Media & Advertising

Ziarele britanice cresc mai mult peste hotare

Ziarele britanice cresc mai mult peste hotare
1 iul 2005 3524

Se intampla lucruri interesante atunci cand cotidienele britanice decid sa isi extinda prezenta pe pietele externe. Pe de o parte, regulile cererii si ofertei care le guverneaza activitatea la Londra sau Manchester se schimba in moduri derutante atunci cand ziarele ajung in chioscurile din Paris sau Roma. Pe de alta parte, au loc, in mod curios, foarte putine modificari de fond, comenteaza Observer.

Cu toate ca pe plan national ziarele britanice nu trec printr-o perioada stralucita, majoritatea acestora reusesc sa echilibreze situatia prin prezenta de pe pietele externe.

Astfel, daca tirajul Daily Express din Marea Britanie a scazut cu 4% in luna mai din 2005 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile cotidianului britanic pe meleaguri straine au avansat cu 6.000 de exemplare si au atins un tiraj mediu zilnic de 43.680 de copii in aceeasi perioada. Printr-o situatie oarecum similara trece si Daily Mail - cu o circulatie diminuata cu 2,7% in Insula - care a evoluat chiar mai spectaculos pe piata externa si a adaugat 12.000 de exemplare la tirajul sau mediu zilnic, ajuns acum la peste 112.250 de copii in afara Marii Britanii.

Cum se explica aceasta? Ziarele The Sun si The Mirror, cu vanzari aflate pe o panta descendenta pe piata britanica, inregistreaza acelasi trend si la editiile lor internationale. Aceasta pare a fi o evolutie logica. Insa Daily Telegraph, cu o circulatie mai mica acasa, a reusit sa compenseze prin majorarea tirajelor peste hotarele Marii Britanii (in timp ce Sunday Telegraph, ce stagneaza pe piata engleza, a reusit sa isi pastreze aproape neschimbate cifrele tirajelor externe, tiparind la tiraje medii reduse cu doar 12 exemplare in ultimul an).

The Times, care a reusit sa isi imbunatateasca circulatia medie cu 5% in Marea Britanie, a inregistrat un progres minor afara, suplimentandu-si tirajul mediu cu doar 400 de copii (pana la 26.380, fata de tirajul de 35.000 al celor de la Independent ).

Aceste cifre nu pot contura insa o logica solida pentru a explica aceste transformari. Pentru ziare, aceste cifre nu au o logica precisa, ci sunt mai mult aleatorii. Poate ca, de vreme ce din ce in ce mai multe avioane cu tarife reduse traverseaza Europa, ar trebui ca si vanzarile cotidienelor britanice sa creasca. Cotidienele cum ar fi The Mail au reusit sa deschida noi tipografii in strainatate, iar efectele imbunatatirii distributiei ar putea fi explicatia pentru amplificarea tirajelor externe.

Confuzia persista in sistemul european de distributie a ziarelor britanice, fiind extrem de dificil sa se urmareasca modificarile tirajelor in peste 30 de tari. Tirajele externe se calculeaza mai mult dupa numarul exemplarelor tiparite si livrate, fara sa se scada cele nevandute sau nereturnate, lucru greu de infaptuit.

Totusi, sute de mii de exemplare ale cotidienelor britanice sunt cumparate zilnic in afara Marii Britanii. Acesta reprezinta un prim simptom al continentalizarii, daca nu chiar al globalizarii. Dar, intrebarea este cine cumpara? Cititorii sunt doar britanicii aflati in vacanta si expatii? Greu de crezut. Vanzarile din anotimpul rece sufera deseori schimbari nesemnificative in perioada verii. Multe exemplare sunt citite deci chiar de europeni sau de oamenii de afaceri si studentii din respectiva tara. Li se adreseaza editii special adaptate tarii lor sau cotidienele nu se obosesc prea mult sa isi transforme continutul fata de editia principala?

Editorul cotidianului financiar Financial Times face un efort special: trebuie sa mentina satisfactia a peste 300.000 de cumparatori straini. Editiile FT de Londra si Frankfurt sunt diferentiate si focalizate pe un anumit public-tinta.

La o scara mai redusa, Daily Mail nu face altceva decat sa transforme orele trecute in ghidul programelor TV la fusul orar european.

Cu toate acestea, putine trasaturi "internationale" sunt prezente in editiile internationale ale acestor ziare. Aceste editii sunt aproape identice din punctul de vedere al continutului si al pretului practicat. The Mail (ca si The Sun) insereaza in paginile sale internationale aceeasi informatie pe care o publica si in editia britanica, excluzand doar cateva suplimente si stiri strict de interes local.