Mediafax.biz Exclusiv

Cei mai mari patru jucători din piaţa asigurărilor abia mai reuşesc să strângă 630 mil. euro. Vedeţi aici topul celor mai valoroase companii

Cei mai mari patru jucători din piaţă reuşesc să mai strângă doar 630 mil. euro. Vedeţi aici topul celor mai valoroase companii de asigurări

Autor: Ciprian Botea

17.12.2011, 09:24 1872

Valoarea companiilor de asigurări a scăzut comparativ cu anul trecut pe o piaţă aflată în cădere liberă, având în vedere că în 2010 numai Allianz, Omniasig şi Groupama valorau împreună peste 650 milioane de euro. Piaţa asigurărilor scade de trei ani consecutiv şi a ajuns în prezent sub pragul de 2 miliarde de euro, pe care îl depăşise în 2008.

Allianz-Ţiriac a rămas cea mai valoroasă companie locală de asigurări, chiar dacă nu mai ocupă primul loc din piaţă după volumul afacerilor. Valoarea de piaţă a asigurătorului a scăzut însă cu 28% faţă de anul trecut, fiind estimată în prezent la 198 milioane de euro, adică 80% din primele brute subscrise de asigurător anul trecut.

Valoarea Allianz-Ţiriac a scăzut în condiţiile în care afacerile companiei nu au dat semne de revenire nici după primele nouă luni din acest an, când primele subscrise au scăzut cu 18% şi au ajuns la echivalentul a 142 milioane de euro. Allianz-Ţiriac pierduse 20% din afaceri pe parcursul anului trecut, când a coborât pe poziţa a doua în piaţa asigurărilor, după şapte ani consecutivi în fruntea clasamentului.

Asigurătorul se situează în acest moment pe locul 64 în clasamentul celor mai mari asigurători de pe piaţa locală, după ce anul trecut ocupa poziţia 52. Valoarea companiei a scăzut cu 28% faţă de anul trecut. Allianz-Ţiriac a raportat în 2010 o pierdere netă de 4,5 milioane de euro, acesta fiind primul rezultat negativ din ultimul deceniu.

Compania este prezentă atât pe segmentul asigurărilor de viaţă, cât şi pe cel al asigurărilor generale, dar cea mai mare parte a afacerilor este concentrată pe vânzarea de poliţe auto, scăderea cererii pentru acest tip de produse fiind principalul motiv pentru scăderea afacerilor asigurătorului. Allianz-Ţiriac este condusă din primăvara anului trecut de indianul Rangam Bir.

Grupul german Allianz deţine 52% din acţiuni, iar compania Vesanio Trading, un off-shore înregistrat în Cipru deţinut de omul de afaceri Ion Ţiriac, are 44,5%. O participaţie de 2,7% din acţiuni are şi Cristian Constantinescu, cel care a fondat practic compania în 1993 şi a condus-o până anul trecut.

A doua cea mai valoroasă companie de asigurări este Omniasig, companie deţinută de asigurătorul austriac Vienna Insurance Group (VIG).

Asigurătorul are o valoare de piaţă de 168 milioane de euro, în scădere cu 28% faţă de anul trecut. Omniasig este evaluată astfel la un multiplu de aproape 0,8 din primele brute subscrise în 2010, în condiţiile în care anul trecut asigurătorul fusese evaluat la un multiplu de 0,9.

Compania se află în acest moment pe locul 83 în topul celor mai valoroase firme locale după ce anul trecut ocupase poziţia 58. Omniasig a avut anul trecut un profit de numai 800.000 de euro, comparativ cu un rezultat net de 12 milioane de euro în 2009.

Omniasig urmează să fuzioneze anul viitor cu BCR Asigurări în contextul în care acţionarul majoritar al celor două companii (asigurătorul austriac Vienna Insurance Group) şi-a revizuit strategia la nivel internaţional şi a renunţat la politica multibrand pe care a promovat-o până acum. Noua companie ar urma să devină liderul pieţei locale de asigurări.

Asigurătorul a trecut anul acesta printr-un punct de cotitură după ce Constantin Toma, cel care conducea compania de 16 ani, fiind practic fondatorul acesteia, a părăsit funcţia de director general pentru a se ocupa de propria afacere în domeniul asigurărilor - societatea Platinum. Austriecii l-au adus în locul său pe Artur Borowinski, care a fost anterior directorul financiar al filialei poloneze a grupului VIG. Astra Asigurări, controlată de omul de afaceri Dan Adamescu, a rămas cea mai mare companie din piaţa asigurărilor după primele nouă luni din acest an, dar se situează abia pe locul trei în clasamentul celor mai valoroase firme de asigurări.

Astra este evaluată la 135 milioane de euro, adică la un multiplu de 0,5 din primele brute subscrise în 2010, comparativ cu un un multiplu de 0,8 în cazul Allianz-Ţiriac sau Omniasig.

Astra intră pentru prima dată în topul celor mai valoroase 100 de companii locale.

Compania a subscris prime de 870 milioane lei în perioada ianuarie-septembrie şi a făcut un profit de patru ori mai mare, respectiv de 78 milioane de lei. Afacerile au crescut uşor datorită vânzărilor mai mari de poliţe de asigurare a locuinţelor, după ce în anii trecuţi motorul afacerilor au fost asigurările de răspundere civilă auto.

Dan Adamescu a răscumpărat în această vară de la grupul austriac Uniqa o participaţie de 27% din acţiunile Astra, pentru care a plătit circa 25 milioane de euro, atunci compania fiind evaluată la un multiplu de numai 0,37 din primele brute subscrise.

Uniqa cumpărase pachetul de 27% din acţiunile Astra în 2005 tot de la Dan Adamescu, valoarea tranzacţiei de atunci fiind de 10 mil. euro, austriecii încasând astfel de 2,5 ori mai mult decât au plătit în urmă cu şase ani. Planul iniţial era ca Uniqa să devină acţionarul majoritar al Astra, dar cei doi acţionari nu s-au înţeles la preţ.

Francezii de la Groupama au pierdut cotă de piaţă în ultimii doi ani, dar au reuşit să-şi menţină poziţia a patra pe segmentul asigurărilor generale, unde au subscris prime de 506 milioane de lei (circa 118 mil. euro) în primele nouă luni din acest an. Per total, afacerile companiei au însumat 551 milioane de lei în perioada ianuarie-septembrie, în scădere cu 10% faţă de anul trecut.

Groupama a intrat pe piaţa din România în 2007 şi de atunci a cumpărat trei companii - Asiban, BT Asigurări şi OTP Garancia - investind peste o jumătate de miliard de euro pentru a crea a patra companie după volumul primelor brute subscrise .

Brandul Groupama sa lansat oficial pe piaţă în septembrie 2009, prin fuziunea dintre Asiban şi BT Asigurări. Anul trecut, compania a absorbit şi portofoliul OTP Garancia, fosta societate de asigurări a OTP.

Compania este evaluată la 132 milioane de euro, în scădere cu 8% faţă de anul trecut, când valoarea de piaţă a companiei fusese stabilită la 144 milioane de euro. Asigurătorul este evaluat astfel la un multiplu de aproape 0,7 din primele brute subscrise în 2010.

Francezii au plătit înainte de criză 450 mil. euro pentru cele trei companii locale pe care le-au preluat, alte 128 mil. euro reprezentând majorări de capital.

Francezii au continuat să aducă bani la subsidiara locală şi după fuziune, în ultimii doi ani având loc mai multe majorări de capital, cu o valoare cumulată de câteva zeci de milioane de euro.

Ultima majorare de capital a avut loc în februarie anul acesta, fiind în sumă de 4,5 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO