Mediafax.biz Exclusiv

Cataramă vrea să ducă Elvila la 100 de magazine până în 2015, în timp ce exportul ar ajunge la 50% din vânzări

Cataramă vrea să ducă Elvila la 100 de magazine până în 2015, în timp ce exportul ar ajunge la 50% din vânzări

Autor: Ioana David

08.02.2012, 20:05 297

"Creşterea a avut la bază exportul care a ajuns la 40% (din total n.red.) comparativ cu 35% (anul anterior- n.red.)", a spus Viorel Cataramă într-un interviu acordat Ziarului Financiar.

Totodată, profitul din exploatare al companiei a fost de 2,5% în 2011.Elvila operează fabricile Elmoberom Beiuş, Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni, dar şi o reţea care numără 55 de magazine, dintre care aproximativ 40% în regim de franciză.Compania a angajat anul trecut 100 de oameni, iar planul de dezvoltare pentru următorii patru ani prevede de asemenea ca anual să mai fie angajate 100 de persoane.

Merge înainte cu extinderea

În primele şase luni ale acestui an, Elvila are în vedere să deschidă şase magazine cu suprafaţe între 3.000 şi 5.000 mp la Craiova, Turnu Severin, Sibiu, Piteşti, Iaşi şi Bucureşti Militari.

Cataramă, antreprenor cu o experienţă de mai bine de 20 de ani în business, spune că este o perioadă bună pentru a merge înainte cu planurile de dezvoltare.Cataramă, 55 de ani, este unul dintre primii investitori din industria mobilei, el punând bazele grupului de firme în 1990.

El a lucrat încă de dinainte de 1989 în industria mobilei, când a fost director pentru Europa de Est al unei firme belgiene de mobilă. În 1991 a cumpărat fabrica de mobilă de la Beiuş cu 2,4 milioane de dolari, pe care o are şi astăzi, iar apoi a restructurat-o cu bani proprii. În prezent, grupul este unul dintre cele mai mari din piaţa mobilei, pentru care cel mai bun a fost 2008, când rulajul a atins 130-135 mil. euro.

"Începând cu 2011 piaţa este foarte bună pentru contractele de închiriere, pe când în 2007-2008 era aproape imposibil să semnezi contracte rezonabile. Chiria reprezintă un procent din cifra de afaceri", a explicat Viorel Cataramă.

Retailerul a început să deschidă magazine de dimensiuni mai mari de anul trecut şi tot de atunci îşi leagă chiria de rulajul unităţii deschide.

"Este o mişcare corectă pentru o perioadă de criză", a adăugat Cataramă, care nu a dorit să precizeze care este procentul negociat cu proprietarii de spaţii.

Investiţia medie într-un magazin este de 500.000 de euro, bani care se concretizează în stocul de marfă şi cheltuielile cu deschiderea. Fondurile sunt proprii însă compania poate apela la credite dacă situaţia o va impune.

Pentru fiecare unitate nouă ce se va deschide, compania va angaja în medie 30 de persoane. Pentru a doua parte a anului, Elvila se gândeşte să deschidă în Târgu Mureş, Suceava, Timişoara, Arad şi Cluj. Totodată printre magazinele ce urmează să fie deschise în acest an se numără şi patru unităţi închise în trecut, care acum sunt redeschise.

"La sfârşitul anului 2015 vrem să ajungem la 100 de magazine şi ne propunem ca exporturile să ajungă la 50% din cifra de afaceri".

După Mobexpert

Patru dintre magazinele pe care Elvila le va deschide sunt situate în apropierea celor de la Mobexpert, pentru că, în opinia proprietarului Elvila, în oraşele de provincie piaţa de mobilă va fi localizată în zona în care se află cei doi retaileri.

Potrivit lui Cataramă cele două companii nu sunt rivali direcţi poziţionându-se pe segmente de preţ diferite: Mobexpert pe segmentul mediu şi superior iar Elvila pe segmentul "de la mediu în jos".

Este vorba despre magazinele dinOradea(Era shopping Park),Sibiu(Shoppig City Sibiu),Piteşti(JupiterCity).

În legătură cu apropierea dintre cele două magazine, Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, spune că poate să fie bine, dar poate să fie şi rău şi doar timpul va arăta acest lucru, el concentrându-se pe cum să-şi facă "treaba cât mai bine".

Cu toate acestea, magazinul Mobexpert din zona comercială Băneasa este situat vizavi de IKEA, iar Şucu îşi aminteşte că după venirea IKEA vânzările au crescut practic peste noapte. Nordul Capitalei este tentant şi pentru un alt retailer, kika, care ar vrea să deschidă aici şi este interesat de achiziţia terenului.

Este atent la profitul din exploatare

Până în 2015, Viorel Cataramă spune că ar vrea să crească cu 3-5%în fiecare an, dar că importantă este păstrarea profitului din exploatare. Până acum acest indicator nu a putut să fie păstrat, deoarece pe fondul scăderii preţului la mobilă a coborât de la 8-10% în 2008 la aproape 2%.

"Am avut promoţii şi am făcut tot ce am putut ca să vindem", a mai spus Cataramă.

Începutul de an a fost bun pentru omul de afaceri, care a văzut cum în luna ianuarie exporturile s-au majorat cu 36%, în timp ce piaţa internă a fost şi ea în ascensiune cu un plus de 7,1%.

"Piaţa Germaniei este de necrezut. Miracolul economiei germane are repercusiuni în practică", mai spune Catarmă.

În ianuarie, Elvila este puţin peste estimări. Fabricile lui Cataramă lucrează acum la capacitate maximă sau aproape de aceasta, iar în continuare planul este să înceapă să se lucreze în schimburi.Dacă situaţia o va cere, el spune că poate scoate din conservare fabrica pe care o are la Piatra-Neamţ.

România nu e El Dorado, dar nici nu e în cea mai rea situaţie

Întrebat cum văd partenerii săi de afaceri din alte state România, Cataramă a răspuns că nu este statul european în cea mai rea situaţie, dar nici nu esteEl Dorado.

Ca antreprenor el se confruntă cu probleme precum fiscalitatea ridicată, taxele aferente salariilor care sunt foarte mari, schimbările dese de legislaţie, în timp ce politica Guvernului nu stimulează consumul.

Despre posibilitatea apariţiei unei bănci româneşti, Cataramă este de părere că acest lucru este puţin probabil să se întâmple deoarece oamenii de afaceri nu sunt uniţi, iar lipsa de unitate a fost o problemă în ultimii 20 de ani în România.

De la viitorul Guvern se aşteaptă să reducă TVA la 19-20%, cota unică la 10% şi să nu impoziteze salariile de până la 1.500 de lei, ceea ce ar relansa consumul şi în acest fel economia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO