Media & Advertising

Ziarele americane, sub presiunea rivalelor online

18.11.2005, 19:32 17

Ziarele americane, ce obisnuiau sa prospere de pe urma monopolurilor locale, resimt presiunea costurilor in crestere, declinului publicitatii si Internetului, arata Financial Times.

Luna trecuta, Anthony Ridder, presedinte al Knight Ridder, medita asupra dificultatilor implicate de calitatea de a fi o companie tranzactionata public in domeniul ziarelor intr-o perioada in care aceasta industrie sufera schimbari radicale.

Saptamana trecuta, Private Capital Management, o firma de investitii cu sediul in Florida si cel mai mare investitor al Knight Ridder, a oferit un exemplu usturator al lipsei de rabdare de care dau dovada actionarii fata de industria ziarelor.

Intr-o scrisoare adresata lui Ridder si boardului companiei, presedintele Private capital, Bruce Sherman, lauda "istoria distinsa" a lantului de ziare aflat pe pozitia secunda in Statele Unite.

Totusi, Sherman se plangea in acelasi timp in legatura cu pretul scazut al actiunilor acestuia si cerea ca echipa de management sa urmareasca cu determinare vanzarea afacerii. O zi mai tarziu, investitorii aflati pe locul doi si trei in structura de actionariat a Knight Ridder au sustinut cererile Private Capital.



Cel mai mare vanzator de ziare, in declin de trei trimestre

Knight Ridder, ce detine 32 de cotidiene, incluzand San Jose Mercury News, The Miami Herald si The Philadelphia Inquirer, nu este singurul grup ce resimte astfel de presiuni. Luna trecuta, The New York Times Company a raportat o scadere cu 52% a castigurilor pe trimestrul trei, anuntand in acelasi timp a doua runda de disponibilizari din acest an. Gannett, cel mai mare lant de ziare din Statele Unite si un indicator al starii generale a industriei, a inregistrat trei trimestre consecutive de declin al castigurilor. Astfel de rezultate par sa indreptateasca lista nesfarsita de conferinte organizate in ultimul an, avand drept tema "sfarsitul ziarelor".

Din anul in care au inregistrat un maxim al tirajului, in 1973, ziarele americane s-au bucurat in cea mai mare parte de prosperitate. Bucurandu-se de monopoluri locale, acestea au reusit in mod constant sa-si majoreze ratele publicitatii chiar si pe fondul scaderii numarului de cititori. Multe continua sa obtina marje de profit de peste 20%.

Aceste marje sunt acum afectate de o crestere a costurilor legate de hartie si o scadere a pietei de publicitate, in parte agravata de o consolidare a sectorului de retail si de problemele cu care se confrunta producatorii de automobile. Cea mai mare problema insa este dezvoltarea Internetului.

Desi ziarele s-au mai confruntat cu o astfel de situatie, avand temeri legate de viitor odata cu dezvoltarea departamentelor de stiri difuzate prin radio si televiziune, in ultimii ani Internetul a accelerat ritmul in care atat cititorii, cat si advertiserii se indeparteaza de paginile tiparite.

Companiile de ziare incearca din rasputeri sa se adapteze. Knight Ridder si altele au investit masiv in propriile site-uri de web si au achizitionat nenumarate alte site-uri.

Insa pe Wall Street, unde actiunile ziarelor se invarteau in jurul celor mai scazute valori din ultimele 52 de saptamani inaintea scrisorii lui Sherman, analistii raman sceptici cu privire la capacitatea acestora de a-si pastra marjele obisnuite intr-o era digitala. Motivul este ca, cu rare exceptii cum ar fi The Wall Street Journal, putine ziare au reusit sa perceapa o taxa pentru continutul online. Mai rau de-atat, pe masura ce advertiserii se muta pe Internet, unde competitia este mai stransa, ratele de publicitate scad.

"Pe masura ce activitatea se muta pe Internet, preturile sunt comprimate," arata William Bird, analist al sectorului de publishing in cadrul Citigroup.

"Ziarele sunt in declin. Problema este ca nu cred ca acestea vor reusi sa compenseze online declinul preturilor," comenteaza Lauren Rich Fine, analist in cadrul Merrill Lynch.



Google pune paie pe foc

Situatia s-ar putea inrautati daca Google isi va pune in aplicare planul de a oferi consumatorilor, gratuit, mici anunturi publicitare. Astfel de anunturi, pentru locuri de munca, automobile, locuinte si alte bunuri reprezinta aproximativ o treime din cele 48 de miliarde de dolari obtinute de ziarele americane sub forma de venituri din publicitate si o parte mai mare din profiturile acestora.

Charlene Li, analist in cadrul Forrester Research, sustine ca ziarele si-au pierdut deja capacitatea de a majora preturile la astfel de anunturi din cauza competitiei venite din partea rivalilor obline, cum ar fi Craiglist, Monster.com, eBay si altii.

O astfel de masura luata de Google ar pune ziarele intr-o situatie dificila pentru ca acestea se bazeaza pe Google sa redirectioneze traficul catre site-urile lor de web.

Cu mult inainte ca Private Capital sa-si exprime nemultumirea, Ridder era constient de dificultatile intampinate de Knight Ridder - de la un tiraj in scadere, la o noua serie de rivali online. Totusi, acesta sustine ca masura ceruta de actionari este prematura. "In orice zi, 52% din adultii americani citesc un ziar, iar acest procent se ridica la 61% in zilele de duminica," spune el. "Ziarele sunt inca citite de foarte multi oameni".

Asemeni multor grupuri de ziare, Knight Ridder a urmat o strategie meita sa mentina la un nivel scazut costurile legate de principala sa divizie, incercand in acelasi timp sa obtina crestere pe segmentul online si pe cel al produselor netraditionale, cum ar fi saptamanale gratuite si publicatii destinate grupurilor etnice.



Reduceri de locuri de munca

Recent, Knight Ridder a anuntat ca va reduce deocamdata cu 100 numarul locurilor de munca in cadrul celor doua ziare din Philadelphia. De asemenea, compania si-ar mai putea reduce dimensiunea ziarelor. Dow Jones si-a anuntat intentia de a reduce cu 20% dimensiunea The Wall Street Journal, masura ce va genera reduceri de costuri in valoare de 18 milioane de dolari pe an.

Cresterea obtinuta de Knight Ridder pe segmentul de Internet este impresionanta, situandu-se la 50% pe luna comparativ cu perioadele similare ale anului trecut, conform lui Ridder.

Totusi, aceste venituri, de aproximativ 180 milioane de dolari anul trecut, sunt inca nesemnificative in raport cu valoarea vanzarilor totale ale companiei, de 3 miliarde de dolari.

Divizia de Internet a Knight Ridder are o istorie de peste un deceniu, avandu-si originea in momentul in care San Jose Mercury News a incheiat un acord cu pe atunci putin cunoscutul furnizor de servicii de Internet America Online. "Knight Ridder s-a numarat printre primele conglomerate de ziare ce au adus ziarul online", spune Ross Settles, vicepresedinte al diviziei digitale a companiei.

De atunci, compania a reunit peste 140 de websituri locale in cadrul unui consortiu cunoscut drept "Real Cities" astfel incat acestea sa poata atrage atentia advertiserilor nationali.

De asemenea, Knight Ridder a creat, impreuna cu alte doua rivale, Gannett si Tribune, CareerBuilder.com, un site de recrutare online ce concureaza strans cu Monster.com. Unul din principalele avantaje ale CareerBuilder, sustine Settles, il constituie echipele locale de vanzari ale ziarelor.

In ciuda acestor eforturi si a unei recente autorizari de rascumparare a 10 milioane de actiuni, Sherman si alti investitori nu sunt impresionati. Actiunile Knight Ridder au scazut cu 14% din iulie, un declin oprit numai de speculatiile generate de scrisoarea lui Sherman.

Analistii de pe Wall Street incearca din greu sa afle cine ar putea dori sa cumpere un lant de ziare, avand in vedere climatul actual de nesiguranta. Un lucru ce pare clar este faptul ca pentru a dezvolta pe mai departe aceasta companie vor fi necesare eforturi si investitii mult mai mari decat in trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO