiei distribuita gratuit, numite Metro. Murdoch estima ca noua publicatie, tiparita de cei care au infiintat Daily Mail si distribuita la metroul londonez, costa The Sun 30.000 pana la 40.000 de exemplare in vanzarile zilnice.



Publicatiile gratuite, principala amenintare



Metro ameninta si vanzarile ziarului de seara The Evening Standard, acesta raspunzand prin tiparirea unei editii gratuite de pranz, analistii afirmand ca e doar o problema de timp pana cand si acest ziar va deveni gratuit. Associated Newspapers, care detine The Standard, The Mail si Metro, nu a facut nici un comentariu in acest sens.



In acest timp, Associated Newspapers este atacat pe alt front. Primarul Londrei, Ken Livingstone, se afla in conflict cu aceste ziare de multi ani, mai ales din cauza unor presupuse atacuri antisemite la adresa unui reporter. Livingstone si-a propus sa rupa contractul incheiat de acest grup cu metroul londonez. Aceasta ar putea permite unui alt competitor, Richard Desmond, care detine The Express si tabloidul The Star, sa patrunda pe acest sector de piata cu un alt ziar de amiaza gratuit.



Cu toate ca ziarele gratuite s-ar putea sa afecteze obiceiul oamenilor de a plati pentru a citi ziarul, David Trunkfield, consultant la PricewaterhouseCoopers, afirma ca acestea ar putea stimula interesul pentru presa al unor persoane care in mod normal n-ar fi citit niciodata un ziar. Pe de alta parte, el afirma ca si perspectivele financiare ale presei britanice se imbunatatesc, ziarele nemaiangajandu-se in competitii falimentare legate de pret.



The Times si The Independent au atras tinerii cititori prin noul lor format mai mic si usor de citit.



The Financial Times, care ofera un mix de informatii politice, economice si internationale, a pierdut multi bani si cititori traditionali, dar a castigat multi cititori pe Internet, in ultima perioada.



Comparativ cu alte tari europene, Marea Britanie are un grad ridicat al penetrarii ziarelor printre cititori. In timp ce audienta televiziunilor este fragmentata, este foarte interesant sa afli ca The Sun are 3 milioane de cititori. Reclamele din ziare au scos din buzunarele solicitantilor cu 4% mai multi bani, ajungand la 1,95 miliarde de lire sterline (2,83 miliarde de euro).




Strategii pe piata media



Companiile de media au abordat diferite strategii pentru dezvoltarea afacerilor.



Ringier se duce in India



Infomedia India, compania care publica o serie de reviste de comert si de anuare de afaceri, a incheiat cu grupul elvetian Ringier un parteneriat strategic care presupune publicarea a cinci reviste de comert in India. Compania este una dintre cele mai mari edituri din China si a lansat 21 de titluri in ultimii sase ani. Revistele vor trata subiecte din domenii precum textile, alimentar, distributie si farmaceutice.



Praskash Iyer, directorul companiei indiene, a declarat ca "afacerile dintre China si India vor capata o importanta din ce in ce mai mare iar noile aparitii vor crea o punte intre cele doua tari". Noile titluri vor aparea pe piata pana in iunie 2005.



Ringier planuieste transformarea revistei Chemical World intr-o aparitie bilunara. Alianta dintre cele doua companii vizeaza si intrarea pe piata targurilor de comert si a evenimentelor importante din industrie. In prezent grupul Ringier are un sediu la Hong Kong care va asigura publicitatea internationala pentru Infomedia.



Alianta dintre cele doua companii vizeaza si intrarea pe piata targurilor de comert si a evenimentelor importante din industrie.



In prezent Infomedia detine titluri precum Auto Monitor, AV Max sau Better Photography. Anul trecut cifra de afaceri obtinuta de companie a atins nivelul de 21,8 milioane de euro, la care vanzarile de reviste au contribuit cu 5,2 milioane de euro.



New York Times a optat pentru o strategie diferita de dezvoltare, conformandu-se curentului lansat de companiile de media americane: achizitia CBS Marketwatch de catre Dow Jones si Slate de catre Washington Post



Asa ca a achizitionat web site-ul About.com de la Primedia Inc pentru 410 milioane de dolari (310 milioane de euro).



Afacerea reflecta cresterea recenta a pietei publicitatii online si nevoia companiei pentru gasirea de noi piete. About.com ii asigura un segment de consumatori care sunt interesati de domenii precum sanatate, finante, mancare sau calatorii. Site-ul a fost fondat in anul 1997 si a reprezentat un punct de atractie pentru cei care doresc sa fie informati.



Pearson nu schimba nimic



Grupul de media Pearson, care publica cotidianul Financial Times si colectia de carti Penguin, a declarat ca-si va mentine in continuare strategia. Compania va continua sa se axeze pe educatie si jurnalism, pastrandu-si neschimbata structura actuala. Afirmatia vine ca raspuns la speculatiile unor analisti conform carora retragerea lordului Dennis Stevenson de la conducerea grupului ar putea fi urmata de renuntarea la Penguin si Financial Times.



Zvonurile privind vanzarea Financial Times au aparut in urma raportarii de catre grup a unor rezultate financiare mai slabe decat in 2003. Insa Dame Marjorie, directorul executiv, a afirmat clar ca cele trei operatiuni vor ramane impreuna. "Am muncit mult sa cream o companie in care toate partile componente sa aiba legatura intre ele", a declarat ea.



Financial Times a renuntat la sfarsitul lunii trecute la 30 de angajati, care au plecat in cadrul unui program de concedieri voluntare. Ziarul urmareste astfel reducerea costurilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO