Mediafax.biz Exclusiv

Alexandra Olteanu, Initiative: Piaţa de publicitate a pierdut din creativitate în lupta pentru costuri

Alexandra Olteanu, Initiative: Piaţa de publicitate a pierdut din creativitate în lupta pentru costuri

Autor: Cristina Rosca

18.10.2011, 09:39 411

Oaltă schimbare pentru această piaţă este accelerarea proceselor. Clienţii caută servicii rapide şi la preţuri mici, iar grupurile de comunicare şi publicitate se luptă pentru câştigarea cât mai multor clienţi, în condiţiile în care aceasta este singura modalitate de compensare a reducerii bugetelor.

"Acţionăm într-o piaţă extrem de competitivă, unde principalii jucători au deja un nivel ridicat de know-how al businessului. În actualul context din piaţă schimbările de situaţie se succed mai repede, apar zilnic oportunităţi şi provocări pe care le gestionăm. Avem parte de acţiune în fiecare moment", spune Alexandra Olteanu, managing director al agenţiei de media Initiative, parte a grupului Lowe. Ea a fost numită la conducerea agenţiei la finalul lunii august, înlocuindu-l pe Steve Dallas, al cărui mandat s-a încheiat.

Alexandra Olteanu lucrează în cadrul Initiative din 1995, anii de început ai publicităţii în România. "Piaţa era într-o creştere efervescentă, iar Initiative era pe vremea aceea una dintre cele patru agenţii de media proaspăt intrate pe piaţă", îşi aminteşte ea.

În urmă cu 16 ani Alexandra Olteanu a început munca în cadrul Initiative într-o poziţie de execuţie. Ulterior a ocupat succesiv mai multe funcţii, pentru ca în ultimii nouă ani să conducă echipa de media buying a Initiative din poziţia de buying director. "Au fost nouă ani interesanţi şi plini de provocări, în care am acumulat experienţă în negocierea şi construcţia preţului de media, am construit o bună şi strânsă relaţie cu majoritatea furni zorilorparteneri media, iar aceste lucruri mă ajută foarte mult în poziţia actuală, când trebuie să găsesc cel mai bun mix între cerinţele clienţilor şi oferta de media din piaţă." În ceea ce priveşte noul său job, ea spune că nicio zi nu seamănă cu alta, fiecare presupunând întâniri cu clienţii, cu furnizorii, cu echipa, negocieri, brainstorminguri şi telefoane.

Alexandra Olteanu mai spune că obiectivele sale pentru noua poziţie în cadrul Initiative, o agenţie de media cu afaceri de 38,3 mil. euro anul trecut, în creştere de la 35,9 mil. euro anul anterior, sunt de a schimba mentalitatea impusă de criză. "În ultimii ani piaţa a devenit extrem de «cost oriented» (preţul este argumentul principal - n.red.) în urma crizei şi a pierdut mult din creativitatea şi spontaneitatea de altădată. Noi lucrăm pentru a schimba acest lucru." Ea mai spune că lucrează pentru dezvoltarea capabilităţilor online, un proces început deja în urmă cu mai bine de cinci ani.

"Un nou pas în acest sens îl presupune lansarea serviciilor de performance şi social media, împreună cu cele de mobile marketing." Printre clienţii Initiative se numără Orange România, Ferrero, Bergenbier, Millennium Bank, Johnson&Johnson, Provident Financial, BMW, Supreme Group, Kika.

"Anul acesta am început să lucrăm cu Bergenbier, un client nou câştigat în decembrie anul trecut. În curând vom mai aduce în portofoliul agenţiei un client nou din categoria retail. Ne interesează toate segmentele de piaţă în care nu avem deja acoperire." Ea explică faptul că se uită în general la categoriile cu potenţial de creştere pe termen mediu şi scurt, însă contează şi experienţa anterioară a agenţiei în domeniul respectiv. "Contează şi reputaţia clientului şi potenţialul de a construi o relaţie în care agenţia este tratată ca un specialist de media şi comunicare, direct responsabil de o parte din parametrii care modelează businessul clientului." Alexandra Olteanu, absolventă a Universităţii Politehnice din Bucureşti şi a cursurilor din cadrul CODECS, recunoaşte însă că situaţia economică din ultimii trei ani a avut un impact negativ asupra bugetelor clienţilor. Totuşi, semnalele economice interne indică o relativă stabilizare a pieţei.

"Deşi piaţa internă este uşor influenţată de mediul extern, să sperăm că nu vom mai avea parte de dezechilibre majore. Într-un astfel de context e important să îţi faci planuri de business realiste, pe termen lung şi să le ajustezi periodic în funcţie de ultimele schimbări din piaţă."

Ea spune că anul 2009 a însemnat o descreştere a businessului pentru toată lumea, contracţia pieţei fiind de 36%. În 2010 declinul a fost de 9%.

Printre concurenţii Initiative pe piaţă se numără agenţiile Media Investment (The Group), Zenith Media (Centrade Saatchi&Saatchi), Starcom MediaVest Group (Leo Burnett), Optimum Media Direction Plan & Buy (OMG), Mindshare Media şi Mediaedgecia, ambele parte a grupului Ogilvy Group România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO