Mediafax.biz Exclusiv

Cum şi-a făcut loc pe piaţă cel mai „grăbit“ mall din România, construit într-o hală

Cum şi-a făcut loc pe piaţă cel mai „grăbit“ mall din România, construit într-o hală

Mallul Electroputere a păstrat structura halei de 50.000 mp a fabricii de locomotive din Craiova

Autor: Cristi Moga

11.12.2011, 18:05 3005

Într-o hală în care în luna martie a acestui an puteau fi observaţi doar câţiva muncitori prin geamurile sparte ale unei clădiri din cărămidă roşie, în ultimele trei săptămâni, de când spaţiul a fost transformat în mall, au fost realizate vânzări de aproximativ 5 mil. euro, potrivit calculelor ZF, din partea unor companii precum Auchan, C&A, New Yorker sau Domo.

Centrul comercial Electroputere, o investiţie estimată la circa 100 mil. euro, nu are deocamdată site oficial, dar a atras o bună parte din retailerii mari prezenţi pe piaţa locală, tocmai datorită faptului că se adresează unei pieţe de peste 300.000 de consumatori a căror principală variantă pentru cumpărături era magazinul Real din oraş sau un drum până la mallurile din Capitală, aflate la o distanţă de peste 200 km.

Nori de praf şi vitrine de magazine

Vinerea trecută, parcarea din jurul fostei hale de 50.000 de metri pătraţi era insuficientă pentru fluxul de maşini existent, deşi în interiorul mallului nu era prea mare agitaţie.

În interior, tavanul extrem de înalt a fost vopsit gri, ţevile sunt la vedere, iar o serie de lustre albe mai reduc din aspectul "de hală".

Deasupra unui spaţiu acoperit cu bannere care anunţă faptul că şi spaniolii de la Inditex sunt printre viitorii chiriaşi, muncitori în salopete lucrează la amenajarea unei zone de foodcourt, care nu este deocamdată funcţională.

Zgomote de ţevi de oţel lovindu-se şi flexuri care te zgârie pe urechi se mai aud din când în când, provocând mici nori de praf, care nu par să îi deranjeze prea mult pe tinerii de la mesele celor câteva cafenele din proiect.

Vitrinele magazinelor sunt frumos colorate, iar pe culoarul din faţa magazinului Auchan sunt arborate câteva zeci de steaguri tricolore.

Dar nu a fost puţin prea forţată inaugurarea acestui prim mall din Craiova, în care cei mai râvniţi retaileri de îmbrăcăminte de pe piaţa locală, Zara şi H&M, au decis să deschidă magazinele abia la primăvară? "Cei de la Auchan au vrut să deschidă cât de curând posibil. Ne-au anunţat că pot deschide chiar şi singuri, dar am vrut să finalizăm şi galeria în acelaşi timp. Lucrurile se îmbunătăţesc însă repede. Tot timpul mai este ceva de făcut, lucru pe care îl observăm şi la proiectul nostru din Focşani, spre exemplu, care este deschis de mai mulţi ani", explică Steven Van Den Bossche, coproprietar al mallului alături de belgianul Kris Carton şi suedezul Magnus Lofgren.

Mallul a ajuns la un grad de închiriere de 97% în decurs de un an, firma de consultanţă imobiliară DTZ Echinox începând contractarea spaţiilor din luna octombrie 2010, iar în prezent mai sunt doar 5-6 spaţii disponibile.

Cea mai bună perioadă a anului pentru deschiderea de centre comerciale este cea de dinaintea sărbătorilor de iarnă, când apetitul pentru consum este mai ridicat, iar un proiect nou este cu atât mai atractiv prin oferta pe care o aduce pe piaţă. Rezultatele de trafic şi de vânzări, comparabile cu ale unor malluri bune din Bucureşti, pot justifica deschiderea mallului în luna noiembrie.

Peste 5 mil. euro din chirii

"Auchan are în week-end circa 13.000 de bonuri pe zi şi 8.000 în timpul săptămânii, în timp ce în întreg proiectul numărul de vizitatori în week-end a ajuns la 50.000 de oameni pe zi.

Mai sunt circa 20 de magazine de deschis, care vor fi funcţionale până în primăvară, când va fi gata şi food-court-ul. Negociem şi cu doi operatori de cinema, iar cei de la Leroy Merlin au structura pentru viitorul magazin, dar vor decide deschiderea lui la şase luni de la intrarea pe piaţă (în martie anul viitor - n. red.)", a mai spus Van Den Bossche.

El estimează că va obţine venituri de circa 5- 6 mil. euro anual din închirierea acestui proiect, astfel că fiecare lună în plus de funcţionare poate însemna venituri de jumătate de milion de euro în dreptul proprietarilor. O bună parte din investiţia realizată până în prezent, peste 30 mil. euro, a fost alocată achiziţiei terenului şi structurii existente. Mai departe, s-a investit în utilităţi, infrastructură şi compartimentări şi mai puţin în finisaje şi detalii, belgienii alegând să nu mascheze identitatea iniţială a construcţiei.

În Polonia sau Germania există malluri construite pe structura unor foste uzine, dar dezvoltatorii au încercat să redea povestea iniţială a zonei prin elemente de arhitectură sau obiecte decorative.

"Nouă ne place acoperişul aşa cum este. Unii chiriaşi români sunt de părere că acest tip de acoperiş dă senzaţia unui proiect cu o arhitectură săracă, alţii ne întreabă când vom monta podeaua de marmură, dar proiectul va rămâne aşa. Directorul cel mare al companiei Auchan a fost aici în urmă cu câteva săptămâni şi a fost plăcut surprins de proiect, iar românii vor înţelege în timp şi acest gen de dezvoltări", spune belgianul.

Deşi strategia iniţială a companiei BelRom, care a mai realizat mai multe parcuri comerciale în România, era de a dezvolta şi vinde repede aceste proiecte, plan care a reuşit pentru trei dintre dezvoltări - în Sibiu, Târgu-Mureş şi Brăila -, Van Den Bossche spune acum că mallul din Craiova "a fost construit pentru copiii noştri, ai acţionarilor".

Steven Van Den Bossche, acţionar BelRomAu făcut doi români milionari

Banii obţinuţi pe primele proiecte realizate local au fost direcţionaţi către alte achiziţii de terenuri, iar Van Den Bossche spune acum că a făcut doi români fericiţi - pe Corneliu Găvăneanu şi Viorel Cataramă - cărora le-a plătit în total 90 de milioane de euro pe două parcele din Bucureşti şi Râmnicu Vâlcea.

"Cu preţul plătit de 110 euro/metrul pătrat la Vâlcea (lui Viorel Cataramă - n.red.), în interiorul oraşului, nu suntem aşa de nervoşi, dar pentru cele 65 de milioane de euro plătite în Colentina (lui Corneliu Găvăneanu - n.red.), la marginea oraşului, suntem mai nervoşi", spune Van Den Bossche, care a ajuns la o înţelegere cu francezii de la Auchan pentru a dezvolta un centru comercial şi în Colentina, Bucureşti, pe terenul fostei fabrici Helitube.

Un alt proiect al belgienilor de pe piaţa locală trebuia finalizat iniţial în iarna acestui an, la Deva, unde francezii de la Carrefour ar trebui să deschidă un hipermarket.

"Am amânat proiectul de la Deva şi săptămâna viitoare (aceasta - n.red.) mă voi întâlni cu şeful Carrefour pentru a stabili data deschiderii, probabil în luna iunie a anului viitor. Vrem să deschidem la Deva şi un magazin de do-it-yourself, dar Bricostore a ieşit din proiect, astfel că negociem cu alte companii din această piaţă."

Belgianul spune că este prezent în România de luni până vineri, uneori şi în weekend, deşi familia sa trăieşte în Belgia, în apropierea graniţei cu Franţa şi a oraşului Lille, de unde familia Mulliez, care controlează grupul de firme Auchan, îşi coordonează afacerile.

Van Den Bossche a venit în urmă cu circa zece ani în România, la invitaţia grupului ING, care avea nevoie de asistenţă în zona construcţiilor.

"Primii cinci ani au fost minunaţi în România. De la jumătatea lui 2008 a devenit greu, dar am decis să rămânem pe termen lung şi am continuat să investim", a conchis belgianul, ale cărui afaceri cu centre comerciale se derulează doar în România.