Mediafax.biz Exclusiv

Discounterii au acoperit toate judeţele ţării şi au ajuns cele mai extinse lanţuri de comerţ

Discounterii au acoperit toate judeţele ţării şi au ajuns cele mai extinse lanţuri de comerţ

Penny Market, Lidl

Autor: Cristina Rosca

02.02.2012, 18:31 308

Germanii de la Lidl şi Penny Market au cucerit piaţa locală, devenind cele mai extinse lanţuri de comerţ modern cu 132 şi respectiv 128 magazine, mizând pe preţ, argumentul suprem în achiziţiile românilor în prezent.

Lidl România, companie intrată pe piaţa locală în urmă cu circa un an, când a preluat Plus Discount, a devenit cel mai extins lanţ de magazine din comerţul modern local, cu un total de 132 de unităţi. Lidl a luat astfel locul germanilor de la Penny, un alt lanţ de magazine de tip discount, care are în total 128 de unităţi.Schimbarea de lider a avut loc în luna noiembrie şi deşi lupta a fost strânsă nu au mai avut loc schimbări în top.

Deşi discounterii ocupă primele poziţii în topul celor mai extinse reţele de comerţ, ei nu se găsesc pe podium şi la ordonarea după cifră de afaceri. Acest din urmă top este condus de Metro Cash&Carry, Kaufland şi Carrefour, fiecare cu afaceri de peste 1 mld. euro.

Toţi cei trei sunt jucători pe suprafaţă mare, magazinele lor având chiar şi peste 10.000 de metri pătraţi şi zeci de mii de produse. La polul opus, discounterii au magazine de sub 2.000 de metri pătraţi, cu doar câteva mii de produse. În contextul în care magazinele au o suprafaţă de până în 2.000 de metri pătraţi şi un număr limitat de produse - faţă de peste 60.000 într-un hipermarket - şi acestea în majoritate mărci private, vânzările per unitate se ridică la doar câteva milioane de euro.

În aceste condiţii, aceşti jucători trebuie să mizeze pe o reţea extinsă de magazine care să le poată asigura vânzări de câteva sute de milioane de euro.

Lidl a intrat pe piaţa locală prin preluarea reţelei de 107 magazine Plus Discount - tot o reţea de magazine de tip discount -, care a avut în 2010 afaceri 345 mil. euro, în creştere de la 307 mil. euro în 2009.

Afacerile Penny Market s-au ridicat în 2010 la 385 mil. euro, în creştere cu 5% faţă de anul anterior. Totodată, o reţea extinsă de magazine poate asigura vizibilitate şi o poziţie puternică pe piaţă în raport cu concurenţa. Mai mult, discounterii pot deschide un număr mai mare de magazine deoarece merg şi în oraşe de chiar sub 30.000 de locuitori, spre deosebire de hipermarketuri care merg doar în localităţi de trei-patru ori mai mari din punctul de vedere al populaţiei.

Deşi au acoperit toate judeţele ţării şi au ajuns şi în oraşe mici, cu doar 10-15.000 de locuitori, cum este cazul oraşului Urziceni din judeţul Ialomiţa, discounterii au în continuare planuri de expansiune.

Retailerul german Lidl a început anul în forţă şi a deschis trei magazine, în Bistriţa (Bistriţa-Năsăud),Craiova(Dolj) şi Paşcani (Iaşi). Dolj era singurul judeţ pe care Lidl nu îl acoperise, însă acum este prezent în toate judeţele din România.

Compania a inaugurat oficial la începutul verii cele 107 unităţi Plus rebranduite, iar la începutul lunii octombrie 11 magazine noi. La finalul lunii octombrie germanii au început să inaugureze în fiecare luni două noi magazine construite de la zero, terminând anul cu 129 de unităţi. În prezent, potrivit informaţiilor anunţate de companie, mai sunt încă trei de deschis în acest an.

Retailerul nu a făcut publice alte planuri viitoare.

Penny Market/Penny Market XXL, a doua cea mai extinsă reţea de magazine de comerţ modern din România, controlată de grupul german Rewe, a inaugurat anul trecut 12 magazine noi şi a remodelat alte 30 (28 Penny Market şi două Penny Market XXL), investind în total 45 de milioane de euro. Mai mult, oficialii companiei spun că vor menţine ritmul de expansiune agresivă şi în 2012.

Sectorul discounterilor numără în prezent doar doi jucători, deşi în urmă cu circa un an numărul era dublu. Anterior şi Profi era încadrat în categoria discounterilor, însă reprezentanţii companiei spun că reţeaua se încadrează în categoria supermarketurilor.

Mai mult, reţeaua Minimax, deţinută de omul de afaceri Dinu Patriciu, era încadrată în categoria discounterilor. În prezent nu se ştie însă care este situaţia lanţului de magazine în condiţiile în care surse din piaţă spun că toate cele 54 de magazine sunt închise, iar la Tribunalul Ilfov există un dosar în care reţeaua Minimax şi-a cerut insolvenţa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO