Mediafax.biz Exclusiv

Dascălu a încasat 32 mil. euro din mallurile Iulius în nouă luni. Proiectele din Timişoara şi Cluj aduc două treimi din bani

Dascălu a încasat 32 mil. euro din mallurile Iulius în nouă luni. Proiectele din Timişoara şi Cluj aduc două treimi din bani

Autor: Cristi Moga

11.10.2011, 18:06 139

Ieşeanul Iulian Dascălu, considerat regele mallurilor pe piaţa locală, fiind cel mai mare proprietar român de centre comerciale, a obţinut în primele nouă luni ale anului venituri de 32,1 mil. euro din exploatarea celor patru proiecte din portofoliu, în creştere cu aproape 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Proiectele din Timişoara şi Cluj au în continuare cele mai mari încasări, de 11,5 mil. euro, respectiv 10 mil. euro, în timp ce mallul din Suceava a înregistrat cea mai mare creştere a veniturilor, de 11%, până la 5,67 mil. euro, potrivit datelor transmise de companie către ZF.

Proiectul din Iaşi, primul mall din afara Bucureştiului, dar şi cel mai mic al companiei, a realizat venituri de 4,92 mil. euro în intervalul ianuarie - septembrie, în creştere cu doar 1%, în condiţiile în care compania şi-a promovat anul acesta în rândul retailerilor şi complexul Palas din acelaşi oraş, aflat în construcţie lângă Palatul Culturii.

În aceste condiţii, chiriaşii au ales de cele mai multe ori să semneze pentru spaţii noi în Palas, în timp ce Iulius Iaşi a atras mai puţini retaileri noi, una dintre puţinele mişcări recente fiind contractul prin care francezii de la Carrefour vor deschide un supermarket în spaţiul eliberat de G'Market.

"Până la finalul anului, estimăm o evoluţie ascendentă, astfel încât pentru 2011 previzionăm o cifră de afaceri mai mare decât cea înregistrată anul trecut. Strategia de leasing a vizat menţinerea gradului de ocupare al mallurilor Iulius la o medie constantă de 95%", spun reprezentanţii companiei care a realizat anul trecut venituri de 40,7 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice.

Ţinând cont de un grad de ocupare de 95% a portofoliului de 175.000 de metri pătraţi de spaţii închiriabile în cele patru malluri, veniturile medii în reţeaua Iulius Mall au fost în acest an de 21,4 euro/metrul pătrat.

Dascălu a reuşit să îşi dezvolte reţeaua de malluri pornind de la parteneriate puternice cu companiile Auchan, Altex, Inditex sau Cinema City, prezente în mai multe proiecte Iulius Mall, iar în acest an a continuat să îşi extindă colaborările cu reteileri puternici, precum C&A, H&M sau Hervis, care au deschis magazine în spaţiile companiei.

În ceea ce priveşte topul celor mai mari proprietari de centre comerciale de pe piaţa locală Dascălu concurează cu grupuri străine precum Immofinanz (Austria) sau Argo Real Estate (Marea Britanie), competiţie care în unele cazuri se dă şi pe plan local, cei trei jucători având proiecte şi în aceleaşi oraşe.

Astfel, pentru banii cumpărătorilor din Cluj, Dascălu şi Iulius Mall dau o luptă aprigă cu proiectul Polus Center al austriecilor de la Immofinanz, ambele malluri având chiriaşi puternici. Totuşi, cele două proiecte sunt situate în zone diferite ale oraşului, Polus fiind situat la ieşirea spre Floreşti, în timp ce Iulius este în apropierea căminelor studenţeşti din cartierul Mărăşti.

Cele două malluri şi-au împărţit în ultimii ani chiriaşi nou-intraţi pe piaţă, iar Zara a decis în acest an să deschidă al doilea magazin din oraş, în Iulius Cluj, fiind astfel prezent în ambele malluri.

Dacă în Timişoara Dascălu pare liniştit, având singurul mall modern din oraş şi fără o com petiţie iminentă, la Suceava lupta se dă pentru fiecare euro cu proiectul Shopping City, deţinut în imediata apropiere de britanicii de la Argo.

Anul trecut Dascălu a încasat 6,8 milioane de euro din închirierea Iulius Mall Suceava, în timp ce Shopping City Suceava a generat venituri de 4,7 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice.

Pe de altă parte, în următoarele luni Dascălu va ajunge să deţină două malluri în oraşul unde a început businessul cu centre co mer ciale, prin deschiderea proiectului Palas Iaşi, în care a atras deja companii precum Auchan, H&M, Stefanel, Tommy Hilfiger, C&A, New Yorker, Hervis, Intersport sau New Look.

Dascălu şi-a dezvoltat reţeaua de malluri şi cu ajutorul băncilor, având credite luate de la Eurohypo, UniCredit sau Marfin, dar a reuşit să se păstreze la distanţă de insolvenţe datorită faptului că circa 120.000 de oameni intră zilnic în cele patru malluri ale sale pentru cumpărături.

După deschiderea proiectului Palas, Dascălu va ajunge la peste 220.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale şi venituri anuale de peste 50 de milioane de euro, într-o piaţă în care încasările proprietarilor de malluri sunt de circa 300 de milioane de euro pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO