Mediafax.biz Exclusiv

Afacerile fraţilor Dobronăuţeanu: două insolvenţe cu brandurile Biborţeni şi Matache Măcelaru, dar un pariu pe menţinerea poziţiei de lider a Murfatlar, nucleul businessului

Afacerile fraţilor Dobronăuţeanu: două insolvenţe cu brandurile Biborţeni şi Matache Măcelaru, dar un pariu pe menţinerea poziţiei de lider a Murfatlar, nucleul businessului

Autor: Ioana David

03.08.2011, 18:23 957

Două dintre cele mai cunoscute companii încare Ionuţ şi Emanuel Dobronăuţeanu sunt acţionari - PrincipalCompany şi fosta companie Biborţeni - se află însă în insolvenţă cudatorii de câteva zeci de milioane de lei, în timp ce Murfatlar -cea mai cunoscută afacere în care cei doi sunt acţionari - s-amenţinut în 2010 la un nivel al vânzărilor similar cu cel din 2009,pe o piaţă în scădere.

"Avem planuri de dezvoltare. Nuvrem să renunţăm la aceste businessuri", a spus Radu Morar,responsabilul cu activitatea de marketing pentru Murfatlar şiPrincipal Company.

Dincolo de companii, brandurilecon tro late de cei doi antreprenori precum Zestrea Murfatlar,Matache Măcelaru şi Biborţeni au fost în ultimii ani extrem devizibile în urma unor campanii agresive de promovare. De cealaltăparte, businessuri în care deţin acţiuni precum Euroavipo,producător de băuturi spirtoase prin branduri ca Unirea (brandy)sau United Euro Distribution, firmă de distribuţie, sunt mai puţinvizibile.

Familia Dobronăuţeanu nu acordăinterviuri şi a preferat în ultimii ani să rămână lowprofile, deşicompaniile pe care le con tro lează indirect au fost obiectul unorcereri de in solvenţă venite chiar de la companii de stat, cererila care biroul de presă răspunde că sunt "o practică curentă, datfiind contextul eco nomic actual, caracterizat de lipsa delichidităţi".

Fară grup, dar cu interesecomerciale comune

Deşi figurează ca acţionaridirecţi în peste 20 de companii, fraţii Dobronăuţeanu nu şi-au unitafacerile într-un grup, iar oamenii de comunicare din echipa lorspun că o astfel de structură nu există, "deşi se poate vorbidespre societăţi care pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă detimp au interese comerciale tangente şi/sau comune".

În timp ce mulţi antreprenoriaşteaptă legea holdingului care le-ar permite să oficializezelegăturile de acţionariat dintre firme, Ionuţ şi EmanuelDobronăuţeanu îşi văd de business fără ca cineva din companiilecontrolate de ei să se refere la activităţi ca la ungrup.

Oficial, legătura dintre UnitedEuro Distribution, Murfatlar, Euroavipo, Principal Company estereprezentată de unele activităţi reali zate de echipe comune, cumsunt activităţile de marketing, conduse de Radu Morar, partea decomunicare şi partea logistică. Cu toate acestea, firmele rămândistincte, cu propria conducere şi organigramă.

Într-un interviu acordat ZiaruluiFinanciar, Radu Morar, responsabilul cu activitatea de marketingpentru aceste firme, a vorbit despre legăturile dintre firme şidespre business. Morar conduce şi activitatea de marketing pentrufosta firmă Biborţeni, în prezent Aqua-Nat Prod & DistribSRL.

Afacerile cumulate ale UnitedEuro Distribution, Murfatlar, Euroavipo, Principal Company şiAqua-Nat Prod & Distrib sunt situate sub 100 mil. euro,potrivit estimărilor lui Morar, iar bugetul de marketing este de 10mil. euro (rate-card - adică fără discounturi). Morar a evitat sădiscute despre acţionariatul acestor firme, spunând în mai multerânduri că "oamenii (familia Dobronăuţeanu - n. red.) nu suntimplicaţi în business".

În vârtejulinsolvenţelor

Două dintre aceste firme,Principal Company şi Aqua-Nat Prod & Distrib, au fost prinse învârtejul insolvenţelor, cu datorii de zeci de milioane de lei, însăau un plan de reorganizare în curs de derulare.

Cea mai mare firmă aflată înaceastă situaţie este Prin cipal Company, producătorul mezelurilorSalonta şi Matache Măcelaru, care se confruntă pentru a doua oarăcu insolvenţa.

Compania a intrat în insolvenţăla începutul anului 2010, la cererea unor creditori (furnizori dematerii prime, materiale) însă a reuşit să-şi achite datoriile,astfel că a ieşit din această procedură.

Ulterior însă un alt creditor a făcut osolicitare similară, iar la finalul lunii iunie 2010 s-a deschisdin nou in solvenţa.

"Având în vedere contextul general de lipsăde lichidităţi, ca urmare a neîncasării sumelor de la clienţiiproprii şi a efectului de domino generat de acest fapt, lasolicitarea unui alt creditor-furnizor de gaze naturale - în iunie2010 s-a deschis din nou procedura insolvenţei faţă de PrincipalCompany", a spus Laura Muşat, PR manager al companiei.

Administrator judiciar a fostnumită firma Expert Cont Insolvency, care a publicat pe site-ulpropriu planul de reorganizare. Potrivit Laurei Muşat, o sumă deaproximativ 70 mil. lei urmează să fie achitată către creditoriigarantaţi (furnizori şi societăţi bancare) şi bugetul destat.

De la Matache Măcelaru la producţia debăuturi alcoolice

Intrarea în insolvenţă a reprezentat şischimbări în activitate. De la producţia de mezeluri, care serealiza prin intermediul a două unităţi de producţie, la Bihor şiPrahova, firma a început să se orienteze către producţia băuturiloralcoolice. "În cazul Principal s-au acumulat cele mai multedatorii, care trebuie achitate", a spus Morar, adăugând că numaidin activitatea de mezeluri nu se poate realiza acest lucru, astfelcă a apărut necesitatea trecerii la producţia debăuturi.

Partea de producţie de mezeluri, care nu aţinut pasul cu cererea care venea din piaţă, a fost cea care a duscompania în această stare.

Morar explică faptul că mezelurile şi apaminerală, afacerile noi, sunt businessuri complet diferite dealcool, cu care echipele erau familiare. Trecerea la producţia dealcool s-a făcut prin achiziţia unor utilaje de la SC EuroavipoGrup SA.

"În prezent, societatea desfăşoară cupreponderenţă activităţi de producţie băuturi alcoolice şi alteactivităţi conexe, având un număr de aproximativ 310 salariaţi şideţine un loc important în topul companiilor de profil", se aratăîn planul de reorganizare, care a fost realizat în noiembrie 2010.Documentul mai arată că în noul portofoliu se găsesc produse precumBartender's Pre mium Gin, Dakk, Goldessa, Epriz, Valahia, Unirea,Sankt Petersburg.

Dakk şi Bartender's re prezintă branduri alefostei firme Global Spirits achiziţionată de la omul de afaceriGheorghe Iaciu.

Dacă în Prahova a trecut la producţia debăuturi, la Salonta (în judeţul Bihor) o parte dintre active suntînchiriate, în timp ce mezelurile produse se vând "doar la poartafabricii" fără să existe o activitate de marketing care să lesusţină. Cu toate acestea, mezelurile sunt disponibile încontinuare în hipermarketuri. Compania nu a precizat cui au fostînchiriate aceste utilaje la Salonta.

Principal Company a înregistrat în 2010 ocifră de afaceri de 57 mil. euro, potrivit datelor furnizate decompanie. Acţionarul majoritar al Principal Company este firmapanameză Avileira, dar la Registrul Comerţului apar menţionaţi şifraţii Dobronăuţeanu.

Fosta Biborţeni, cu planul dereorganizare pe masă

Prinsă în insolvenţă este şi fosta companieBiborţeni (îmbuteliatorul apei minerale cu acelaşi nume), înprezent Aqua-Nat Prod & Distrib SRL, care a ajuns în aceastăsituaţie după o cerere a creditorilor.

"Faţă de Aqua Nat Prod & Distrib s-adeschis procedura insolvenţei în septembrie 2010 la cererea unuiadintre creditorii săi - furnizor de materiale - Star East Pet. Încauză, Tribunalul Buzău l-a numit în funcţia de administratorjudiciar pe Angelo Cosmin", a mai spus Laura Muşat.

Compania a avut anul trecut o cifră deafaceri de aproximativ 19 milioane de lei (4,5 mi lioane de euro),potrivit Laurei Muşat.

Conform datelor de la Registrul Comerţului,în 2009 compania a avut afaceri de 15,6 milioane de lei (3,7milioane de euro) şi pierderi de 1,1 milioane de lei (0,26 milioanede euro).

Planul de reorganizare a fost votat decreditori, iar creanţele totale pe care aceştia le au de recuperatsunt de 6,75 milioane de lei (1,6 milioane de euro), potrivitLaurei Muşat.

Cei mai mari creditori sunt Credit EuropeBank şi OTP Bank, conform aceleiaşi surse.

Firma, care îmbuteliază apă şi sucuri, areplanuri de extindere. Potrivit lui Morar, se are în vedereaintrarea pe segmentul apelor plate.

Aqua-Nat Prod & Distrib SRL îmbuteliazăşi private label. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului,acţionariatul Aqua-Nat Prod & Distrib SRL se împarte întrefirmele înregistrate în Insulele Virgine Racemosum Associated SA şiEuropean Land Investments SA.

Afacerea Biborţeni a fost cumpărată deacţionarii Murfatlar la începutul anului 2005, anterior acestuideal 79,6% din acţiuni erau deţinute de societatea Con transimex.Modelul achiziţiei a mai fost aplicat şi în cazul fostei firmeGlobal Spirits.

Dintre businessurile vizibile în care Ionuţşi Emanuel Dobronăuţeanu deţin acţiuni, Murfatlar a reuşit să-şimenţină poziţia de lider pe piaţa vinului cu afaceri de 28,3milioane de euro în 2010, similare în euro cu cele din anulprecedent, potrivit datelor companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO