Media & Advertising

Ziarul Financiar, la 13 ani: Totul pentru business, totul este business

Autor: Cristian Hostiuc

17.11.2011, 00:00 1391

Pe 17 noiembrie 1998 a apărut primul număr din Ziarul Financiar, o publicaţie prin care Adrian Sârbu, proprietarul ei, spera să dea o voce business-ului din România care încerca să-şi facă loc într-o economie dominată de stat, de neîncrederea în viitor şi în propria şansă.

În acei ani, oamenii de afaceri se luptau cu o economie cenuşie, cu o guvernare care nu-şi găsea un reper şi, mai mult decât atât, încercau să traverseze criza rusească ce se abătuse asupra Europei şi lovise în plin toate business-urile din România.

Când minerii mai aveau puţin şi ajungeau în Bucureşti, când creşterea dolarului faţă de leu năruise multe bilanţuri, când preşedintele Constantinescu se lupta cu propria coaliţie de guvernare, când investitorii străini nici nu ştiau unde este Bucureştiul, nimeni nu a crezut că o astfel de publicaţie va avea succes. Pentru simplul fapt că nu erau îndeajuns de multe ştiri de business şi cititori.

Ziarul Financiar şi-a propus de atunci să aibă o retorică pozitivă şi să scoată în evidenţă lucrurile care se fac în România şi mai puţin pe cele care nu se fac.

Lansarea Ziarului Financiar a avut loc în Sala de marmură a Băncii Naţionale, "naşul" fiind chiar guvernatorul Mugur Isărescu.

ZF a fost lansat având la conducere doi englezi care veniseră de la Financial Times - Joe Cook şi David Short.

Dacă în primii ani publicaţia şi-a căutat direcţia, oscilând între economic, social, politic, cultură şi chiar sport, după 2001 a urmat o schimbare radicală în care partea economică a învins.

Ne-am luptat să găsim ştiri pozitive, investitori care priveau înainte, patroni care aveau un plan, o idee, o viziune şi încercau să le transforme în realitate şi executivi care învăţau din mers cum se conduce o companie. Am crescut împreună cu o generaţie de manageri, de proprietari de afaceri, de bancheri, de avocaţi, de investitori români şi străini.

Noi am scris istoria lor, pe mulţi i-am văzut cum au devenit milionari şi chiar miliardari, pe alţii i-am văzut cum s-au pierdut pe drum.

Prin 2000, 2001, 2002, ne bucuram când aflam şi scriam despre investiţii de 500 de mii de dolari, un milion de dolari sau cel mult 10 milioane de dolari. Acum, dacă cineva nu are investiţii de cel puţin 100 de milioane de euro, nu mai ajunge pe prima pagină.

Nu ne-am aşteptat la o asemenea dezvoltare a economiei româneşti, la fel cum nu ne-am aşteptat să vină şi să ne lovească o asemenea criză. Prin 2001-2003, când economia creştea cu 2%-3% pe an, ni se părea mult pentru că înainte scăderile erau la ordinea zilei. Când creşterea economică a ajuns la 6%-8% pe an, credeam că vom ajunge peste noapte a şaptea putere economică a Europei. Economia "duduia", bancherii alergau după tine să îţi dea credite, o dată la trei luni îţi schimbai maşina, iar un apartament de trei-patru camere în Herăstrău la 400.000 de euro ajunsese ceva normal. Asta ca să nu mai vorbim de câmpurile pline de bălării care începeau să valoreze milioane de euro. Am fost martori, am scris şi am comentat toată această explozie.

Am intrat în Uniunea Europeană şi în NATO şi visul de a circula liberi s-a împlinit. Pentru noile generaţii, să poţi să te plimbi în Europa este ceva natural acum. Pentru mine, care am trăit şi perioada vizelor şi a statului la cozile de la ambasade, posibilitatea de a te plimba liber în toată lumea este ceva extraordinar. La fel, este extraordinar cum am putut să vedem şi să scriem despre idei care au ieşit la suprafaţă şi despre oamenii din spatele lor. Fiecare afacere are povestea ei şi trebuie să fie scrisă pentru a rămâne de citit şi pentru generaţiile care vin. Fiecare ţară are propria lume de afaceri, de companii, de branduri, de antreprenori şi de idei.

Ziarul Financiar nu a rămas doar un simplu ziar, ci odată cu dezvoltarea economică a lansat suplimente, cataloage, evenimente prin care încearcă să adune şi să le dea voce celor care investesc, creează un loc de muncă, plătesc taxe şi impozite şi mai mult decât atât vor să lase ceva în urmă, un brand, un nume, o companie.

Noi, cei pe care viaţa i-a adus la acest ziar, suntem mândri de brandul Ziarul Financiar şi de ceea ce am construit.

Vreau să le mulţumesc celor care de-a lungul celor 13 ani au contribuit la construirea acestui nume, fie ca reporter, editor, fotograf, DTP-ist sau de la serviciile care stau în spate - vânzări, marketing, publicitate, abonamente - şi nu în ultimul rând celui care a crezut cel mai mult în acest ziar, Adrian Sârbu. Dar înainte de toate sunteţi voi, cititorii noştri, indiferent de unde ne citiţi.

Noi, Ziarul Financiar, suntem şi vom continua să fim Prima pagină în afaceri: Totul pentru business, totul este business.