Mediafax.biz Exclusiv

Artizanul expansiunii Zara: Avem contracte pentru 15 magazine noi până în octombrie

Artizanul expansiunii Zara: Avem contracte pentru 15 magazine noi până în octombrie

Autor: Cristina Rosca

01.08.2011, 18:26 282

Cu noiledeschideri programate în următoarele trei luni Inditex va ajunge la21 de magazine deschise în 2011, anul în care unul dintre cei maimari competitori la nivel mondial, grupul suedez H&M, a începutsă deschidă primele magazine.

"Până la finalul lunii octombrie vom maideschide 15 magazine care se vor adăuga celor 57 deja existente",spune Cioltea, expansion manager al companiei spanioleInditex.

Mihai Cioltea, 34 de ani, ocupă poziţia deexpansion manager al Inditex din septembrie 2007, atunci când aavut loc intrarea directă pe piaţă a spaniolilor.

Grupul a adus în România şapte dintre celeopt branduri ale sale- mai puţin Uterque, care se adreseazăclienţilor cu venituri peste medie.

Retailerul prezent pe piaţa locală cubrandurile Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Masimo Dutti,Oysho şi Stradivarius are în plan în acest an să accelerezeprocesul de expansiune după ce în ultimii doi ani a deschis câte 14magazine, ajungând la un total de 51 de unităţi la finalul lui2010.

Cu deschiderile planificate până la finalullunii octombrie retailerul va ajunge la un total de 72 de magazine,urmând a- şi consolida poziţia de cel mai extins lanţ demagazine.

Astfel, în luna septembrie a acestui an,Inditex va deschide opt magazine, câte patru în centrele comercialeLotus Oradea şi Galeria Arad.

Fiecare dintre cele două centre comercialeva avea câte un magazin Zara, Bershka, Pull&Bear şiStradivarius, potrivit lui Mihai Cioltea, care iese astfel pentruprima dată în faţă, el fiind unul dintre cei mai discreţi managerilocali.

Aceasta este prima intrare a spaniolilor încele două oraşe din vestul ţării, retailerul fiind prezent doar înTimişoara.

În octombrie Inditex va deschide şaptemagazine, respectiv magazinul Stradivarius de la parterulmagazinului Unirea Shopping Center şi alte şase unităţi înConstanţa în centrul comercial Maritimo, potrivit lui Cioltea. LaConstanţa, spaniolii sunt deja prezenţi în City Park cu cincimagazine.

Mizează pe expansiune

Noile deschideri ale Inditex sunt înprincipal în provincie, unde există deja 32 de unităţi. Retaileruldeschide însă în Capitală, în Unirea Shopping Center, magazinulStradivarius, şi îşi completează astfel tabloul, în condiţiile încare în 2009 a deschis Zara şi Zara Home, un an mai târziu Bershkaşi în 2011 Pull&Bear.

Decizia celor de la Inditex vine la scurttimp după ce şi-a făcut intrarea pe piaţă, chiar la parterul UnireaShopping Center, grupul suedez H&M. Cele două companii, alăturide Gap, reprezintă cei mai mari jucători din sector după cifra deafaceri la nivel mondial.

Suedezii au deschis până acum şase magazine(cinci în Bucureşti şi unu în Braşov) şi vor mai deschide până lafinalul acestui an alte patru, urmând a ajunge astfel la o reţea dezece unităţi.

Primele magazine se vor deschide înseptembrie în Timişoara şi Cluj, în centrele comerciale Iulius Malldin oraşele respective.

Acestora le vor urma în noiembrie unităţiledin Bucureşti, din Sun Plaza Shopping Center, şi Constanţa, dincentrul comercial Maritimo Shopping Center.

Deşi au intrat târziu pe piaţă, la circaşapte ani după Inditex şi doi după C&A, suedezii de la H&Mau mizat pe o expansiune rapidă pe piaţa locală. La deschidereaprimului magazin din România Karl-Johan Persson, CEO al H&M,spunea că România este prima piaţă unde compania va deschide dinprimul an atâtea magazine.

Cei mai importanţi retaileri de modă de pepiaţa locală - Inditex, H&M, C&A şi New Yorker - şi-auanunţat în acest an planuri de expansiune pe piaţa locală. Unuldintre motivele pentru care aceştia continuă să investească estefaptul că piaţa locală va creşte puternic în următorii ani, de la1,9 mld. euro anul trecut la peste 4 mld. euro în 2020, potrivitestimărilor analiştilor de la Euromonitor.

Afaceri în creştere

Deşi economia era lovită de criza financiarăşi consumul intra pe o pantă descendentă, anii 2009 şi 2010 nu aufost ani de criză pentru grupul spaniol, în condiţiile în care aucontinuat să deschidă magazine, mai exact câte 14 în fiecare dintreultimii doi ani, şi afacerile au crescut de la circa 45 de milioanede euro - suma nu include afacerile Stradivarius şi Zara Home, carenu sunt publice pe ONRC - la 75 de milioane de euro în 2009 şi lacirca 100 de milioane de euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF,dacă s-a menţinut ritmul de creştere al ultimilor ani.

Cea mai mare contribuţie la cifra de afaceri(peste 50% în 2009) o are Zara, brandul care deţine de altfel şicele mai mari magazine ca suprafaţă, dar şi cele mai multe (13).Mai mult, Zara a avut în 2009 o marjă de profit brut de 23%, unnivel extrem de ridicat pentru o afacere din retail.

Spre comparaţie, în retailul alimentar, undeinvestiţiile per magazin trec de multe ori de 10 mil. euro,trecerea pe profit se face în 3-5 ani, iar marjele depăşesc cu greu10%. În retailul de fashion investiţiile în noi magazine sunt însămult mai mici, mai ales că este vorba despre spaţii închiriate şiun stoc de marfă care nu trece de câteva sute de mii de euro. Maimult, chiriile din centrele comerciale au scăzut considerabil faţăde perioada de boom economic, iar retailerii "cu nume" beneficiazăde contracte mai avantajoase.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO