Mediafax.biz Exclusiv

Americanii de la Ford au investit la Craiova numai un sfert din cât au promis în 2007

Americanii de la Ford au investit la Craiova numai un sfert din cât au promis în 2007

Autor: Bogdan Alecu

10.08.2011, 19:57 266

Ministerul Finanţelor Publice a livrat companieiFord România o primă şi singură tranşă de 17,6 mil. euro anultrecut din ajutorul de stat de 143 mil. euro, în contextul în careamericanii au investit de patru ori mai puţin decât s-au angajatcontractual, potrivit datelor remise ZF de cătreminister.

Până la finele anului trecut FordRomânia trebuia să încaseze de la statul român 65,55 mil. euro subforma unui ajutor, dar această sumă era valabilă numai în cazul încare şi americanii îşi respectau contractul şi investeau la Craiova422 mil. euro, tranşele fiind în acest moment blocate de MinisterulFinanţelor.

Este pentru prima dată de lasemnarea contractului de privatizare când Ministerul FinanţelorPublice oferă cifre exacte cu privire la planul de investiţii alamericanilor la Craiova.

În condiţiile în care statulacordă ajutorul proporţional cu investiţiile realizate, rezultăfaptul că Ford Motor Company a investit până la finele anuluitrecut numai 27% din ce s-a angajat în septembrie 2007, adică 114mil. euro, în condiţiile în care prin contract s-a angajat la 422mil. euro.

Oficialii Ford România nu auoferit nicio declaraţie cu privire la planul deinvestiţii.

Până acum, conform contractuluipublicat pe site-ul oficial al Autorităţii pentru ValorificareaActivelor Statului (AVAS) se cunoştea numai valoarea totală ainvestiţiilor ce trebuia finalizate în 2012, de 675 mil.euro.

"Faţă de calendarul prezentat,Ford România a înregistrat întârzieri în realizarea investiţiilor,astfel încât faţă de cuantumul ajutorului de stat prevăzut a seacorda în perioada 2008-2010 de 65,55 mil. euro, MinisterulFinanţelor Publice a plătit 17,6 mil. euro, proporţional cu gradulde realizare al investiţiilor", au declarat pentru ZF oficialiiMinisterului de Finanţe, care însă nu au furnizat şi informaţii cuprivire la valoarea exactă a investiţiilor realizate deamericani.

Ajutorul de stat de carebeneficiază Ford România se acordă în conformitate cu prevederileCapitolului IX - calendarul de plăţi pentru ajutor individualaferent celor două proiecte de investiţii, cu respectareaprocedurilor prevăzute la Capitolul X - procedura de plată prinOrdonanţa de Urgenţă nr. 109/2008, pe baza cheltuielilor eligibileefectuate pentru realizarea celor două proiecte de investiţii. "Înprezent, ca urmare a cererii de eliberare a tranşei de ajutor destat individual depusă de Ford România se desfăşoară procedurile deverificare şi control în conformitate cu Capitolul X - procedura deplată din OUG 109/2008 cu prevederile Ordinului nr. 3663/2008", auspus reprezentanţii ministerului.

Eliberarea următoarelor tranşedin ajutorul de stat de 143 mil. euro se va realiza numai dupăfinalizarea analizei tuturor documentelor şi primirea tuturorclarificărilor solicitate de către Ministerul Finanţelor Publice,moment în care se va decide cu privire la procedurile aplicabile învederea soluţionării cererilor de eliberare a tranşelor de ajutorde stat individual depuse de Ford România. În ceea ce priveştevaloarea investiţiilor realizate la Craiova nici Ministerul deFinanţe şi nici Ford România nu au făcut niciuncomentariu.

În acest interval în piaţă auapărut informaţii potrivit cărora Ford ar fi investit la Craiovapână în prezent între 300 şi 450 de milioane de euro, cifrelenefiind însă confirmate oficial nici de Ford şi nici de Ministerulde Finanţe.

Este posibilă reducereaajutorului de stat

Sebastian Vlădescu, fostul şef alComisiei de privatizare care a ales compania ame ricană dreptcumpărător al uzinei Automobile Craiova, declara pentru ZF în lunaiunie că întârzierea acumulată în semnarea actului adiţional lacontractul de privatizare a cărui negociere durează de anul trecutvine dintr-o "problemă de aroganţă reciprocă a celor două părţi -Ford Europa şi Guvernul României. El consideră că, în principiu,dreptatea este de partea statului român, care are un contractsemnat de ameri cani cu anumite angajamente şi în condiţiile încare Ford nu respectă acest contract, trebuie să primească şi banimai puţini. Vlădescu a fost alături de americani şi în ianuarie2010, atunci când statul român prin Ministerul de Finanţe condus deVlădescu a garantat 80% din împrumutul în valoare de 400 mil. eurode la Banca Europeană pentru Investiţii con trac tat pentru FordRomânia. În cazul în care Ford nu-şi va respecta contracul şi nu vaînapoia îm prumutul, statul român va trebui să plătească în loculamericanilor suma de 320 mil. euro.

În urmă cu un an John Fleming,fostul şef al Ford Europa, care a luat decizia cu privire laachiziţia Automobile Craiova, şi Stephen Odell, actualul CEO şipreşedinte al diviziei europene a constructorului american, auvenit în vizită la Bucureşti pentru a discuta atât cu premierulEmil Boc, cât şi cu preşedintele Traian Băsescu renegociereacontractului de privatizare şi amânarea finalizării investiţiilorpână în 2013 şi schimbarea clauzelor legate de producţie din"producţie efectivă" 300.000 de maşini în capacitate de producţiede 300.000 de unităţi, Ford dorind astfel să se protejeze deeventuale fluctuaţii ale cererii din piaţă. În 2007 constructorulamerican a promis că în 2012 va scoate pe poarta uzinei de laCraiova 300.000 de maşini, care să le exporte cu precădere înEuropa de Vest.

În toamna anului trecut, WolfgangSchneider, vicepreşedintele Ford pe probleme de mediu şiguvernamentale, declara că aceste discuţii vor fi terminate celtârziu le finele anului, dacă nu vor apărea complicaţii. Odată cublocarea ajutorului de stat, Ministerul de Finanţe arată faptul cădiscuţiile nu s-au încheiat.

Producţie demnă de industrialuxului

Ford s-a angajat prin contractulde privatizare semnat în septembrie 2007 să producă 250.000 demaşini la Craiova în acest an, un obiectiv imposibil de realizatluând în calcul cele numai 4.700 de maşini fabricate în primeleşase luni.

În afara blocării ajutorului destat, constructorul american riscă astfel să fie amendat de statulromân cu peste 14 mil. euro, amendă prevăzută în contractul deprivatizare în cazul în care Ford nu va produce 250.000 de maşiniîn 2011.

Până în prezent Ford a produs laCraiova aproape 4.700 de utilitare, uzina având o producţie anualăde sub 10.000 de unităţi, specifică unui constructor de maşini delux, nu unora de volum.

În luna mai a acestui an, HansJuergen Fuchs, purtătorul de cuvânt al Ford Europa, declara pentruZF că "discuţiile pe care Ford le are cu statul român înregistreazăprogrese şi suntem încrezători că vom încheia actul adiţional lacontractul de privatizare în timp util".

Ford B-Max, monovolumul de clasămică al americanilor, care iniţial trebuia să intre în fabricaţieîncă de anul trecut, a fost în mod continuu amânat, cel mai noutermen fiind primul trimestru al anului viitor, iar producţia înserie mare în semestrul doi al lui 2012.

Mai mult, fabricarea sa laCraiova a fost confirmată oficial de constructorul american abia învara acestui an, în timp ce la Geneva Stephen Odell nu a vrut sădeclare nimic în acest sens.

Data intrării în producţie a luiB-Max este direct legată de demararea producţiei furnizorilor Fordde la Craiova. Spre exemplu, Kirchhoff Automotive, unul dintrepartenerii strategici ai constructorului american, va demaraproducţia de şasiuri şi elemente de caroserie la începutul anuluiurmător.

În acelaşi timp, primele modeleasamblate la Craiova din modelul B-Max vor ieşi pe poarta uzinei învara acestui an, dar numai ca modele de teste. Totodată, tot maimulţi furnizori anunţă investiţii în zona Craiovei, fapt ce anunţăimplicit demararea producţiei efective anul viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO