Mediafax.biz Exclusiv

După bere şi whisky, îşi revine şi piaţa vinului: creşte numărul de magazine-cramă, iar lupta va fi mai dură, spun jucătorii

După bere şi whisky, îşi revine şi piaţa vinului: creşte numărul de magazine-cramă, iar lupta va fi mai dură, spun jucătorii

Autor: Ioana David

08.03.2012, 12:04 809

Estimările pe piaţa de vin apar după ce şi alte băuturi care conţin alcool, cum sunt whisky-ul şi berea, au dat semnale similare, de stabilizare sau de uşoară creştere.

Astfel, din punctul de vedere al volumelor, piaţa berii a avut o creştere de aproape un procent anul trecut, în timp ce vânzările de whisky s-au apreciat şi ele. În 2009 şi 2010 piaţa de bere pierduse 20% în volum.

Tonul optimist al managerilor din industria băuturilor pe bază de alcool arată că au scăpat de criză, după ce şi la nivel macroeconomic consumul a dat primele semne de creştere în trimestrul patru al anului 2011, creând astfel premisele pentru un reviriment uşor.

Ce aduce anul 2012 în industria vinului

"Prognozele Murfatlar pentru 2012 iau în calcul o piaţă în stagnare. Va fi, din nou, un an dificil din punctul de vedere al consumului, în general. În schimb, piaţa de vin pleacă la drum cu un avantaj. În 2011 a reuşit să stopeze şi să recupereze din pierderile anilor precedenţi", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, care estimează că piaţa de vin s-a apropiat anul trecut de 400 de milioane de euro.

Piaţa vinului ar putea să fie împărţită în două segmente: cel al companiilor de talie mare, cum sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon şi altele, care au rulaje de 10-30 milioane de euro şi sunt prezente atât în retail, cât şi în HoReCa (hoteluri, restaurante), şi jucătorii de talie mică, care fie au intrat recent, fie sunt mai vechi pe piaţă, dar au dorit să rămână poziţionaţi în principal în zona HoReCa.

De aceea, în funcţie de dimensiune, jucătorii simt diferit piaţa.

Cramele Recaş, spre exemplu, se aşteaptă la o stagnare a consumului anul acesta în retail. Totodată, Ciprian Roşca, directorul comercial al companiei, aminteşte că pe segmentul premium al HoReCa trendul a fost pozitiv în ultimii ani.

"Lupta va fi tot mai dură în piaţa vinului, din cauza apariţiei a tot mai multor magazine-cramă, care intenţionează să-şi vândă produsele fără intermediari, la preţuri scăzute, cu atât mai mult cu cât la vinurile de retail sunt producători care încă îşi comercializează recoltele din 2008-2009 şi care au ca presiune stocurile de vinuri din 2010", a spus Roşca.

El a adăugat că vor mai apărea jucători noi, de dimensiuni mici, care deţin 20-40 de hectare. Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), spunea recent pentru ZF că în ultimii ani au apărut câteva zeci de producători noi, de dimensiuni mici, în industria vinului.

De obicei, apariţia unui nou jucător este legată de accesarea fondurilor europene, folosite pentru reconversia viţei-de-vie.

Sectorul viei şi vinului a atras fonduri europene de peste 166 mil. euro în intervalul 2007-2011, cele mai mari fiind în ultimii doi ani, când sumele puse la dispoziţie au fost absorbite integral, arată o analiză recentă a ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO