Media & Advertising

Voteaza prostii sau desteptii?

26.11.2004, 00:00 53



O tipa se chinuie indelung sa-si parcheze masina. Intr-un final reuseste, dar cu usa din stanga ei la zece centimetri de perete. Solutia? Se arunca spre usa din dreapta. Un tip isi pune cafeaua in sertarasul destinat CDROM-ului. Care, normal, se inchide. Cafeaua se imprastie pe birou. Apoi, tipul se preface ca lucreaza in continuare. Chipul sau cuprinde o complexa expresie tamp-panicata. Mesajul campaniei: "Duminica, 28 noiembrie, ea/el voteaza. E bine sa votezi si tu!".



Mesajul ar fi insa intr-o alta interpretare, spunem noi, foarte posibila: Prostii voteaza! Voteaza si tu!. Deja se poate vedea principala slabiciune a campaniei "Voteaza!", o initiativa a Agentiei pentru Strategii Guvernamentale condusa de Vasile Dancu...



Spoturile sunt foarte bine realizate - sunt niste filmulete cu adevarat comice: aceea care il are erou pe omul cu paharul de cafea este irezistibila (agentia care a facut spoturile este McCann-Erickson). Problema apare o data cu mesajul. Suna haios si periculos, in acelasi timp. Dupa ce sunt afisati cetatenii prosti dar cinstiti care voteaza, indemnul "E bine sa votezi si tu" incepe sa semene a jignire.



Dupa primele vizionari si amuzamente, cred ca orice telespectator realizeaza ca acel indemn la vot este, de fapt, extrem de ambiguu. Tocmai "poanta" strica fermitatea mesajului. Poate parea o interpretare fortata, dar daca urmarim atent firul logic al spoturilor un alt mesaj se contureaza din ce in ce mai clar: de obicei, prostii voteaza...



Dupa un spot care-ti aminteste ca votul tau este egal cu al unui imbecil simpatic, impulsul nu e neaparat sa dai fuga la cabina de vot. Dimpotriva. In plus, daca e sa fim scrupulosi, oricat de amuzant ar fi spotul in sine, el contine un atac la o valoare profunda a democratiei: aceea a egalitatii in fata votului, indiferent de IQ, cont in banca etc. Sper ca nu va fi interpretata ca pe o lipsa de simt al umorului, dar e clar ca ambiguitatea semantica deturneaza mesajul initial al acestui spot.



Sa mai amintim ca sloganul e cu atat mai riscat, cu cat el este o initiativa guvernamentala? Nu banii de la guvern ar trebui sa fie sprijinul originalitatii in publicitate. Nu poate functiona la nesfarsit prejudecata publicitara ca tot ce e "social" sau "de interes public" trebuie musai sa fie si original, traznit, haios sau agresiv. Daca reclamele la detergent, la pasta de dinti sau la sampon isi permit sa fie conservatoare, poate ca si un "produs" precum votul ar trebui promovat si intr-o varianta conservatoare. Sau macar intr-o varianta precisa.



E riscata si punerea in scena conflictuala a Romaniei: ca o vesnica batalie intre prosti si destepti. Un soi de complex al IQ-ului a fost intodeauna dominant la noi (suntem mai destepti ca vesticii si in orice caz mult mai destepti decat americanii...).



Mai rar avem o astfel de situatie in care spoturi cu adevarat haioase transmit anapoda un mesaj destul de clar. Nu stii exact cum sa reactionezi: sa te bucuri de filmuletele comice pur si simplu sau sa cazi in depresie pentru ca alte sute de mii de euro de la buget s-au consumat inutil, fara ca mesajul sa fie transmis cu acuratete.



Target-ul anuntat al acestei campanii este alcatuit din tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani. Si mai ales, deducem, pentru acei tineri inteligenti - cu cei prosti treaba e ca si rezolvata. Pentru ca ei n-ar fi dat semne ca s-ar inghesui la vot s-a facut aceasta campanie... Nu pare a fi neaparat segmentul de varsta pe care se bazeaza PSD-ul... Nu poti sa nu te intrebi totusi: oare cu cine vor vota barbatul care baga cafeaua in unitatea pentru CD sau femeia care lipeste masina de perete?





* Costi Rogozanu este redactor sef al ApropoTV, licentiat in Litere, critic literar si comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO