Media & Advertising

ZF Live. Se pot face bani din cultură? Da, spune fostul şef al Librăriei Dalles, Ovidiu Morar

ZF Live. Se pot face bani din cultură? Da, spune fostul...

Autor: Bianca Dorobanţu

09.01.2017, 18:00 303

Cultura este un domeniu care poate fi profitabil, dacă se investeşte timp, pasiune şi se găsesc nişele potrivite, a spus la ZF Live Ovidiu Morar, fostul proprietar al Librăriei Dalles, unul dintre cei mai vechi retaileri de carte din Capitală, care a fost preluat de către Diverta.

El este editor la Noi Media Print, editură care realizează albume de artă, cultură, turism etc., în format digital, pe care le vinde pe platforme online precum Amazon sau Apple Store. Anul trecut, Noi Media Print a avut o cifră de afaceri de 250.000-300.000 de euro.

„Ne-am reprofilat anul trecut, oamenii nu îşi mai permit să cumpere albume cu 100 de lei, foarte mulţi îşi permit să plăteasca 5 dolari daca apare pe Amaozn. Albumele noastre apar doar în format digital. Edităm în 6-7 limbi străine”.

Până acum, pe Amazon au fost vândute aproape 20.000 de exemplare, iar alte zeci de mii au fost distribuite gratuit, a mai adăugat Morar.

„Ne-am schimbat modelul de business, pentru că operăm pe Amazon şi Apple Store suntem cunoscuţi, câştigăm colaboratori pe noi albume sau expoziţii. (...) Toate au fost proiecte de cercetare în sine. Albumul se realiza în 3 ani, acum poate fi chiar mai mult, sunt proeicte care se lungesc enorm, la cercetare e greu să pui termene”.

Cel mai bine vândut album al editurii a fost un album despre România, lansat în anul 2002, în 150.000 de exemplare.

Morar mai spune că lucrează la un proiect care să prezinte România pe scurt, din mai multe puncte de vedere – geografic, istoric etc.

„Gândesc o lucrare care să cuprindă aceste aspecte, să se sprijine unele pe celelelalte. (...) Proiectul pe care-l realizăm acum nu va abunda de foarte multe date, va face conexiuni care în mod normal nu apar în minţile oamenilor. Din punct de vedere editorial, am împărţit România în 100 de capitole, care se citesc repede”.

În ce priveşte piaţa culturală din Bucureşti, Morar susţine că pentru instituţiile private, precum teatrele, este greu să intre în competiţie cu cele publice, cărora statul le alocă bugete mari.

„Apar permanent teatre, unele au succes, sunt nişate, în niciun caz nu te poţi lupta cu un teatru de stat”.

Totodată, durata media a galeriilor private de artă este de 1 an şi doar 1 din 10 se poate susţine singură, a mai adăugat el.

Ca planuri pentru 2017, Ovidiu Morar vrea să prezinte tinerilor, în şcoli, filme care le să le ofere modele de urmat şi le pot schimba viaţa, înlocuind astfel noţiunea de mentorat fizic, despre care spune el că a dispărut în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO