Mediafax.biz Exclusiv

Cele 16 şantiere de autostrăzi aduc 700 mil. euro în buzunarele constructorilor anul acesta

Cele 16 şantiere de autostrăzi aduc 700 mil. euro în buzunarele constructorilor anul acesta

Autor: Andreea Neferu

25.07.2011, 00:06 2887

În condiţiile în care economia este deaşteptat să crească anul acesta cu 1,5%, până la 124 de miliarde deeuro, construcţiile de autostrăzi vor reprezenta circa 0,5% dinProdusul Intern Brut. Pe de altă parte, lucrările la autostrăzi sevor ridica la aproape 8% din valoarea pieţei locale aconstrucţiilor, de 9-9,5 miliarde de euro.

Analiza ZF ia în calcul atât cele şapte şantiere la care selucrează în prezent (Bucureşti - Moara Vlăsiei, Moara Vlăsiei -Ploieşti, Medgidia - Constanţa, Arad - Timişoara, Deva - Orăştie,varianta de ocolire a municipiului Arad, respectiv Constanţa), darşi cele nouă tronsoane pe care lucrările ar urma să înceapă înaugust, potrivit celor mai recente declaraţii ale reprezentanţilorMinisterului Transporturilor (două loturi pe Nădlac- Arad, douăloturi pe Timişoara - Lugoj, un lot pe Lugoj- Deva şi patru loturipe Orăştie - Sibiu).

ZFnu a luat în calcul şi tronsonul Suplacu de Barcău - Borş (64 dekilometri) de pe Autostrada Transilvania, întrucât lucrările sedesfăşoară în ritm redus din cauza faptului că anul acesta nu afost alocat niciun ban pentru această şosea.

Valoarea cumulată a contractelor pentru aceste autostrăzi seridică la circa 2,2 miliarde de euro, fondurile pentru finanţarealor provenind atât de la bugetul de stat, cât şi din credite de laBanca Europeană de Investiţii sau din fonduri europene.

Deşi şi anul acesta în construcţiile de autostrăzi vor intrasute de milioane de euro, rezultatele nu vor fi pe măsură. În 2011ar urma să fie deschise circulaţiei doar tronsoane parţialfinalizate, precum şi autostrada Moara Vlăsiei -Ploieşti, cu o lungime de 42,5kilometri.

Laînceputul anului 2011 Compania Naţională de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale din România (CNADNR) anunţa că va inaugura anul acesta 83de kilometri de autostrăzi, la care urma să se adauge încă 34 dekilometri de centuri la standard de autostradă. La jumătatea anuluiCNADNR a arătat însă că anul acesta nu se vor finaliza întotalitate autostrăzile anunţate, ci doar parţial, urmând să fiefuncţională câte o bandă pe sens. Astfel, porţiunile care au celemai mari şanse să fie deschise circulaţiei anul acesta, chiar şiparţial, sunt Medgidia - Constanţa şi Arad - Timişoara, la care seadaugă variantele de ocolire la standard de autostradă ale oraşelorConstanţa şi Arad.

Florin Popa, managing partner al Vitalis Consulting: „Datorită necesităţii acute de conectare a sistemului românesc de infrastructură la cel din UE, probabil că finalizarea autostrăzilor care să lege Bucureşti de Nădlac se va întâmpla mai devreme decât ne-am aştepta.“ Pede altă parte, singurul tronson de autostradă care ar urma să fiefinalizat în 2011 este Moara Vlăsiei Ploieşti, care în urmă cu treiluni risca să îşi piardă constructorii, şi anume firmele SpeditionUMB, Tehnostrade (ambele companii fiind controlate de DorinelUmbrărescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu) şi PA&COInternational (Costel Căşuneanu), pentru că MinisterulTransporturilor transmisese consorţiului constructor o notificarede reziliere a contractului.

Motivul era faptul că firmele controlate de cei trei regi aiasfaltului au cerut suplimentarea contractului cu 47%, echivalentula circa 100 de milioane de euro, şi au părăsit timp de 16 lunilucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 aitronsonului. Ulterior, constructorii au renunţat la pretenţiilefinanciare şi s-au angajat să finalizeze tronsonul până la finalulanului, astfel că dacă la începutul anului această autostradă nicimăcar nu era luată în calcul pentru 2011, acum a devenit singuradespre care se vorbeşte că va fi inaugurată anul acesta.Cu toate acestea, şansele ca acest tronson să fiedeschis circulaţiei în decembrie 2011 sunt minime.

"În prezent, la Moara Vlăsiei, un sat situat pe Drumul Judeţean101, nu este construit niciun pod din viitorul nod rutier de peautostrada Bucureşti -Ploieşti.Singurulpod din zona respectivă este construit parţial la viitorul nodrutier din Comuna Gruiu pe DJ101B, care ulterior va prelua traficulspre Capitală din zona rezidenţială de la Snagov. La acest nod sepoate vedea clar faptul că sunt utilaje care lucrează la viitoareaautostradă, însă la fel, se observă că aceste lucrări sunt departede a putea fi terminate în 2011", spune Bogdan A., un economist de27 de ani, care circulă frecvent pe ruta Bucureşti -Ploieşti.

Ministerul Transporturilor are în plan să finalizeze până lasfârşitul lui 2012 încă 276 km de autostradă, potrivit unor hărţiprezentate anterior de instituţie.Astfel,România ar putea avea peste un an 590 de kilometri de autostradă,în condiţiile în care în prezent are doar circa314 kilometri.

"Este clar că avem o evoluţie ascendentă a lucrărilor deinfrastructură la nivel naţional. Datorită necesităţii acute deconectare a sistemului românesc de infrastructură la cel dinUniunea Europeană, probabil că finalizarea autostrăzilor care sălege Bucureşti de Nădlac se va întâmpla mai devreme decât ne-amaştepta", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei deconsultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

Anul acesta, Ministerul Transporturilor are un buget deinvestiţii de circa 8 mld. lei (aproape 2 mld. euro), mare partedin această sumă urmând să revină CNADNR, care are în subordineinfrastructura "mare", adică autostrăzile şi drumurile naţionale.În 2010, CNADNR a avut la dispoziţie fonduri de 7,3 mld. lei (1,7mld. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO