Mediafax.biz Exclusiv

Grecii de la Fourlis Group mizează pe creştere în România, după reducerea la jumătate a afacerilor în 2010

Grecii de la Fourlis Group mizează pe creştere în România, după reducerea la jumătate a afacerilor în 2010

Autor: Cristina Rosca

02.09.2011, 12:56 189

Situat la doar câţiva paşi - la propriu - de rivalii H&M, C&A, Bershka şi Stradivarius, noul magazin al britanicilor de la New Look ocupă o suprafaţă de circa 500 de metri pătraţi la parterul centrului comercial AFI Palace Cotroceni. Deschis în urmă cu două săptămâni după o investiţie de circa jumătate de milion de euro, magazinul din Cotroceni a fost primul dintr-o serie de 20 de unităţi ce urmează a fi inaugurate în următorii cinci până la opt ani. Al doilea magazin a fost deschis la o săptămână distanţă, pe 1 septembrie, cu aceeaşi strategie de vouchere pentru primii clienţi (ca şi H&M) şi cu aceeaşi coadă interminabilă la intrare. Până la finalul acestui an urmează a fi deschise alte două magazine New Look în Polus Cluj Napoca şi Maritimo Shopping City Constanţa. Investiţia totală pentru toate cele 20 de unităţi urmează să ajungă la 10 milioane de euro. Ca strategie de extindere, magazinele New Look vor fi amplasate în centre comerciale unde există deja sau se vor deschide unităţile principalilor competitori de la Inditex, C&A sau New Yorker. Cu alte cuvinte, britanicii preferă căile deja bătătorite şi anume centrele comerciale care şi-au demonstrat deja capacitatea de a atrage clienţi.

Spre deosebire de competitorii săi, brandul britanic New Look intră pe piaţa locală în franciză, fiind adus de grecii de la Fourlis Group, care deţin în România şi franciza magazinelor Intersport prin intermediul subsidiarei Genco Trade. (Tot în franciză a intrat iniţial în România şi Inditex, cu primul magazin Zara din Plaza România, în 2004, dar în 2007 spaniolii au intrat direct pe piaţă.) New Look, care se adresează persoanelor cu venituri medii, fiind încadrat pe acelaşi segment cu H&M, New Yorker sau Stradivarius (mai jos decât Zara, dar mai sus decât C&A), are preţuri ce încep de la 79 de lei pentru rochii, 49 de lei pentru jeans, 89 de lei pentru jachete şi 35 de lei pentru încălţăminte. În aceste condiţii, bonul mediu ar putea varia între 50 şi 70 de lei.

La mai puţin de o săptămână de la deschiderea primului magazin, Ionas Akis, directorul general al Genco Trade, a observat deja că, "la fel ca în toate celelalte magazine New Look din Europa, clienţii cumpară în special haine. Am înregistrat, totuşi, vânzări bune pe segmentele de pantofi şi accesorii".

Grecii de la Fourlis Group, care au afaceri de circa 45 de milioane de euro pe piaţa locală şi care estimează o creştere a businessului în acest an, au mai multe activităţi în România, cea mai importantă fiind reţeaua de 16 magazine Intersport, care a contribuit anul trecut cu circa 44% la cifra de afaceri a companiei. Cifra de afaceri a Genco Trade, sub care sunt administrate toate afacerile grecilor în România, s-a redus însă anul trecut aproape la jumătate faţă de 2009. "Scăderea faţă de anul 2009 are ca şi cauză ieşirea din portofoliu a distribuţiei de produse electronice şi electrocasnice marca Samsung începând cu 30 iunie 2010", spune Adrian Handra, marketing & PR manager al Intersport România. Compania a pierdut distribuţia Samsung după ce coreenii şi-au deschis o reprezentanţă proprie în România. După principiul "one in-one out", compania a completat ieşirea din portofoliu a produselor Samsung cu brandul de modă New Look, care deţine peste 1.000 de magazine în Europa şi Asia.

Reprezentanţii New Look spun că analizau piaţa locală de mai mulţi ani, însă abia acum şi-au făcut intrarea pe piaţă, indirect, prin intermediul Fourlis. De mai mulţi ani analizau piaţa şi suedezii de la H&M, care au deschis primul magazin în luna martie 2011. Până la finalul anului reţeaua H&M ar trebui să ajungă la zece unităţi.

Anul 2011 poate fi considerat astfel un an al contrastelor în retailul local de îmbrăcăminte, în condiţiile în care jucătorii mari mizează puternic pe expansiune, iar cei mici speră doar că anul viitor va fi mai bun. Jucătorii străini prezenţi pe piaţă de mai mulţi ani, cum este cazul Inditex, C&A şi New Yorker, au decis să deschidă zeci de magazine în acest an. Inditex va finaliza anul cu peste 20 de magazine mai mult decât în 2010, C&A cu zece, iar New Yorker cu cinci. La polul opus, jucătorii mai mici, atât cei locali, cât şi cei străini, au intrat în silentio stampa sau au decis să nu investească bani în expansiune în acest an şi să aştepte o revenire a consumului.

Criza şi măsurile de austeritate - majorarea TVA şi reducerea salariilor bugetarilor - au redus apetitul de consum al românilor. Consumul a scăzut cu 5,3% în 2010, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică, şi trendul a continuat şi în primul semestru al lui 2011, când declinul a depăşit din nou 5%.

Jucătorii din retail vorbesc însă despre o îmbunătăţire a situaţiei în cea de-a doua jumătate a anului sau la începutul lui 2012. Marii retaileri europeni şi mondiali nu au răbdare să aştepte şi profită de chiriile mai mici din criză pentru a-şi consolida poziţia pe piaţă.

Retailul de îmbrăcăminte autohton, estimat de Euromonitor la 1,9 miliarde de euro anul trecut, este puternic fragmentat, numărul jucătorilor de pe această piaţă fiind foarte mare. Cel mai important jucător, compania spaniolă Inditex, prezentă pe piaţa locală cu şapte branduri - Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti - a avut afaceri de circa 100 de milioane de euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF care au la bază evoluţia anterioară a companiei. Acest lucru înseamnă că Inditex are o cotă de piaţă de circa 5%. Toţi jucătorii din retail se bat astfel pentru cei circa 7,5 euro pe care fiecare român îi dă în fiecare lună pe haine. Estimările Euromonitor arată însă că piaţa urmează să crească în următorii ani şi să ajungă la 2,9 miliarde de euro în 2015 şi la 4,2 miliarde de euro în 2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO