Media & Advertising

The Wall Street Journal incearca sa spuna ca si intr-un format tabloid un ziar serios poate fi reusit

14.10.2005, 17:36 20

Inca de la inceputul industriei, ziarele de dimensiuni mici s-au bucurat de popularitate printre cititori, scrie The Wall Street Journal.

Cu toate acestea, renasterea tabloidelor cu greu ar fi putut fi prezisa chiar in urma cu numai un deceniu. Pana la sfarsitul acestui an, aproximativ 40% din cotidienele din lume vor fi tiparite in format tabloid, numar in crestere de la mai putin de o treime in urma cu doi ani.

Aceasta asa-numita renastere este de fapt o transformare a publicatiilor necesara pentru a raspunde cerintelor cititorilor, dar si ale advertiserilor care oscileaza intre versiunea online si cea tiparita, scrie Mario Garcia, cel care s-a ocupat de layout-ul formatului compact pentru Wall Street Journal. Garcia a explicat intr-un articol aparut in WSJ motivele care stau la baza acestei transformari. Noul format pentru Europa si Asia al celui mai cunoscut cotidian financiar din lume se va lansa luni.

Ironic, dar tocmai aparitia Internetului a contribuit la renasterea unui format vechi de 400 de ani.

Intr-o lume wireless care este permanent la curent cu evenimentele, cititorii doresc avantajele atribuite de un format de dimensiuni mai mici, dar si posibilitatea de a avea acces la informatie, oricand, oriunde. Advertiserii doresc noi formate, precum cele disponibile in ziarele compacte, dar si noi metode pentru a ajunge la cititori.

Cand editia internationala a Wall Street Journal va devenit "compacta", pe 17 octombrie, atat cititorii, cat si advertiserii vor beneficia de ce e mai bun atat din versiunea online, cat si din cea tiparita.

Editiile internationale ale ziarelor sunt cele mai realiste: ele pot sa asigure stiri, 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana.

In timp ce The Wall Street Journal este capabil sa ofere aceste solutii, lumea se pare ca este gata sa le primeasca.

Conform unui studiu realizat de Poynter Institute for Media Studies, un centru de training si de cercetare pentru jurnalisti, 80% dintre cititori declara ca ei folosesc doua surse media in acelasi timp. Cu alte cuvinte, traim intr-o lume care foloseste mai multe canale de informare in acelasi timp.

Specialistul care a condus crearea noului format al Wall Street Journal a putut accesa mai multe studii dezvoltate de organizatiile de stiri. Exista mai multe mituri cu privire la tabloide, circulatie si readership pe care aceste studii le-au demitizat.



Mitul nr. 1: Tabloidul este sinonim cu jurnalismul mediocru

In pofida succesului de care s-au bucurat ziarele, precum The Times, care au adoptat acest format, mitul conform caruia tabloidele furnizeaza jurnalism de o calitate scazuta persista inca in multe medii din lume, scrie Mario Garcia.

Mitul probabil ca a fost generat de asa-numita "era a jurnalismului galben" si s-a perpetuat si recent prin intermediul unor articole care apar cu precadere in The New York Post.

Este de fapt a doua oara in istoria de 400 de ani a ziarelor cand suntem martori la o renastere a formatului de dimensiuni mici.

Formatul standard s-a dezvoltat la inceputul secolului 19 fiind mai accesibil editorilor.

Formatul de dimensiuni mai mici a revenit la moda la sfarsitul secolului 19, pentru a raspunde cerintelor cititorilor care "erau mereu pe fuga" si care locuiau in orase mari.

In mediul de afaceri din zilele noastre, tabloidul este mai usor de transportat, mai rapid de parcurs, dar si mai apropiat de standardul de viata al cititorilor ocupati.

Continutul acestor ziare mai prietenoase poate fi la fel de credibil, serios si consistent ca si dorinta editorilor de a deveni celebri in ziare precum Le Monde si Liberation (Franta), The Christian Science Monitor (SUA), El Pais si La Vanguardia (Spania) sau La Repubblica (Italia).

La Londra, The Independent si The Times sunt exemple de reusita a acestei conversii, nu numai pentru ca adopta formatul agreat de cititori, ci si pentru ca editorii din cadrul celor doua cotidiene cauta noi metode prin care sa-si captiveze publicul, acordand multa atentie stilului de scris si continutului.



Mitul nr. 2: Tirajul este in declin. Urmeaza "moartea" ziarelor

De fapt, circulatia ziarelor la nivel global a continuat sa creasca in ultimii cinci ani. Dupa ce au trecut pe format tabloid, atat The Times, cat si The Independent au anuntat o crestere a tirajului.

Conform Asociatiei Internationale a Ziarelor, cele 16 publicatii care si-au schimbat formatul au raportat o majorare a tirajului in medie de aproape 5%.

Cercetarile efectuate au relevat ca ziarele de dimensiuni mai mici sunt populare atat printre tineri, dar si printre adultii cu o varsta inaintata.

Un ziar din zilele noastre trebuie sa se adreseze celor doua categorii de cititori: celor care "scaneaza ziarul", adica marea majoritate dintre noi, indiferent de varsta, si cititorilor traditionali, adica aceaia care citesc cu atentie, pagina cu pagina, care asteapta sa citeasca senzationalul, dar care nu se grabesc.

Editia compacta a The Wall Street Journal tinteste catre ambele categorii de cititori, cu o asezare in pagina care faciliteaza scanarea cu acelasi continut plin de substanta pe gustul celei de-a doua categorii. Cu alte cuvinte, un format din care toata lumea are de castigat.

Chiar si advertiserii. Tabloidele sunt citite precum revistele, adica tinandu-se deschise ambele pagini, ceea ce ofera o mai buna vizibilitate reclamelor care apar in partea dreapta a paginii.



Mitul nr 3: Tinerii prefera stirile online

Cercetarile au aratat ca cititorii folosesc diferitele canale media pentru scopuri diferite. Internetul este ideal pentru furnizarea de stiri de ultima ora, dar si background pentru unele subiecte. Formatul compact este precum o revista care prezinta cele mai importante subiecte, dar si imaginea de ansamblu a zilei. Este vorba aici de satisfactia pe care o ai atunci cand stii ca ai citit un ziar de la cap la coada.

Asa ca pe masura ce afacerile devin din ce in ce mai "grabite" si mai "wireless", nevoia de ambele versiuni, atat cea tiparita, cat si cea online, persista, iar asa cum au aratat studiile celor de la Poynter Institute, 80% dintre noi suntem dispusi sa navigam intre cele doua.

In 1999, cand Institutul American de Presa a sponsorizat un seminar despre "ziarul viitorului", multi dintre cei invitati au prezentat viziunea lor intr-o maniera electronica.

Mario Garcia, CEO al Garcia Media si consultant la The Wall Street Journal, a prezis atunci ca pana la sfarsitul anului 2020, cele mai multe ziare vor trece pe format tabloid deoarece cititul in fata calculatorului i-a familiarizat cu astfel de dimensiuni. Evolutiile recente ale pietei media arata ca un format de dimensiuni mici poate fi mai convenabil si mai usor de parcurs decat ne-am putut imagina.

Tabloidele sunt protagonistele unui scenariu despre supravietuirea publicatiilor, despre adaptare si despre spiritul de inovatie.

"Tabloidizarea" publicatiilor este un fenomen intins la scara globala. Vom vedea cel mai probabil cum unul cate unul cele mai mari si mai renumite ziare din lume vor face trecerea catre acest format mai mic, prezice Garcia.

Cititorii Wall Street Journal, printre cei mai ocupati si mai bine informati, vor putea acum sa se bucure de aceleasi stiri credibile si de ultima ora cu care au fost obisnuiti, dar in acelasi timp vor gasi ziarul mai usor de manevrat, mai repede de scanat si cu dimensiuni potrivite.

Un lucru este sigur. O data ce editia internationala a Wall Street Journal este pe format compact, se reafirma ideea potrivit careia un tabloid poate fi un ziar reusit.

Mesajul transmis de Wall Street Journal este simplu: Nu vom renunta niciodata.



Formatul redus are priza la public

The Wall Street Journal a anuntat recent micsorarea dimensiunii editiei din Statele Unite, ca parte a planului de reducere cu 100 de milioane de dolari a costurilor hartiei, relateaza The New York Times.

Versiunea revizuita a ziarului urmeaza sa apara incepand cu ianuarie 2007. Formatul sau va trece de la 15 inci latime la 12 inci, ramanand insa cu o lungime de 22,75 de inci.

Modificarea se integreaza perfect, conform declaratiilor facute de conducerea ziarului, starii generale a presei, datorata cresterii costurilor mult mai rapid decat a veniturilor.

Majoritatea ziarelor internationale au ales, in schimb, varianta disponibilizarilor.

Insa problemele cu care se confrunta The Journal sunt mult mai mari decat cele ale altor ziare. Bugetul The Wall Street Journal a fost puternic afectat de scaderea vanzarilor de publicitate.

Datorita preocuparii cu privire la pretul tipografiei, care a inregistrat o crestere de 40% in ultimii trei ani, mai multe ziare ar putea apela la reducerea dimensiunii, chiar si la formatul tabloid in urmatorii cativa ani. Tendinta generala a industriei de a reduce costurile de tiparire ar putea chiar grabi dezvoltarea asa-numitei hartie-e, sau versiunea electronica a ziarelor, care poate fi tiparita de fiecare cititor in parte.

David Allan, presedintele Allan Consulting, o firma de langa Houston, specializata pe tiparirea ziarelor, spune ca noua dimensiune a Wall Street Journal are sanse sa devina versiunea standard a ziarelor. "Reprezentantii presei spun ca agentiile de publicitate vor accepta, cu siguranta, aceasta dimensiune redusa, deoarece aceasta are priza la public. "Multi dintre cititorii nostri spun ca sunt mult mai atrasi de formatul redus, acesta din urma fiind mult mai usor de citit, in tren, spre exemplu", spune el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO