Mediafax.biz Exclusiv

Edyta Kurek, Herbalife: În trecut vânzările directe erau asociate cu persoane cu pantofi nu foarte curaţi şi cu geanta pe umăr, dar lucrurile s-au schimbat

Herbalife: În trecut vânzările directe erau asociate cu persoane cu pantofi nu foarte curaţi şi cu geanta pe umăr, dar lucrurile s-au schimbat

Edyta Kurek, vicepreşedinte East Central Europe & Middle East: Indiferent de ce s-a întâmplat în economie în ultimii ani, sectorul nostru şi-a menţinut ritmul de creştere, un rezultat generat pe de o parte de creşterea numărului de distribuitori şi consultanţi, diversificarea gamei de produse, dar şi de creşterea productivităţii, pentru că există mai mulţi clienţi.

Autor: Ioana David

06.10.2011, 10:42 1343

Acest ritm de creştere este caracterizat de Edyta Kurek, manager care coordonează şi businessul din România, drept unul "sustenabil" pentru o perioadă de recesiune.

"În România avem în jur de 10 angajaţi. În urmă cu doi ani, când am deschis oficial biroul, aveam un singur angajat.Credem că afacerea Herbalife din România va avea un ritm de creştere susţinut, în prezent fiind a doua piaţă din punctul de vedere al ritmului de creştere în Europa", a afirmat Edyta Kurek.

Potrivit datelor Asociaţiei Europene de Vânzări Directe citate de reprezentanta Herbalife (Kurek este şi chairman of the board în cadrul Asociaţiei din Polonia, ţara natală), vânzările directe în România s-au ridicat anul trecut la 177 milioane de euro.

Datele sunt aferente numai vânzărilor companiilor membre ale asociaţiei.

În România fondatorii asociaţiei sunt Amway România Marketing, Avon Cosmetics, Capra Nera by Deesse of Switzerland, GNLD International, Zepter International Import-Export România şi Herbalife.

Conform aceleiaşi surse, cele mai mari pieţe din Uniunea Europeană sunt Germania (2,8 miliarde de euro), Italia (2,4 miliarde de euro), Franţa (1,8 miliarde de euro), Marea Britanie (1,3 miliarde de euro) şi Polonia (0,5 miliarde de euro).

De la industria nucleară la cosmetice via IT

La nivel european, cele mai multe vânzări directe sunt de cosmetice şi de îngrijire personală, conform aceleiaşi surse. Potrivit lui Kurek, în zona din Europa de care se ocupă sunt prezente sute de companii, dar nu toate sunt monitorizate.

"Indiferent de ce s-a întâmplat în economie în ultimii ani, sectorul nostru şi-a menţinut ritmul de creştere, un rezultat generat pe de o parte de creşterea numărului de distribuitori şi consultanţi, diversificarea gamei de produse, dar şi de creşterea productivităţii, pentru că există mai mulţi clienţi", a spus Edyta Kurek.

Iniţial a lucrat ca inginer nuclear, după ce şi-a luat masterul la Universitatea Tehnologică din Moscova, iar apoi a intrat într-un domeniu considerat apanajul bărbaţilor: industria de telecomunicaţii prin cablu şi fibră optică.Astfel a ajuns în cadrul unor firme precum Anixter (companie din domeniul produselor de telecomunicaţii) şi UPC.

"Piaţa tehnologiilor ese una predominant masculină. De fiecare dată când intram într-o companie, petreceam luni de zile încercând să explic că pot înţelege businessul. Ceea ce consuma atâta energie", îşi aminteşte Kurek. După industria IT a intrat în lumea vânzărilor directe, iniţial la Oriflame, unde a deţinut poziţia de managing director al operaţiunilor din Polonia.

"În trecut, modelul nostru de business era uşor în urma altora, timp de mai mulţi ani vânzările directe erau asociate cu persoane cu pantofii nu foarte curaţi şi cu o geantă mare pe umăr, care încercau să te convingă să cumperi un anumit produs de la ele. Acum lucrurile s-au schimbat, e vorba de o relaţie directă cu un consultant (…)", spune ea.

Compania are două depozite la Cluj şi Bucureşti, iar cea mai mare contribuţie la cifra de afaceri o au înlocuitorii de masă, aşa cum sunt shake-urile Formula 1, care au o pondere de circa 35% din vânzări. Cel mai recent produs lansat în România este din categoria gustărilor, Supa de roşii Gourmet.

Fără discounturi

"Nu avem preţuri în catalog şi nu ne bazăm pe discounturi. Catalogul nu lucrează fără distribuitor", a mai spus Kurek, care adaugă faptul că Herbalife creează până la patru cataloage anual pentru prezentarea produselor.

Strategia păstrării preţurilor tot timpul anului este diferită de cea a altor companii din industria vânzărilor directe. Spre exemplu, într-un interviu din luna aprilie a acestui an, Pavlina Marinova, cea care conduce operaţiunile Oriflame în România, spunea că peste 95% din cele 600 de produse afişate în fiecare catalog Oriflame sunt la ofertă, la reduceri sau la promoţii deoarece românii vânează întotdeauna cel mai bun preţ.

"Consumatorii din Europa Centrală sunt foarte bine educaţi. Citesc mult, se informează şi vor să fie siguri că obţin cea mai bună calitate la cel mai bun preţ. În Vest, consumatorul este mai degrabă loial brandului", mai spune reprezentantul Herbalife.

Întrebată despre posibilitatea de a deschide o unitate de producţie în România, Edyta Kurek a răspuns: "Investigăm şi această oportunitate (de a deschide o unitate de producţie în România - n.red.), aşa cum facem peste tot în lume".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO