Mediafax.biz Exclusiv

Anul modei: Cei patru „grei“ din modă au deschis aproape 50 de magazine şi au angajat peste 1.000 de oameni

Anul modei: Cei patru „grei“ din modă au deschis aproape 50 de magazine şi au angajat peste 1.000 de oameni

Cei patru „grei“ din modă

Autor: Cristina Rosca

15.12.2011, 11:40 309

De departe cel mai activ a fost liderul pieţei locale de fashion Inditex, prezent în România cu şapte dintre cele opt branduri ale sale - Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti.

Spaniolii au deschis în acest an 21 de magazine noi, accelerând ritmul expansiunii din ultimii doi ani, când au deschis câte 14 unităţi pe an.

Ultima deschidere a avut loc săptămâna trecut la partetul Unirea Shopping Center, unde a fost inaugurat magazinul Stradivarius. La parterul centrului comercial mai există Zara, Zara Home, Bershka şi Pull&Bear.

Când trag linie, spaniolii au 72 de magazine, reuşind astfel să îşi consolideze poziţia de cel mai extins lanţ de magazine de fashion (preponderent îmbrăcăminte).

Retailerul prezent pe piaţa locală cu toate brandurile mai puţin Uterque (care se adresează persoanelor cu venituri peste medie) a mizat pe deschideri în acelaşi an în care unul dintre cei mai mari competitori la nivel mondial, grupul suedez H&M, a început să deschidă primele magazine în România.

Cea mai alertă expansiune

După mai bine de cinci ani de discuţii, anul 2011 este şi anul intrării H&M în România. Această intrare a ascuţit lupta pe această piaţă, astfel încât cei mai mari jucători europeni prezenţi şi pe piaţa locală - Inditex, C&A şi New Yorker - s-au înghesuit să deschidă zeci de magazine pentru a atrage tot mai mulţi clienţi.

Inditex nu a fost astfel singura companie care a mizat puternic pe expansiune în acest an.

Suedezii de la H&M au deschis până acum 11 magazine - şase în Bucureşti şi cinci în provincie. Deşi au intrat târziu pe piaţă, la circa şapte ani după Inditex şi doi după C&A, suedezii de la H&M au mizat pe o expansiune rapidă pe piaţa locală.

La deschiderea primului magazin din România Karl-Johan Persson, CEO al H&M, spunea că România este prima piaţă unde compania va deschide din primul an atâtea magazine.

Peste 1.000 de angajaţi

Cei mai importanţi retaileri de modă de pe piaţa locală - Inditex, H&M, C&A şi New Yorker - au deschis împreună 47 de magazine în 2011 în care au investit, potrivit calculelor ZF, circa 30 de milioane de euro. În condiţiile în care un magazin are în medie 20-25 de angajaţi, cei patru retaileri au angajat, potrivit calculelor ZF, 1.000-1.200 de persoane.

Olandezii de la C&A au deschis doar în acest an 10 magazine noi, ajungând la un total de 17 unităţi pe piaţa locală.

Astfel, în ultimul an au fost deschise mai multe magazine decât în ultimii doi ani cumulat.

"Anul viitor vom continua să deschidem magazine", spune Cristian Codrea, cel care conduce operaţiunile pe piaţa locală ale C&A. La întrebarea câte magazine vor fi deschise anul viitor, el spune "cât mai multe".

Recent olandezii au anunţat că vor deschide în primăvara anului viitor un magazin de 800 de metri pătraţi în Râmnicu Vâlcea, în centrul comercial Family Center.

C&A a mizat mai mult pe provincie, unde de ţine 13 dintre cele 17 magazine de pe piaţa locală. La polul opus, Inditex are 26 de unităţi în Capitală, fiind principala piaţă pentru spanioli.

De ce deschid

La rândul lor, germanii de la New Yorker au deschis cinci magazine în acest an, în Constanţa, Piatra-Neamţ, Piteşti, Botoşani şi Craiova.Reţeaua a ajuns la 22 de magazine şi "va mai creşte şi anul viitor, când vor fi deschise noi unităţi".

Unul dintre motivele pentru care aceştia continuă să investească este faptul că piaţa locală va creşte puternic în următorii ani, de la 1,9 mld. euro anul trecut la peste 4 mld. euro în 2020, potrivit estimărilor analiştilor de la Euromonitor.

Un exemplu în acest sens este Inditex.

Deşi economia era lovită de criza financiară şi consumul intra pe o pantă descendentă, anii 2009 şi 2010 nu au fost ani de criză pentru grupul spaniol Inditex, în condiţiile în care au continuat să deschidă magazine, mai exact câte 14 în fiecare din ultimii doi ani, şi afacerile au crescut de la circa 45 de milioane de euro - suma nu include afacerile Stradivarius şi Zara Home, care nu sunt publice pe ONRC - la 75 de milioane de euro în 2009 şi la circa 100 de milioane de euro anul trecut.

Mai mult, anul acesta, cu 21 de noi magazine, ar putea ajunge la 150 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. Şi afacerile New Yorker au avansat în 2010 la 17 mil. euro, faţă de mai puţin de 10 mil. euro în 2009.

În condiţiile noilor deschideri, potrivit surselor din piaţă şi estimărilor ZF afacerile celor patru retaileri ar putea ajunge la aproape 250 mil. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO