Mediafax.biz Exclusiv

Imperiu străin versus brand local: cum a ajuns Zara să facă profit de patru ori mai mare decât cifra de afaceri a Tina R

Imperiu străin versus brand local: cum a ajuns Zara să facă profit de patru ori mai mare decât cifra de afaceri a Tina R

Autor: Cristina Rosca

28.08.2011, 18:49 385

Zara şi Tina R sunt două branduri de îmbrăcăminte prezente pe piaţa locală care se adresează aceluiaşi target de clienţi, în principal tineri, cu venituri medii şi peste medie, şi care au un număr apropiat de magazine.

Retailerul Zara, parte a grupului spaniol Inditex, a terminat anul trecut cu o cifră de afaceri de 58 mil. euro pentru activitatea din România, în creştere cu aproape 27% comparativ cu anul anterior. Mai mult, compania a obţinut un profit de 11,5 mil. euro de la cele 13 magazine pe care le deţine pe piaţa locală. Acesta la rândul său este în creştere cu aproape 27% faţă de 2009.

Compania, intrată pe piaţa locală în franciză în 2004 şi trei ani mai târziu direct, a reuşit să obţină profit încă din primul an de activitate. În mai puţin de patru ani a ajuns cel mai bine vândut brand de haine din România, afacerile spaniolilor crescând puternic în fiecare an indiferent de condiţiile economice şi de evoluţia consumului.

Cum reuşeşte Zara să aibă profit din primul an

Anca Tăzlăoanu, brand consultant pentru agenţia de strategie şi design de brand BrandTailors, spune că există un cumul de factori care garantează profitabilitatea marilor retaileri internaţionali de îmbrăcăminte încă din primul an de prezenţă pe piaţă.

"În primul rând, este vorba de experienţa pe care o au nu doar în producerea de îmbrăcăminte, ci mai ales în comercializarea ei.Acest lucru se reflectă în alegerea spaţiilor de retail, în malluri sau aglomerări comerciale, unde brandurile româneşti nu au întotdeauna forţa financiară să fie prezente."

Apoi ea spune că un rol important îl joacă şi decorarea vitrinelor, acesta fiind poate cel mai important vector de comunicare al brandului.

"Aceasta nu se face deloc întâmplător, ci conform modelului impus la nivel global în fiecare sezon, având la bază un concept dezvoltat de către specialişti care fac asta de zeci de ani. Prin comparaţie, retailerii români nu au deloc competenţe în această zonă."

Tăzlăoanu explică şi că nivelul de preţ este de multe ori la paritate sau chiar inferior preţurilor practicate de retailerii români."Deci putem spune că marii retaileri internaţionali au pur şi simplu o ofertă foarte competitivă, bătălia dându-se mai degrabă între ei decât între ei şi retailerii români."

Ce şanse are Tina R?

La polul opus, faţă de creşterea exponenţială de la Zara, Tina R, un brand local, care se apropie de majorat, a obţinut anul trecut afaceri de 2,88 mil. euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Mai mult, compania Tina R Distribuţie, care operează cele 17 magazine, a fost anul trecut pe pierdere, de 0,9 mil. euro. Până în 2009 magazinele erau operate de compania Yutong Fashion, care a intrat în insolvenţă.

Oficialii companiei au declarat că activitatea magazinelor a fost trecută începând cu anul trecut pe Tina R Distribuţie, fără a explica motivele pentru care Yutong Fashion a intrat în insolvenţă.

"Tina R nu este la fel de vizibil precum brandurile străine. La un moment dat am avut impresia chiar că a dispărut, până am văzut recent magazinul din Piaţa Romană", spune Anda (23 de ani), studentă.

Deşi brandul Tina R a fost lansat pe piaţă într-un moment în care brandurile străine nici nu se gândeau să îşi pună România pe harta lor, afacerile companiei nu au ajuns niciodată să depăşească 6 mil. euro, o valoare similară cu cea a profitului obţinut de Zara în 2008, primul an integral de prezenţă pe piaţa locală.

"Nu se pot compara situaţiile celor două companii. Dacă la Zara vorbim de un imperiu, care a avut timp să intre în conştiinţa consumatorului, la Tina R vorbim de un brand românesc, creat de la zero de doi antreprenori", spune Maria Grapini, preşedinta Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare (FEPAIUS). Ea mai spune că în România brandul este foarte important, acesta fiind şi motivul pentru care oamenii prefără să cumpere de la retailerii internaţionali veniţi recent pe piaţă.

"Imaginea vinde produsul, de aceea românii preferă să cumpere din magazinele brandurilor străine mari, chiar dacă acelaşi produs, atât ca material, cât şi ca cusătură şi etichetă, se află într-un magazin al unui brand local".Ea explică astfel că pentru un brand de renume internaţional, cum este cazul Zara, investiţia iniţială este mare, însă apoi câştigurile ajung şi la 1000%.

O posibilă soluţie

O posibilă soluţie pentru ca un brand local precum Tina R să nu fie afectat de prezenţa pe piaţă a brandurilor mari este să se ducă în oraşele mici, unde acestea nu sunt prezente.

"Unul dintre motivele pentru care marii retaileri ca Zara nu intră în oraşele mici este că nu pot genera volume, iar puterea de cumpărare a oamenilor este mai mică decât în marile oraşe ale ţării", spune Tăzlăoanu.

Ea explică însă că acest lucru nu ar garanta suceesul unui magazin Tina R într-un astfel de oraş, având în vedere că preţurile practicate sunt mai mult sau mai puţin la nivelul celor practicate de Zara, preţuri pe care în provincie o masă mică de oameni şi le pot permite.

În schimb, chiria pentru un spaţiu într-un oraş mai mic este inferioară chiriilor percepute în Bucureşti şi "dacă ajungi să vinzi suficient, poţi fi profitabil comparativ cu desfăşurarea activităţii în Bucureşti". Până la închiderea ediţiei, nici reprezentanţii Zara, nici cei ai Tina R nu au făcut vreun comentariu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO