Mediafax.biz Exclusiv

Chiriile mari şi preţurile pe măsură au dus la dispariţia a peste 50 de cafenele bucureştene în doi ani

Chiriile mari şi preţurile pe măsură au dus la dispariţia a peste 50 de cafenele bucureştene în doi ani

Autor: Cristina Rosca

31.07.2011, 18:21 314

Motivele care au dus la această situaţie au fost chiriile,preţurile mari practicate şi faptul că obiceiul de a bea cafea înoraş este abia la început.

"Cafenelele au fost segmentul de pe piaţa restaurantelor cel maiafectat de criza financiară. Motivul care stă în spatele acesteisituaţii este faptul că este un segment mai uşor de evitat. Dacăoamenii au de ales între a ieşi să ia masa la prânz şi a ieşi săbea o cafea şi să mănânce o prăjitură, este logic că vor renunţa lacafea sau la prăjitură", explică Dragoş Petrescu, proprietarullanţului de restaurante City Grill şi administratorul Caru' cuBere, care deţine şi cafenele City Cafe. Petrescu mai spune că unuldintre motivele care a îngreunat situaţia pentru jucătorii de pepiaţa cafenelelor este faptul că în anii de boom chiriile au foststabilite la un nivel nesustenabil, iar preţurile produselor dincafenele au fost în consecinţă.

Preţul mediu al unei cafe latte variază între 9 şi 15 lei încazul produselor vândute de lanţurile aduse în franciză pe piaţalocală.

"Cei care deţin doar cafenele au stabilit preţuri mai maripentru că ei trăiesc doar din băuturi şi dulciuri", adaugă Petrescu, care deţine în total 14 restaurante şi patru cafenele. El maispune că pentru acest an nu mai are în plan să deschidă nicio nouăcafenea, dar a inaugurat până acum două City Cafe (Bucureşti -Otopeni, Bucureşti - Sevastopol).

Cum s-au evaporat aproape 50 de cafenele

Lapolul opus, lanţul de cafenele Turabo, unul dintre cele mai extinsede pe piaţa locală în perioada de boom, a rămas cu 12 unităţi, faţăde 44 în noiembrie 2009.

"Am păstrat locaţiile care generează profit. Am analizatsituaţia şi am decis să păstrăm doar ce era productiv", spune TudorDragomir Niculescu, proprietarul Turabo. El explică de asemenea căunul dintre motivele care au stat în spatele deciziei sale de aînchide cafenele a fost nivelul ridicat al chiriilor stabilit în2007-2008. În martie 2009 compania Victoria Holding, care deţineCity Mall, aflat în prezent în faliment, a cerut intrarea îninsolvenţă a companiei BRTV Grup, care operează cafenelele Turabo.Curtea de apel Bucureşti a suspendat această cerere în iunie anultrecut. Anul acesta Victoria Holding a cerut din nou intrarea îninsolvenţă a BRTV Grup, iar o decizie în acest sens urmează să seia în octombrie, potrivit Tribunalului Bucureşti.

Societatea BRTV Grup, care operează cafenelele Turabo şi centrulde evenimente Turabo Grand Ballroom, a avut afaceri de 10,2 mil.lei (2,77 mil. euro) şi profit de circa 188.000 de lei în 2008,potrivit ONRC, acestea fiind ultimele date disponibile deoarececompania nu a depus bilanţul pe 2009. Niculescu spune însă că acumsituaţia s-a stabilizat, motiv pentru care îşi reia planurile deexpansiune şi chiar are în plan să deschidă până la finalul anuluidouă cafenele în Bucureşti şi două în afara ţării în Malta şiQuatar. În urmă cu câteva luni proprietarul Turabo afirma că seaflă în negocieri cu un fond de investiţii pentru a vinde 30-35%din compania prin care este operat lanţul de cafenele.

Acum el spune că odată cu stabilizarea situaţiei a decis să numai vândă.

"La începutul lunii septembrie vom deschide în Malta şi până lafinalul anului în Quatar. Am ales aceste două ţări pentru că s-auivit oportunităţile necesare. În cazul Maltei, spre exemplu, amoptat pentru această piaţă pentru că este aproape de România şitotodată este similară ca piaţă celei din România." În prezent,dintre cele 12 cafenele operaţionale, unitatea din Piaţa Romană,una dintre cele mai cunoscute ale grupului, este închisă pentrurenovare potrivit oficialilor companiei. "Cafeneaua se va deschideîn două săptămâni", spune Niculescu. Anterior, în zona PiaţaRomană, pe Dorobanţi lângă clădirea Facultăţii de Cibernetică, ASE,a mai existat o cafenea Turabo, care a fost însăînchisă.

Tot în Piaţa Romană a fost închisă şi cafeneaua Costa Coffee.Reprezentanţii Coffee Management, care deţin franciza pentru CostaCoffe, nu au putut fi contactaţi pentru a explica motivele pentrucare a fost închisă cafeneaua.

Compania Coffee Management a intrat în insolvenţă în mai 2010.Potrivit informaţiilor publicate la Ministerul de Finanţe, companiaavea în 2009 o cifră de afaceri de 4,9 milioane de lei (1,16 mil.euro), pierderi de 1,4 milioane de lei (0,3 mil. euro) şi datoriitotale de 5,8 milioane de lei (1,37 mil. euro). În acelaşi ancompania administra o reţea de nouă cafenele.

Cafenelele Cup & Cino, în insolvenţă

Tot în insolvenţă se află şi compania Sebra Francize, potrivitdatelor de pe site-ul Registrului Comerţului, firma din grupulcontrolat de Octavian Radu care operează francizele din domeniulcafenelelor şi restaurantelor.

Sebra Francize a cerut la începutul lunii mai intrarea îninsolvenţă, după ce a acumulat datorii de 4,5 milioane euro cătrebănci şi furnizori.

Compania administra două cafenele Cup & Cino în Bucureşti şirestaurantul Vapiano. În prezent niciuna dintre cele două cafeneledin Bucureşti nu mai este deschisă, însă restaurantul încăfuncţionează.

"Ultima a fost închisă cafeneaua din Băneasa în luna iunie. Înprezent nu mai există nicio unitate funcţională pe segmentulcafenelelor. Restaurantul Vapiano însă funcţionează", a spus DaniaFlorea, contabil al firmei Sebra Francize.

De ce nu merg cafenelele?

Alexander Athanassoulas, directorul executiv al companiei eleneStirixis, specializată în amenajarea spaţiilor comerciale, crede căunul din tre factorii care poate explica dispariţia mai multor zecide cafenele de pe piaţa locală este consumul redus decafea.

"Consumul de cafea în România este mic comparativ cu alte ţăridin regiune. Potrivit ultimelor date, România este pe poziţia a49-a la nivel mondial în ceea ce priveşte consumul de cafea, cudoar 2,3 kilograme pe an de persoană. În Italia o persoană consumă5,9 kilograme, iar în Germania 6,4 kilograme, de aproape trei orimai mult de cât în România. Acest lucru se repercutează şi asupraconsumului de cafea în oraş, fie că vorbim despre statul efectiv încafenea sau la vizitele de tip takeaway." El spune astfel că înRomânia aceste vizite sunt mult mai rare decât în alte state, undeexistă deja o cultură a ieşitului la cafea.

Athanassoulas mai explică însă că în ultimii ani "o combinaţiede reducere a bugetului de cheltuieli, o scădere lentă a preţurilorla chirii, incapacitatea jucătorilor din domeniu de a veni cuproduse şi specialităţi noi, lipsa de experienţă a clienţilor şispaţiile neatrăgătoare în care se aflau cafenelele au condus lascăderea profitabilităţii acestora".

Înperioada de boom românii începuseră să prindă gustul ieşitului înoraş, însă criza financiară, care a redus consumul cu peste 14%cumulat în 2009 şi 2010 i-a determinat pe români să îşi revizuiascăbugetele.

"Nu se simte o revenire a consumului. Situaţia la noi s-astabilizat pentru că am ales doar cafenelele productive şi le-amînchis pe celelalte", explică Niculescu, proprietarulTurabo.

Şiîn cazul Gloria Jean's, unul dintre puţinele lanţuri de cafenelerămase pe piaţă, numărul clienţilor a scăzut anul trecut cu 5% faţăde 2009, la circa 44.000 de persoane pe lună. Mai mult, în urmă cucâteva luni, Radu Marinescu, direc torul general al firmei GourmetPro ducts Servicii care deţine master franciza Gloria Jean's,spunea că estimările sunt pesimiste. În România există opt cafenelesub brandul Gloria Jean's, dintre care 6 în Bucureşti şi două laPiteşti şi Brăila, care au avut anul trecut vânzări de circa 1,5milioane de euro, în scădere cu 5% comparativ cu 2009.

Radu Marinescu a afirmat că lanţul pe care îl conduce şi-apropus însă extinderea cu încă cinci unităţi în următorii doi ani,urmând ca în patru ani numărul cafenelelor să ajungă la 20. Încondiţiile scăderii consumului şi al reducerii numărului de vizitela cafenele, numărul de noi unităţi deschise s-a redus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO