Mediafax.biz Exclusiv

Cărtureşti: Reducerile nu mai garantează creşterea vânzărilor

Cărtureşti: Reducerile nu mai garantează creşterea vânzărilor

Autor: Mirabela Tiron

23.12.2010, 18:04 30

"Nu se poate să stabilim o ţintă pentru anulviitor, în condiţiile în care avem alt context economic faţă deanii anteriori, iar fluctuaţ iile din piaţă sunt foarte puternice.De la începutul anului estimările noastre nu au fost aplicabile.Sunt conservator în ceea ce priveşte anul 2011, pentru care m-amgândit doar la anumite scenarii, fără să realizez bugete", adeclarat Şerban Radu, care a înfiinţat afacerea Cărtureşti în 2000,alături de Nicoleta Dumitru.

Anul trecut, librăriile Cărtureşti au ajuns lao cifră de afaceri de 6,3 milioane de euro, mai mult cu 12,5% faţăde anul anterior, şi un profit de 76.513 euro, la un număr de 144de angajaţi, potrivit datelor de la Registrul Comerţ ului. Începândcu anul 2006, Cărtureşti şi-a dublat în fiecare an profitul net,însă anul 2009 a fost primul an în care profitul s-a redus deaproape trei ori, potrivit calculelor ZF şi datelor de peMinisterul de Finanţe.

Pe piaţa de distribuţie de carte mai activeazăşi lanţul de librării Diverta, Humanitas dar şi Compania deLibrării Bucureşti. Întrebat de ZF ce cifră de afaceri şi ce profitau avut librăriile Cărtureşti în primele 11 luni ale anului, ŞerbanRadu a declarat că vânzările au fost în creştere, însă profituleste în scădere, fără a oferi cifre.

"Dacă ne referim la indicatorul vânzări pemetru pătrat, acesta este în scădere cu două cifre în euro faţă deanul trecut. În contextul economic general, toate categoriile declienţi au fost afectate. S-a observat însă un interes mai marepentru cărţile de dezvoltare personală şi profesională." Consumulde carte din România ne plasează pe ultimul loc între ţărileUniunii Europene, având în vedere că un român cheltuieşte în medie4-5 euro anual pe cărţi. Această cifră este însă una estimată deediturile locale, care mai susţin că valoarea pieţei de carte seridică la 80- 100 de milioane de euro.

"În România piaţa de carte nu estereglementată, de aceea distribuitorii de carte străini (grupulAlexandra, proprietarul unei reţele de 80 de librării în Ungaria şigrupul Libri-n.red.), ale căror modele de business se aplică cusucces în alte ţări, au renunţat să mai dezvolte librării pe piaţaromânească. La noi nu există alianţe în sistemul de distribuţie decărţi aşa cum se întâmplă în Franţa sau în Germania, nu existăacţiuni concertate, de aceea nici măcar nu putem să vorbim de marjede profit de 2%." Cărtureşti lucrează cu peste 300 de furnizori dinţară şi din străinătate, circa 60% din cifra de afaceri fiindgenerate de vânzările de cărţi, potrivit datelor de pe site-ulcompaniei şi declaraţiilor anterioare ale reprezentanţilorCărtureşti. Lanţul Cărtureşti operează în prezent 12 magazine, cecumulează o suprafaţă de retail de aproape 3.000 de metripătraţi.

"Contextul economic este de aşa natură încâtnu excludem închiderea unor librării", a spus Şerban Radu, fără aoferi alte detalii.

Printre măsurile pe care le-au luatproprietarii Cărtureşti anul acesta pentru stimularea vânzărilor senumără reduceri la preţul cărţilor, dar şi introducerea unorpachete promoţ ionale de tipul "cumperi două cărţi şi primeş ti unaîn plus" sau "cumperi trei şi mai primeş ti una". "Reducerile numai garantează creşterea vânzărilor. Chiar dacă am avut promoţ iinenumărate, vânzările pe metru pătrat sunt în scădere."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO