Mediafax.biz Exclusiv

Cum îşi recrutează băncile auditorii interni, angajaţii care îşi petrec trei sferturi din an în deplasări prin ţară

Cum îşi recrutează băncile auditorii interni, angajaţii care îşi petrec trei sferturi din an în deplasări prin ţară

Autor: Adelina Mihai

06.05.2011, 10:14 2699

În cazul BănciiTransilvania, auditorii interni sunt recrutaţi din interior, atâtdin operaţiuni, cât şi de pe partea de credite sau chiar dindepartamentul de resurse umane.

În cadrul BRD,care numără peste 9.300 de angajaţi pe piaţa locală, există treitipuri de teste pentru recrutarea auditorilor interni, printre carese numără cel de evaluare a cunoştinţelor de operare în baze dedate şi cel de logică.

"Un alt testevaluează capacitatea de sinteză şi de analiză. Fiecare candidatprimeşte o serie de articole de ziar pe o temă dată, nu neapăratfoarte legate şi care nu sunt tehnice, iar în urma citirii acestoratrebuie scrie o pagină de sinteză despre subiectulrespectiv.Capacitatea deanaliză a cifrelor se evaluează după ce fiecare candidat primeşte opagină cu tabele şi redactează o analiză detaliată a acestora", aspus Daniel Petrescu, director executiv al departamentului de auditintern al BRD - Groupe Société Générale, care numără 83 deauditori.

În campania derecrutare de anul trecut, BRD a primit aproximativ 2.000 de CV-uripentru poziţii de auditor intern scoase la concurs, din care aufost selectaţi numai 12 candidaţi.

El a mai spus că80% din top managementul băncii provin din departamentul de audit,care este o pepinieră de manageri pentru bancă. De altfel, din 2007până în prezent cel puţin şase auditori din cadrul BRD au fostpromovaţi pe funcţii de management în interiorul băncii.

BancaTransilvania are peste 6.000 de angajaţi, iar 25 dintre aceştialucrează în cadrul departamentului de audit intern.

"În ultimii aniam recrutat auditori interni din interiorul băncii, pentru că aşaconsiderăm că este cel mai bine. În general, auditorii sunteconomişti pentru că ei la rândul lor controlează economişti. Ceamai dificilă parte în această profesie este că ei sunt în delegaţietrei sferturi din an pentru a face controale la unităţile din ţară,pleacă de acasă duminică seara şi se întorc abia vineri", a spusNevenca Doca, director executiv de resurse umane în cadrul BănciiTransilvania.

Salariulunui auditor junior este de 500 de euro net

Un auditorsenior poate ajunge la un salariu de peste 1.500 de euro, însăsalariile auditorilor juniori nu sunt foarte mari şi încep, deregulă, de la 500 de euro net, potrivit datelor din piaţă. Şeful peaudit intern de la BRD spune că în România auditul este o meseriefoarte nouă, reglementată abia în 2004, iar restructurareadepartamentului de audit intern din cadrul BRD a început în 2007.În Franţa, Groupe Société Générale are auditori încă din1864.

"Auditul internreprezintă una din puţinele meserii care oferă o privire deansamblu asupra tuturor departamentelor băncii, atât partea dereţea, cât şi pe cea de centrală.De asemenea, auditul intern dezvoltă abilităţile decomunicare, pentru că auditorul trebuie să ştie să comunicedetaliat celui pe care îl auditează şi sintetic celui căuia trebuiesă raporteze", a mai spus Petrescu.

Standardele internaţionale cer un auditor la 100 deangajaţi

În timp ceauditul extern verifică şi validează conturile băncii şi situaţiilefinanciare, auditul intern este un fel de consultant intern albăncii, care evaluează procesele băncii şi vine permanent cupropuneri pentru a corecta eventualele nereguli. Petrescu spune căraportarea auditorilor interni se face către comitetul de audit,care are în componenţă membri nonexecutivi şi acţionariibăncii.

"Auditoriiinterni sunt responsabili cu planificarea misiunilor de audit, cuderularea acestora, cu găsirea şi documentarea constatărilor şiulterior cu raportarea acestora.

Fiecare echipă ecompusă din 4 şi 12 persoane, lucrează într-o bancă de retail cufoarte multe baze de date, le prelucrează, îşi fac samplingul şimerg ţintit acolo unde riscurile sunt cu adevărat mari, urmărinddacă controalele existente acoperă aceste riscuri", a mai adăugatPetrescu.

Misiunile deaudit presupun deplasări, iar cheltuielile de transport, masă şicazare ale auditorilor nu sunt suportate de unitatea pe care ocontrolează, acesta fiind unul dintre aspectele care asigură eticaîn meserie.

"Auditul sedesfăşoară pe baza unui plan de audit multianual - bazat pe riscuri- şi trebuie să ne asigurăm că într-o perioadă definită misiunilede audit vor acoperi întreg perimetrul grupului BRD în România.Bunele practici de audit intern cer un auditor la 100 de angajaţi",a adăugat Petrescu.

După cinci ani,misiunea se reia, dar cu alte echipe, pentru că acestea se schimbăîn permanenţă pentru a nu se crea o relaţie între "auditor şiauditat".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO