Mediafax.biz Exclusiv

BAAR: Într-un accident, nu contează marca automobilului, ci puterea acestuia şi vârsta, implicit experienţa şoferului

BAAR: Într-un accident, nu contează marca automobilului, ci puterea acestuia şi vârsta, implicit experienţa şoferului

Autor: Bogdan Alecu

16.03.2012, 14:42 635

Unul din 192 de automobile Mercedes-Benz şi unul din 300 de automobile BMW au fost implicate în accidente rutiere grave în primele nouă luni ale anului trecut, arată datele Direcţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. Conform acestor date, autoturismele Mercedes-Benz şi BMW au fost implicate anul trecut în 11,5% din accidentele grave de circulaţie, deşi reprezintă doar 4,4% din întregul parc auto din România. Printre cele mai cunoscute accidente rutiere cu un Mercedes-Benz este cel în care a fost implicată vedeta TV Şerban Huidu, care conducea un SUV ML atunci cnd s-a ciocnit de un autoturism Dacia Logan. În urma accidentului cei trei pasageri din Logan au decedat, în timp ce ocupanţii SUV-ului au scăpat fără răni grave. La câteva zile de la acest incident, pe Calea Floreasca din Capitală, un şofer în vârstă de 20 de ani aflat la volanul unui SUV BMW X5 a omorât două persoane lovind trei maşini.

Principala cauză a acestor statistici este, potrivit dealerilor de pe piaţa locală, faptul că, în România, automobilele de lux sau sport sunt achiziţionate de foarte multe ori de către sau pentru şoferi tineri, lipsiţi de experienţă, în timp ce în Vest acestea sunt de obicei deţinute de persoane de peste 40 de ani, cu experienţă în şofat.

"Nu cred că poate cineva să conteste siguranţa modelelor noastre. Spre exemplu, BMW Seria 5 este până acum singurul automobil din istorie care a obţinut un punctaj de 100% pentru siguranţa activă la testele EuroNCAP, iar sistemele se regăsesc acum şi pe noile Seria 1 şi Seria 3", a declarat Marco Schulz, directorul general al BMW Group România. Schulz a subliniat că "educaţia rutieră este o preocupare tot mai importantă pentru BMW în România. Anual sunt realizate sesiuni de teste demonstrative unde a fost introdus un modul de bază despre condusul defensiv. La nivel internaţional avem mai multe exemple de acţiuni BMW Group în această direcţie şi acum analizăm în ce măsură pot fi preluate şi aici".

OficialiiMercedes-Benz subliniază că un constructor auto se ocupă în primul rând de asigurarea unui grad cât mai ridicat de siguranţă a pasagerilor şi contribuie pe cât posibil la educarea clienţilor, dar nu poate influenţa direct comportamentul şoferului. "Autovehiculele Mercedes-Benz sunt recunoscute pentru maximul de confort şi siguranţă oferit şoferilor şi pasagerilor, aceste caracteristici fiind intens exploatate, în special pe distanţe lungi. În acest sens, numărul de kilometri parcurşi şi distanţele pe care sunt exploatate sunt factori importanţi pentru relevanţa acestei statistici. Mai mult, accidentele depind de o serie de circumstanţe concrete în care acestea s-au produs", a spus Gabriel Crăciun, director de comunicare în cadrul Mercedes-Benz România.

În ceea ce priveşte reducerea număruluide accidente, Mercedes-Benz, atât la nivel mondial, cât şi în România, încurajează responsabilitatea şoferilor în trafic printr-o serie de acţiuni menite să crească gradul de siguranţă la volan. Spre exemplu, pe plan local, în fiecare toamnă, timp de o lună, Mercedes-Benz România desfăşoară în colaborare cu Parteneriatul Român de Siguranţă Rutieră GRSP România şi Fundaţia pentru SMURD un program gratuit de verificare şi reglare a luminilor exterioare prin intermediul centrelor autorizate.

"Nu contează marca automobilului, ci puterea acestuia şi vârsta, implicit experienţa şoferului. Spre exemplu, dacă un puşti de 19 ani conduce o maşină puternică, nu se mai pune problema de risc, este aproape o certitudine că va avea loc un accident", a spus Liviu Stoicescu, preşedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR). El a subliniat că riscul unui accident este la fel de mare şi în cazul unor automobile mai ieftine, dar modificate (tunate) pentru a dezvolta o putere mai mare. Mai mult, în cazul maşinilor de clasă mică, riscul unui accident grav este mai mare decât în cel al unui SUV din motiv că un automobil mare poate absorbi mai uşor forţa impactului.

"Nu marca este problema în acest caz, ci şi <povestea> carnetului de conducere obţinut prea uşor. Aspiraţional, Mercedes-Benz şi BMW sunt cele mai dorite maşini şi din păcate mulţi <se aruncă> să-şi cumpere cea mai puternică versiune pe care şi-o pot permite. În acelaşi timp, un automobil cu trac-ţiune spate este mai greu de controlat într-o situaţie-limită decât unul cu tracţiune faţă. Din păcate pentru cele două mărci germane, ele sunt singurele prezente în număr mare în România şi implicit <expuse> acestor studii", a spus Tudor Bratu, redactorul-şef al revistei ProMotor. El a subliniat că şcoala de şoferi şi implicit examenul auto ar trebui să pregătească viitorul şofer pentru toate tipurile de autoturisme, nu doar pentru un model Dacia. Maşinile sport sunt puternice şi rapide, iar pe mâinile unor şoferi lipsiţi de experienţă devin adevărate arme mortale.

Topul numărului de automobile dintr-o marcă implicate în accidente grave de circulaţie (nu vinovate pentru producerea accidentului) este similar cu cel al numărului de maşini ale mărcii respective care se regăsesc în parcul auto naţional. Spre exemplu, Dacia deţine o cotă de 23% din accidentele grave ce au avut loc în primele nouă luni ale anului trecut şi 22% din total parc auto în acelaşi interval de timp. În acelaşi timp, doar un automobil Dacia dintr-o mie înmatriculate în România a fost implicat într-un accident în primele nouă luni ale anului trecut, faţă de şase dintr-o mie în cazul Mercedes-Benz sau trei în cel al BMW şi Daewoo.

"Având în vedere că aceste mărci reprezintă cele mai numeroase tipuri de autovehicule înmatriculate în România, pentru informarea corectă şi evitarea afectării imaginii firmelor producătoare, considerăm că datele trebuie prezentate în corelare cu cele existente în evidenţa Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor", a spus Lucian Diniţă, comisar-şef de poliţie, director al Inspectoratului General al Poliţiei Române, Direcţia Rutieră.

În anul 2010 s-au înregistrat 9.225 de accidente grave de circulaţie, în scădere cu 10% faţă de anul anterior. Tendinţa descrescătoare nu a continuat însă şi în 2011, când numărul accidentelor grave de circulaţie a crescut cu 61 de incidente, până la 6.749.

Companiile de asigurări taxează suplimentar maşinile cu motoare mari în cazul asigurării obligatorii de tip RCA, aceasta fiind calculată în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, dar sunt luate în calcul şi elemente precum puterea motorului, daunele provocate anterior şi marca automobilului (la companii de asigurări precum Ardaf, Generali sau Groupama). În cazul asigurărilor de tip CASCO, acestea sunt calculate, în general, în funcţie de valoarea maşinii, marcă, model şi kilometraj. "Preţul unei poliţe RCA poate varia chiar şi de la simplu la dublu în funcţie de vârsta şi experienţa şoferului. Un conducător auto de 19 ani plăteşte mai mult decât unul de 47 de ani şi permis de 29 de ani deoarece acesta nu are experienţa necesară de a evita multe dintre posibilele accidente", a spus Stoicescu.

Mai mult, specialiştii în domeniu susţin inclusiv crearea unui cazier al şoferului deoarece există multe cazuri în care tinerii conduc respectând toate regulile de circulaţie, iar cei mai în vârstă conduc mai agresiv. Nu de puţine ori se poate observa în trafic cum părinţii îşi lasă copiii de sub 12 ani să stea pe locul din dreapta faţă sau la mijlocul banchetei spate fără centură de siguranţă sau scaun special, ceea ce le pune viaţa în pericol.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO