Mediafax.biz Exclusiv

Cramele Recaş au bătut palma cu Tesco şi au livrat un milion de sticle de vin către retailerul britanic

Cramele Recaş au bătut palma cu Tesco şi au livrat un milion de sticle de vin către retailerul britanic

Autor: Ioana David

11.03.2012, 18:27 402

"În România vânzările cresc mai rapid ca anul trecut (…) Acordăm atenţie tot mai mare segmentului mediu de 15-20 de lei. Acesta va fi viitorul", a spus Philip Cox, unul dintre acţionarii Recaş.

Recaş, care deţine 970 de hectare de viţă-de-vie în judeţul Timiş, reprezintă un grup de trei companii, Cramele Recaş SA (care deţin crama), Cramele Recaş Prod (care deţin via) şi Cramele Recaş Group (care se ocupă de comerţ şi distribuţie), a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 18 mil. euro anul trecut, în creştere cu 30% com parativ cu 2010. Potrivit unei analize a ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe, în 2010 Recaş (cu numai una dintre firme) s-a aflat pe locul şapte în topul celor mai mari producători de vin de pe piaţa locală.

Pentru 2012 compania şi-a propus o creştere de 22%, iar în primul trimestru estimează un plus de 25% al businessului.

Recaş se numără printre cei mai mari exportatori de vin de pe piaţa locală, potrivit datelor prezentate, aproximativ 40% din livrări făcându-se la export în state precum Marea Britanie, SUA, Japonia, Suedia, Canada, Estonia, Slovacia.

"Anul trecut exporturile au crescut cu 130%. Anul acesta am vrea să creştem cu 30% la export. Cea mai mare piaţă externă este Marea Britanie", a mai spus Philip Cox.

Vânzări de 1 mil. euro către Tesco în primul an de parteneriat

Cramele Recaş a început anul trecut un parteneriat cu Tesco, unul dintre cei mai mari retaileri din lume, care nu este însă prezent pe piaţa locală. În 2011, compania a vândut un milion de sticle, iar anul acesta Recaş ar vrea să vândă 1,2 milioane de sticle către retailerul britanic.

Elvira Cox, directorul de export al companiei, a explicat faptul că brandurile cu care compania este prezentă în UK sunt diferite de brandurile de pe piaţa locală şi că semnarea acordului cu Tesco s-a făcut după mai mulţi ani de tatonări, în care Tesco a urmărit activitatea companiei româneşti. Vinul de Recaş ajunge în Tesco la preţuri de 5,99 lire/sticla, potrivit datelor lui Philip Cox.

În UK, compania mai este prezentă şi în lanţul Sainsbury.

"Ţinta noastră este ca exporturile să ajungă la jumătate din rulaj", a mai spus Philip Cox.

El a explicat faptul că perioada actuală este favorabilă exporturilor de vin, deoarece statele din emisfera sudică, importanţi concurenţi ai producătorilor europeni, se confruntă cu probleme legate de monedele proprii, ceea ce oferă posibilităţi europenilor, inclusiv producătorilor români.

În ultimii ani, România nu s-a poziţionat ca o ţară exportatoare de vin, producţia fiind aproape integral absorbită de piaţa internă.

Mai mult, clasată pe locul zece în lume după suprafaţa ocupată cu viţă-de-vie, România se situează abia pe locul 32 în topul exportatorilor de vin, cu livrări mai mici de 100.000 de hectolitri anual, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIVV), fiind depăşită de toate statele vecine, Moldova, Bulgaria, Ungaria şi Serbia.

Vii noi cu fonduri europene

Philip Cox a mai spus că în ultimii patru ani la Cramele Recaş au fost plantate 400 de hectare de viţă-de-vie, banii venind din fonduri europene. În acest caz, costul unui hectar a fost de 13.000 de euro.

Toţi producătorii din industria vinului au atras fonduri europene, dar au existat şi bran duri noi care au apărut pe piaţă graţie fondurilor europene. Potrivit unei analize recente a ZF, sectorul viei şi vinului a atras fon duri europene de peste 166 mil. euro în intervalul 2007-2011, cele mai mari fiind în ultimii doi ani, când sumele puse la dispoziţie au fost absorbite integral.

În legătură cu preţurile la care se mai tranzacţionează terenuri cu vii sau pe care se pot planta vii, Philip Cox a spus că depind de zonă, şi că acestea sunt mai ridicate dacă sunt mai aproape de oraş. În zona Timişoarei, terenurile fără vii costă 3.000 - 5.000 de euro pe hectar, iar plantările ulterioare se fac la preţuri de peste 17.000 de euro.

Cox a mai anunţat că 2012 va fi primul an în care compania va investi în reclamă, sume care pot ajunge la 10% din totalul celor 4 milioane de euro pe care compania le pune la bătaie pentru investiţii. Anul trecut, investiţiile totale ale Recaş s-au ridicat la circa 5-6 mil. euro.

Compania a lansat recent o nouă gamă de vinuri, Castel Huniade, care potrivit lui Ciprian Roşca, directorul comercial al companiei, a apărut "din necesitatea de a face un rebrandig la Castle Rock, care avea peste 10 ani". Gama cuprinde 4 vinuri albe, un vin roze şi trei vinuri roşii. Compania ar vrea să vândă peste 600.000 de sticle din această gamă.

"Focalizarea noastră va fi pe acest segment de preţ (15-20 de lei - n.red.). Tot ce înseamnă evenimente în HoReCa (hoteluri, restaurante - n.red.) se face pe acest segment de preţ", a mai spus Ciprian Roşca.

Piaţa de vin este estimată la 350 mil. euro, iar cei mai mari jucători sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon, Recaş, Halewood, Tohani şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO