Media & Advertising

Raport Media Fact Book: Piaţa de media din România ia avânt în 2018 şi ajunge la o nouă creştere de 454 milioane de euro, cu 10% mai mult decât în 2017

Raport Media Fact Book: Piaţa de media din România ia...
05.06.2019, 19:30 593

Piaţa de media din România a înregistrat în 2018 o nouă creştere şi ajunge la 454 milioane de euro la sfârşitul anului, cu 10% mai mult faţă de anul 2017, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative.

“Piaţa de media va mai aştepta încă un an pentru a atinge jumătate de miliard de euro. România a intrat într-o perioadă de încetinire a creşterilor economice, fapt care are efecte asupra industriei noastre. Creşterile rapide ale anilor trecuţi nu mai sunt sustenabile, deoarece parametrii importanţi care influenţează volumele cheltuite de advertiseri s-au plafonat, de exemplu: încrederea consumatorului sau puterea de cumpărare, aceasta din urmă deteriorându-se, pe fondul inflaţionist al preţurilor produselor de consum. În acest context, piaţa de media a redus paşii de creştere la 10% în 2018 şi un estimat de 7% în 2019, cu posibilitatea de a fi martorii unor procente mai mici în anii următori”,  spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Investiţiile în TV şi-au continuat creşterea şi în 2018, cu 10%, atingând nivelul de 300 de milioane de euro, în timp ce restul canalelor – online, radio, OOH – şi-au confirmat trendul ascendent, singura excepţie fiind printul, care continuă să scadă moderat.

În 2019, piaţa de TV va înregistra acelaşi trend, însă într-un ritm mai slab, spre aproximativ 5% în termeni de venituri din vânzări.

Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale românilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi în rândul populaţiei din zona urbană, cu vârste între 18 şi 49 de ani. Cu toate acestea, piaţa TV se contractează uşor în favoarea industriei digitale, ca urmare a creşterilor înregistrate în utilizarea internetului şi a tehnologiilor Smart.

Piaţa OOH îşi continuă trendul de creştere început în 2017, în ciuda măsurilor legislative, cu un procent de 5% menţinut şi în 2018. Piaţa de Radio s-a aflat de asemenea pe un trend de creştere, ajungând la 25.7 milioane de euro. Pe de altă parte, dificultăţile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut pentru al zecelea an consecutiv, cu aproximativ 5%.

În digital, reţelele de socializare şi search-ul rămân principalii piloni în activitatea online. În plus, majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au arătat un apetit ridicat pentru conţinutul video şi pentru audio streaming, unde estimăm o creştere în următori ani, pe măsură ce apar tot mai multe opţiuni de servicii.

Facebook rămâne extrem de popular în România, înregistrand un număr de 10 milioane de utilizatori în 2018.

Normele GDPR de protecţie a datelor nu au redus timpul petrecut în digital şi nu au oprit bugetele să ajungă în online. În 2019 se estimează ca piaţa de publicitate online să crească cu 16% faţă de 2018 (99 milioane de euro).

Pentru 2019, Initiative estimează o nouă creştere a pietei de media cu până la 7% (485 milioane de euro).

În ceea ce priveşte topul investitorilor în publicitate în 2018, la fel ca în anul precedent, cele mai mari bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutică, urmate de cele de telecomunicaţii mobile, respectiv cosmetică, îngrijire personală şi frumuseţe.

Consumatorii au cheltuit în online shops, în medie, 10 milioane de euro pe zi, o creştere semnificativă faţă de 2017, când au fost cheltuiţi 7,67 milioane de euro.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO