Media & Advertising

Ziarele britanice au gasit solutia pentru fidelizarea cititorilor: "sudoku"

27.05.2005, 15:03 46

Puzzler Media, companie care se ocupa cu editarea unor reviste de puzzle, a lansat de curånd varianta pe hårtie a celebrului cub Rubick, numita sudoku, care a avut un succes urias in Anglia, informeaza The International Herald Tribune.

Sudoku este un joc ce presupune aranjarea numerelor de la 1 la 9 intr-un tabel cu noua linii si noua coloane, astfel incåt nici un numar sa nu se repete pe aceeasi linie sau coloana, sau in vreuna din cele trei casete de pe orizontala sau verticala in care este impartit cubul. Cåteva numere sunt furnizate ca indicii.

Ziarele britanice, aflate permanent in cautarea de subiecte care sa stårneaca interesul cititorilor, si-au concentrat atentia pe sudoku. Intr-o perioada de timp foarte scurta, lumea jocurilor logice de tip puzzle a devenit cel mai incitant subiect de la aparitia cuvintelor incrucisate.

Din momentul in care The Times a inceput sa publice de toamna trecuta un puzzle sudoku in fiecare zi, toate celelalte publicatii distribuite la nivel national, cu exceptia Financial Times, au urmat rapid acelasi exemplu. Reactiile cititorilor sunt pozitive, acestia petrecåndu-si pauza de prånz incercånd sa rezolve jocul sau participånd in masa la promotiile care au legatura cu sudoku.

Deoarece eforturile de a inregistra numele "sudoku" in Anglia nu au avut succes, puzzelul este acum disponibil prin intermediul internetului in inteaga lume, putånd fi downloadat si pe telefoanele mobile.

"Este mai mult o isterie generala si nu un trend. Nu am mai vazut ceva asemanator in afacerile cu puzzle", a spus Tim Preston, director editorial la Puzzler Media.

De ce sudoku a demarat acum, si mai ales in Anglia nu este clar.

Acum cåteva mii de ani, chinezii au fost fascinati de calitatile feng shui ale "patratului magic", in care suma numerelor de pe fiecare rånd sau coloana dintr-un patrat, impartit la råndul lui in alte trei patrate este aceeasi. In secolul al XVIII-lea, matematicianul elevetian Leonard Euler a descoperit Patratul Latin, in care simbolurile erau aranjate astfel incåt ele sa nu apara de doua ori pe acelasi rånd.

Folosind un tabel cu noua linii si noua coloane, editorul american Dell Puzzle Magazines a inceput in 1970 sa produca jocul Number Place. Ulterior, acest tip de puzzle a fost redescoperit in Japonia, unde i s-a dat si numele de sudoku. Acesta a fost mai popular aici, in principal datorita faptului ca jocurile care au in componenta caractere occidentale nu sunt compatibile cu alfabetul japonez. In traducere sudoku inseamna "numarul este singur" sau "numar singur".

Wayne Gould, un impatimit al jocului din Noua Zeelanda care locuieste acum in Hong Kong, a observat prima data revistele pline cu sudoku in timpul unei vizite la Tokio dupa ce a iesit la pensie in 1997.

"Mi-am putut da seama ca era genul meu de preocupare", a spus Gould, care este membru al American Cryptogram Association, un grup al celor care au ca hobby spargerea de coduri.

Gould si-a petrecut urmatorii sase ani elaborånd in timpul liber un program informatic care genereaza grile sudoku si a creat un site specializat. A incercat apoi sa-l comercializeze. Initial l-a oferit la The Conway Daily Sun, o publicatie locala din New Hampshire.

Cånd s-a ivit ocazia unei excursii la Londra, in toamna trecuta, Gould a profitat si a mers la sediul The Times pentru a demonstra programul. "In numai cåteva minute, a devenit evident faptul ca era un puzzle reusit", a spus Michael Harvey, editor la The Times, care a decis sa-l introduca in ziar.

The Guardian a anuntat ca importa sudoku realizate de un creator japonez care lucreaza cu Puzzler Media, si care sunt superioare celor generate de calculator.

The Independent a reactionat propunånd un concurs sudoku, ce ii ispitea pe cititori inca de pe prima pagina cu perspectiva de a deveni "maestrii britanici" ai acestui joc. Ziarul a inceput sa publice cel putin trei dintre puzzeluri zilnic si chiar a trimis un corespondent in Basel, Elvetia, orasul natal al lui Euler, pentru a le lua interviu localnicilor uluiti despre fenomenul britanic.

Publicatiile se contrazic cu privire la numele jocului. Cele mai multe il numesc sudoku, dar The Times prefera Su Doku. Tabloidul Sun isi numeste puzzle-ul Sun Doku.

Puzzler Media a publicat un numar sudoku in aprilie si a våndut toate cele 30.000 de exemplare. O continuare a acesteia, cu un tiraj de 150.000 de exemplare, se va lansa saptamåna aceasta.

Intre timp, si Gould, puzzlerul din Hong Kong, profita de pe urma fenomenului sudoku.

Ziarele nu-l obliga sa le vånda lor jocurile pe care le creeaza, dar au fost de acord sa-i permita sa le comercializeze pe site-ul www.sudoku.com pentru 14,95 dolari (11,8 euro). Saptamåna trecuta, site-ul a inregistrat vånari record, a spus Gould, dar nu a putut da mai multe declaratii.

Desi a inconjurat globul sub alte denumiri, sudoku se pare ca va face acest lucru din nou. De vineri, mai multe ziare din Australia au inceput sa publice jocul, dar si cele din Croatia, Estonia, Romånia, Bosnia si Georgia au fost de acord sa faca acelasi lucru.

"Din momentul in care aceste fenomene pornesc, este destul de greu sa le opresti", a adaugat Gould.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO