Mediafax.biz Exclusiv

Anul „celor patru crai de la Apus“: Inditex, H&M, C&A şi New Yorker se extind. Toţi ceilalţi mai aşteaptă

no title

Autor: Cristina Rosca

03.06.2011, 10:50 1033

După mai bine de cinci ani de discuţii şispeculaţii, anul 2011 este anul intră rii H&M înRomânia.

Această intrare a ascuţit luptala nivel înalt, astfel încât cei mai mari jucători europeniprezenţi şi pe piaţa locală - Inditex, C&A şi New Yorker - audecis să deschidă zeci de magazine în acest an.

La polul opus, jucătorii maimici, după cifra de afaceri, atât cei locali, cât şi cei străini,fie au intrat în silentio stampa, fie au decis să nu investeascăbani în expansiune în acest an şi să aştepte o revenire aconsumului.

Criza şi măsurile de austeritate- majorarea TVA şi reducerea salariilor bugetarilor - au redusapetitul de consum al românilor. Consumul a scăzut cu 5,3% în 2010,potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică, şitrendul a continuat şi în primul trimestru, când declinul a depăşitdin nou 5%.

Jucătorii din retail vorbescdespre o îmbunătăţire a situaţiei în cea de-a doua jumătate aanului sau la începutul lui 2012. Marii retaileri europeni şimondiali nu au răbdare să aştepte şi profită de chiriile mai micidin criză pentru a-şi consolida poziţia pe piaţă.

"În prezent putem observa oschimbare în peisajul de retail, schimbare ce este vizibilă şi încazul retailerilor de modă.Marile grupuri precum Inditex, H&M sau C&A nuvin aici pentru a deschide un singur magazin, ci mult mai multe.Modelul lor de business este mult mai elaborat decât al multorretaileri de modă prezenţi pe piaţa locală. Planurile lor deexpansiune nu sunt însă impulsionate de criză, ci de faptul căpiaţa a ajuns la maturitate", crede Michael Weiss, vicepreşedintele A.T. Kearney în România, una dintre cele mai mari firmeinternaţionale de consultanţă în management.

Businessul A.T. Kearney în România a fost de17,2 mil. lei în 2009 şi potrivit Registrului Comerţului, companianu şi-a depus bilanţul pe 2008.

Jucătorii mari au planurimari

Retailul de îmbrăcăminte autohton, estimatde Euromonitor la 1,9 miliarde de euro anul trecut, este puternicfragmentat, numărul jucătorilor de pe această piaţă fiind foartemare. Cel mai important jucător, compania spaniolă Inditex,prezentă pe piaţa locală cu şapte branduri - Zara, Bershka,Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti - aavut afaceri de circa 100 de milioane de euro anul trecut, potrivitestimărilor ZF care au la bază evoluţia anterioară a companiei.Acest lucru înseamnă că Inditex are o cotă de piaţă de circa5%.

Toţi jucătorii din retail se bat astfelpentru cei circa 7,5 euro pe care fiecare român îi dă în fiecarelună pe haine. Estimă rile Euromonitor arată însă că piaţa urmeazăsă crească în următorii ani şi să ajungă la 2,9 mld. euro în 2015şi la 4,2 miliarde de euro în 2020.

În condiţiile în care piaţa urmează să sedubleze în următorul deceniu, marii jucători din piaţă pregătesc deacum terenul şi deschid circa 50 de magazine în 2011.

Inditex accelerează şi are în plan sădeschidă în acest an peste 30 de magazine, faţă de câte 14 magazineîn ultimii doi ani, urmând a depăşi 80 de magazine pe piaţa localăla finalul anului. Spaniolii au fost printre primele nume mari careşi-au făcut curaj să intre pe piaţa locală, în 2004, în sistem defranciză şi direct trei ani mai târziu.

Au urmat germanii de la New Yorker, care auoptat iniţial pentru oraşele din ţară şi nu pentru Capitală. Acumdeţin 18 magazine în România şi au în plan să mai deschidă. Anulacesta a fost inaugurat magazinul din Piatra-Neamţ şi sunt în planalte patru cel puţin.

Nici olandezii de la C&A nu se lasă maiprejos. Compania, unul dintre cei mai mari jucători din Europa, areîn plan să deschidă nouă magazine în acest an în România şi săajungă astfel la un total de 16 unităţi. Reprezentanţii companieianunţau în urmă cu câteva luni că România este pe lista depriorităţi a C&A atunci când vine vorba dedeschideri.

Deşi nu ofereau cifre privind numărul demagazine pe care vor să le deschidă pe piaţa locală, ei spuneau căvor să ajungă în următorii cinci ani la o cotă de piaţă de 5-7%,respectiv afaceri de 150-200 de milioane de euro, potrivitcalculelor ZF.

Retailerul olandez, care în primii doi anide prezenţă pe piaţă a deschis trei, respectiv patru magazine pean, îşi dublează astfel ritmul de extindere în acest an şi ascutelupta pe segmentul de modă, la scurt timp după intrarea H&M pepiaţă. Suedezii vor să ajungă la finalul acestui an la opt magazinepe piaţa locală, cele mai multe deschise în primul an de retailerpână acum, potrivit oficialilor companiei.

Buturuga mică nu răstoarnă carulmare

La polul opus se află jucătorii mai mici.Compania LPP Fashion, sub umbrela căreia se găsesc brandurile CroppTown, Reserved şi House, nu va deschide niciun magazin în acest anşi spune că "cel mai probabil acest lucru se va întâmpla în 2012".Polonezii de la LPP, cu afaceri de 5,6 milioane de euro anultrecut, similare celor din 2009, deţin în prezent pe piaţa localăpentru toate cele trei branduri 12 magazine, în oraşe precumBucureşti (AFI Palace Cotroceni, Băneasă Shopping City, LibertyCenter), Brăila (Promenada Shopping Center), Bacău (Arena Mall) şiArad (Atrium Center). Cele mai multe, şase sunt magazine Reserved.LPP Fashion a inaugurat primul magazin Reserved în România înaprilie 2008.

Brandul Reserved este un brand din segmentulmedium-high. Prin comparaţ ie, C&A se poziţionează pe segmentulmedium-low, H&M se adresează clienţilor cu veniturimedii.

În cazul Inditex poziţionarea este diferităîn funcţie de brand. Astfel Massimo Dutti şi Zara se adreseazăsegmentului medium-high, în timp ce Bershka, Pull & Bear şiStradivarius merg pe clienţii cu bugete medii. Marii retailerimizea ză pe volume mari de vânzări, care pot să le aducă vânzăriîntre 3 şi 6 milioane de euro per magazin per an. În acestecondiţii deschiderea de magazine chiar şi în timp de criză se poatedovedi inspirată.

La polul opus, jucătorii mai mici trebuie săse mulţumească cu vânzări de câteva sute de mii de euro permagazin.

În aceeaşi situaţie se află şi companiaTEX-AS Group, care deţine brandul La Femme. Lansat în 1994 cu unmagazin la Piteşti, brandul La Femme a ajuns în prezent la optmagazine, ultimul deschis fiind în octombrie 2009 în mall-ul AfiPalace Cotroceni.

"Anul acesta nu planificăm să deschidemlocaţii noi deoarece nu sunt proiecte noi care se deschid pe piaţă.Ne vom reloca cu magazinul La Femme din Feeria în Băneasa ShoppingCity", a spus Magda Trandafirescu, director general TEX-ASGroup.

Compania a avut anul trecut o cifră deafaceri de 4,45 mil. lei (circa 1 milion de euro) - valoare fărăTVA, în scădere cu 15% faţă de 2009.Pentru acest an estimă rile sunt de creştere demaxim 5% faţă de 2010.

"Odată cu intrarea jucătorilor internaţionali, piaţa începe să se maturizeze şi să se structureze atât dinpunctul de vedere al ofertei, cât şi din punctul de vedere alnevoilor clientelor care sunt mult mai atente la echilibrul preţ -calitate produs. Apar în mod evident nişele de piaţă cu magazinespecializate, dar şi magazinele pentru marea masă de clienţi (massmarket) care au o ofertă diver sificată, pe suprafeţe generoase",mai spune Trandafirescu.

Ea spune că o concurenţă mare are atâtefecte pozitive, dar şi negative. Ca reţea de magazine devii multmai atent la preţul produsului la raft şi dacă acesta este "întrend". Pe de altă parte, se schimbă comportamentul de cumpărăturial clientelor "în sensul orientării de la comerţul stradal (1997 -2005) către comerţul în centre comerciale sau malluri situate înoraş sau în proximitate.Astfel, numărul clienţilor este mai micdeoarece aceştia au mult mai multe alternative".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO