Mediafax.biz Exclusiv

Eliminarea cărţilor de muncă, o iniţiativă încă plină de controverse

Eliminarea cărţilor de muncă, o iniţiativă încă plină de controverse

Autor: Ana Raduta

07.01.2011, 17:00 24

În teorie sunăbine, dar avem o problemă majoră: ştim ce nu mai trebuie să facem,nu şi ce avem de făcut", spune Roxana Teşiu, directorul de resurseumane al companiei de business process outsourcing (BPO), Wipro.Teşiu are o sarcină importantă anul acesta - trebuie să transferedatele din cartea de muncă în baza de date electronică pentru 866de angajaţi, iar problema cea mai importantă este că nimeni nu ştieexact paşii pe care îi presupune o asemenea procedură. "Am fost laInspectoratul Teritorial al Muncii (ITM) şi nu au ştiut să nerăspundă la câteva nelămuriri de bază, cum ar fi ce vom face cucărţile de muncă pe care le avem deschise acum, cum vom aveacertitudinea că nu vom mai plăti cei 0,25%, cum vom intra în bazade date electronică să completăm datele angajaţilor sau ce vom facecu cărţile de muncă pe care ni le cer angajaţii", precizeazăTeşiu.

Faptul că aceste lucruri nu au fost clarificate pânăacum este un semnal clar al unei hibe importante din sistem, încondiţiile în care despre eliminarea cărţilor de muncă tradiţionalese discută încă din 2006. Timp a fost, deci, suficient pentru apune la punct toate aspectele care ţin de efectuarea transferuluide date. De altfel au existat două etape prin care s-a demaratprocesul de "exterminare" a cărţilor de muncă. Prima a constat înpreluarea datelor din cărţile de muncă, iar cea de-a doua înscanarea lor, pentru ca apoi să poată fi returnate angajaţilor.Toate informaţiile privind vechimea în muncă, dreptul la pensie şitraseul profesional al fiecărui angajat sunt în prezentînregistrate electronic la casele judeţene depensii.

Vestea bună pe care o aduce această iniţiativă estelegată de eliminarea birocraţiei şi reducerea unor cheltuielipentru angajatori. Altfel spus, dacă un angajat, spre exemplu, îşischimbă locul de muncă anul acesta, nu mai trebuie să-şi retragăcartea de muncă de la vechiul angajator, pentru că toate datelesale vor putea fi preluate în format electronic de către nouacompanie angajatoare. Asta în cazul în care ele au fost corectintroduse şi sistemul nu prezintă erori.

De asemenea, dispar şi comisioanele pe careangajatorii le plăteau pentru a gestiona contractele angajaţilor.Până acum, o companie care alegea ca inspectorii de la ITM să fiecei care gestionează contractele angajaţilor trebuia să plătească0,75% din valoarea totală a statului de plată, iar dacă dorea să leadministreze pe cont propriu, comisionul se reducea se reducea la0,25%.

Dacă acest lucru se va întâmpla, aşa cum prevedelegea, atunci angajatorii ar economisi anual între 100 şi 150 demilioane de euro. Calculul a fost făcut la o masă salarială brutăde 30 de miliarde de euro, în condiţiile în care sunt 4,2 milioanede angajaţi şi a fost luat în considerare un salariul mediu de 500de euro.

Este clar că angajatorii au nevoie de aceşti bani cade aer, cum de altfel au nevoie de orice economie în plus pe care opot face, însă incertitudinile care s-au creat până acum în jurulacestei iniţiative îi fac să rămână circumspecţi şi să aibă oopinie pozitivă categorică doar într-o singură privinţă. "Singurullucru bun pe care îl vedem până acum este că nu va mai trebui săplimbăm cărţile de muncă la ITM, deşi noi vom continua să punem, caşi până acum, datele pe hârtie", enunţă directoarea de resurseumane de la Wipro.

Până la jumătatea anului, angajatorii şiinspectoratele teritoriale de muncă sunt obligate să le returnezeangajaţilor cărţile de muncă, pe care aceştia trebuie să lepăstreze pentru a putea dovedi vechimea în muncă atunci când vorieşi la pensie, în cazul în care nu li s-au scanat cărţile demuncă.

"Suntem singura ţară din Europa care a luat aceastămăsură şi, în mod clar, înseamnă că abia acum începem să lucrăm cuinstrumente moderne", spune avocatul Iulian Pătrăşcanu, managingpartner la casa de avocatură Fine Law. Deşi susţine proiectul,Pătrăşcanu recunoaşte că efectele lui pozitive se vor vedea întimp, abia după ce vor fi simţite primele economii create dedispariţia comisioanelor de gestionare a contractelor de muncă."Până atunci, angajatorii se vor împotmoli de multe ori pe drum,iar angajaţii vor fi puţin debusolaţi, până când se vor acomoda cuaceastă schimbare. Mulţi, mai ales cei din provincie, vor fineîncrezători în sistemul informatic şi în acurateţea lui", adaugăPătrăşcanu.

Discuţiile despre dispariţia cărţilor de muncă vinîntr-un moment când, oricum, piaţa muncii se află sub lupă, după cea fost făcut publică noua formă pe care ar trebui să o ia Codulmuncii. Practic, ar fi pentru prima oară când legislaţia muncii arînclina în favoarea angajatorului şi nu a angajatului, la cerereaFondului Monetar Internaţional şi la presiunile companiilormultinaţionale, care în ultimii doi ani au plătit bani grei în urmaproceselor intentate de angajaţi, tocmai pentru că legislaţia îiocrotea. Dacă va fi adoptat, salariaţii ar putea ajunge să aibă unprogram de lucru de 10-12 ore pe zi, să treacă printr-o perioadă deprobă mai lungă decât până acum şi chiar să poată fi concediaţi maiuşor.

După doi ani extrem de tumultuoşi pentru angajaţi şiangajatori deopotrivă, 2011 începe în forţă cu schimbări care îiafectează şi pe unii şi pe ceilalţi. Mai mult decât atât, mii debugetari aşteaptă să fie anunţaţi că au rămas fără locul de muncă.Vine, totuşi, şi o veste bună din mediul privat, poate singura depe piaţa muncii în acest an - concedierile par să se fi terminat,iar companiile încearcă să revină la planurile salariale dinperioada anterioară crizei. Fie că-şi vor primi salariile la timpsau mai mulţi bani, în general, angajaţii din mediul privat autoate şansele ca anul acesta să fie cel mai bun din 2008încoace.

AFACERI DE LA ZERO